Restorative justice as a disciplinary strategy at Centro Escolar Urbanización Bella Vista in the Department of Santa Ana.

Authors

  • Miguel Ángel Pleitez Herrera Universidad de El Salvador. Facultad de Ciencias y Humanidades

Keywords:

didáctica, Discapacidad auditiva, planificación, metodología

Abstract

The objective of this study was to analyze restorative justice as a disciplinary strategy at the Bella Vista Urbanization School Center in the Department of Santa
Ana. It was an explanatory study in which the institution’s disciplinary reality was investigated, demonstrating that it was of the dictatorial type. In addition, in relation to the aforementioned aspect; the disciplinary procedures were investigated and it was discovered that there was no clarity in its execution. In addition, the lack of knowledge of appropriate disciplinary ways to resolve conflicts led to a lack of clarity about the types of faults and sanctions included in the School Coexistence Manual, an instrument required by the Ministry of Education, Science and Technology; likewise, the functions and disciplinary agents were not defined precisely. Therefore, we proceeded to develop a proposal starting with the feedback of what is established in the School Coexistence Manual, and within that, restorative procedures applied to the school context were anchored. Undoubtedly the biggest challenge will be that there is a positive attitude to change, since it will be a proposal that will materialize in the coexistence of the educational community under study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, I. y Funes, J. (2009). El Acompañamiento en los Recursos Socioeducativos. Revista de Intervención Educativa, 28-46.

Antonio, R. (2014). Guía Metodológica para la Implementación de Prácticas Restaurativas en Municipios de Mejicanos, Ayutuxtepeque y Cuscatancingo. San Salvador: SSPAS.

Canjura, C. (29 de mayo de 2018). Educación revisará reglamentos de escuelas y colegios de El Salvador. (S.Joma, Entrevistador)

Cortés, M. (2012). Hacia Una Escuela Justa: de la Incorporación de la Justicia Restaurativa en el Ámbito Escolar. Parlem de Pedagogía, 1-22.

Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobrela Educación para el Siglo XXI. México: Correo de la UNESCO.

Gladis, M. (2007). La Disciplina Escolar. Sinaloa: Sinaloa.

Gorbeña, L. y Romera, C. (2008). Prácticas Restaurativas en el Ámbito Escolar y Comunitario. España: Geuz.

Guía Pedagógica para la Convivencia Escolar. (2014). Bogotá.

Henríquez, U., Lancheros, D. y León, C. (2013). Cartilla de Fundamento para Educadores de Justicia Restaurativa.Arcila.

Herrera, R. (2007). Normas de Convivencia. Andalucía: Thecnograpic.

Howard, Z. (2007). El Pequeño Libro de Justicia Restaurativa. Estados Unidos de América: Good Books.IES, N. (2007). Pautas para Elaborar Normas de Convivencia. Madrid.

López, C. y Pérez, S. (2016). Análisis Comparativo de la Implementación Metodológica del “Manual de Participación Estudiantil para el Fortalecimiento de la Convivencia Escolar”, San Salvador.

Márquez, J., Díaz, J. y Cazzato, S. (2007). La disciplina escolar: aportes de las teorías. Revista de Artes y Humanidades, UNICA, 126-148.

Martín, M., Buquest, C. y Villafuerte, R. (2012). La disciplina escolar desde un enfoque psicoeducativo para promover la intervención efectiva del profesorado. Revista Digital del Centro de Profesorado Cuevas - Olulas(Almeria), 65-77.

Mata, J. (2016). Prácticas Restaurativas: “Un Nuevo enfoque de Trabajo Con Las Personas Imputadas y La sociedad civil que desea generar verdaderos cambios sociales para minimizar Los altos indices de violencia que afronta la sociedad Salvadoreña”. San Salvador.

Ministerio de Educación (2018). Convivencia Escolar.Obtenido de Convivencia Escolar. Recuperado de: http://

www.convivenciaescolar.cl/index2.php?id_seccion= _portal=50&id_contenido=17916

Ministerio de Educación (2007). Paso a paso en la elaboración de manual de convivencia escolar. San Salvador.

Revista Moderno, D. (2015). Manual de Convivencia Gimnasio Moderno. Bogotá.

Monarca, H. (2013). Aportes de Investigaciones sobre Transiciones Escolares. REOP, 116-125.

Mondaca, R. (2015). Convivencia y Conflictividad Escolar.Chile.

Oficina de las Naciones Unidas, c. l. (2006). Manual Sobre Programas de Justicia Restaurativa. Viena: ONU.

Oviedo, M., y Tocaín, F. (2014). Procedimiento Disciplinario. Uruguay.

Palomino, M. y Paz, A. (2010). Los Problemas deConvivencia Escolar: Percepciones, Factores y Abordaje en el Aula. Suplemento Memorias V Encuentro, 87.

Patiño, D. y Ruíz, A. (2015). La justicia restaurativa: un modelo comunitarista de resolución de conflictos. Revista Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 2013-2055.

Pérez, J. y Huerta, J. (2014). Justicia Restaurativa: del Castigo a la Reparación. México

Prat, E. D. (2018). Manual de Convivencia Escolar.Temuco.

Rincón, H. (2014). Gestión de Mejora de la Convivencia Escolar desde la Parámetros de Justicia Restaurativa. Medellín: Medellín.

Rodríguez, J. (2015). Programa de Disciplina Positiva. EJES, 27-32.

Ruiz, C. (2005). Estrategias de Aprendizaje. Caracas: Bolivariano.

Ruíz, R. (2006). La Convivencia Escolar: qué es y cómo abordarla. Andalucía: Novograf.

Salazar, O. (2012). Caja de Herramientas. Justicia Juvenil Restaurativa. Perú: Chataro Editores.

Salvador, M. (2008). Normativa de Funcionamiento. San Salvador: Imprenta Nacional.

López, L. (2014). Convivencia Escolar. Apuntes Educacióny Desarrollo 2015, 1-17.

Villafuerte, R. (2010). Disciplina Escolar: Desarrollo y Aplicación de un Programa Actitudinal-Cognitivo para la Formación Permanente del Profesorado de Educación Primaria. Barcelona.

Zapata, G. (2008). Estrategia pedagógica desde la Justicia Restaurativa: Un estudio de caso en la InstituciónEducativa Javiera Londoño-Centro. Antioquia.

Published

2021-10-16

How to Cite

Pleitez Herrera, M. Ángel. (2021). Restorative justice as a disciplinary strategy at Centro Escolar Urbanización Bella Vista in the Department of Santa Ana. Revista Humanidades, (5). Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/humanidades/article/view/1880