The CULTURE OF PEACE AS AN ELEMENT IN DEVELOPING AND PRACTISING VALUES IN EARLY CHILDHOOD, CHILDHOOD AND ADOLESCENCE

Authors

  • Fernando Yonatan Sorto Argueta

Keywords:

Culture of peace, Early childhood, Practice of values, Potential commitment, Social structure, Family, Society, State

Abstract

This scientific article shows an academic view of the significant contribution that the Culture of Peace makes as an element of the development of Early Childhood, Childhood and Adolescence in the practice of Values; seeking to strengthen its social fabric, focusing and empowering the development of a quality of life in Girls, Boys and Adolescents and involving the family, society and the State. All this with the purpose of achieving the commitment to sensitize and raise awareness about the leading role that must be played in the importance of early childhood development, which must be harmonious in the environment of Salvadoran children, in this essential stage of the training of skills and competencies with life; Although it is known that this process of human development is crucial for girls and boys from conception to seven years of age, that is why it is important to promote the Culture of Peace in order to influence the implementation of relevant and pertinent concrete actions. , for integral development complying with the Laws of the Salvadoran State, thus guaranteeing the rights of children and complying with the convention on the rights of the Child, it is expected to have the opportunity to reach readers, so that they perceive a theoretical contact on this important topic from a critical and open point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Yonatan Sorto Argueta

Lic. en Sociología, investigador y docente universitario

References

-Concejo Nacional de la Primera Infancia Niñez y Adolescencia CONAPINA. Proceso de Formación Crecer Juntos [En línea]. Disponible https://crecerjuntos.gob.sv/leyCrecerJuntos

-Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia UNICEF. Valores Fundamentales UNICEF. [En línea]. Disponible https://www.unicef.org/careers/es/valores-fundamentales-de-unicef

-Fundación de Ayuda contra la Drogadicción. (2009). Programa Integral de Desarrollo Educativo (PIDE). Ámbito Juvenil. Bloque Cultura de Paz. Edita y distribuye FAD. Obra colectiva.

-Hernández Sampieri, Roberto, Fernández, Collado, Carlos. y Baptista Lucio, María del Pilar. (2010). Metodología de la investigación. México D. F. Quinta Edición, Editorial McGraw-Hill.

-Normas APA, Séptima Edición. [En línea]. Disponible https://normas-apa.org/wpcontent/uploads/Guia-Normas-APA-7ma-edicion.pdf

-Nérici, Imídeo Giuseppe. (1969). Hacia una didáctica general dinámica. Biblioteca de cultura pedagógica. Serie. Didáctica. Argentina. Buenos Aires, EDITORIAL KAPELUSZ S.A.

-Nassif, Ricardo. (1958). Pedagogía General. Argentina, Buenos Aires. Editorial Kapelusz. S.A.

-Oscar Martínez Peñate. (2002). El Salvador: Historia General. 1ª. Ed. San Salvador. Nuevo enfoque.

-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Tecnología (2000). Un Manifiesto 2000 para una cultura de paz y no violencia. [En línea]. Disponible https://fund-culturadepaz.org/wp-content/uploads/2021/02/Manifiesto-2000.pdf

-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Tecnología (1998). Que es Cultura de Paz. [En línea]. Disponible http://unescopaz.uprrp.edu/documentos/culturapaz.pdf

-Ritzer George. (2021). Teoría Sociológica Clásica. Tercera Edición en español, por McGRAW-HILL/INTERAMERICANA DE ESPAÑA. S. A. U.

-Ruiz Olabuénaga, José Ignacio, y M.ª Ispizua, Antonieta. (1989). La descodificación de la vida cotidiana. Métodos de investigación cualitativa, Bilbao, Universidad de Deusto.

-Tamayo y Tamayo, Mario. (2009). El proceso de la investigación científica Incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. México, Editorial Limusa, Noriega Editores. Quinta Edición.

-Zemelman, Hugo. (2002). Necesidad de conciencia: Un modo de construir conocimiento. México. Anthropos Editorial. El Colegio de México.

Published

2023-11-27

How to Cite

Sorto Argueta, F. Y. (2023). The CULTURE OF PEACE AS AN ELEMENT IN DEVELOPING AND PRACTISING VALUES IN EARLY CHILDHOOD, CHILDHOOD AND ADOLESCENCE. Revista Con-Secuencias, (6), 28–47. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/rcs/article/view/2855