Los valores y la formación integral del profesional de la educación superior en El Salvador
Keywords:
Values, training, university professor, comprehensive trainingAbstract
The topic of the values and the integral formation of the higher education professional is very broad and encompasses many aspects within the field of educational sciences, but, in the present work, it is delimited or will be focused as a particular aspect of it the integral formation of the university professor, within the framework of the theoretical and practical importance that values have in the integral formation process of future professionals of higher education in El Salvador. In this sense, the present article has as its fundamental objective to carry out an analysis of the theoretical-methodological dimensions of the problem of values and its importance in the comprehensive training of the higher education professional, that is, of the university professor, as one of the fundamental elements in the process of improving the quality of Salvadoran higher education in the face of the challenges presented by the 21st century.
Downloads
References
Aristóteles. (2001). Ética a Nicómaco. Madrid, España: ALBA Bausa Vásquez, E, Marañón Rodríguez, E. (julioseptiembre de 2012). La formación y desarrollo de los valores en la educación superior cubana y su proceso de socialización. Revista Didáctica y Educación, 3(3).
Beraza, M. Z. (septiembre- diciembre de 2011). Formación del profesorado universitario: Mejorar a los docentes para mejorar la docencia. Ducacao, Santa María, 36(3), 397-424.
Cortina, A. (1997), El mundo de los valores, Bogotá: Editorial El Búho.
Fernández, M.A (febrero de 2003). Formación Pedagógica y desarrollo profesional de los profesores de universidad: Análisis de las diferentes estratégicas. (U. P. Valencia, Ed.) Revista de Educación (333), 171-197
Frondizi, R. (1995). ¿Qué son los valores? México: Fondo de Cultura Económica. Herrera, A. J. (Enero- Junio de 2016). La Formación Integral: Una apuesta de la Educación Superior. Cuestiones de Filosofía, 2(18), 185-2014.
March, A. F. (2003). Formación Pedagógica y desarrollo profesional de los profesores de universidad: Análisis de las diferentes estrategias. (U. P. Valencia, Ed.) Revista de Educación (333), 171-197.
Marx, Carlos (1946). Crítica de la Economía Política
Nova, Herrera, A. J. (enero- junio de 2016). La Formación Integral: Una apuesta de la Educación Superior. Cuestiones de Filosofía, 2(18), 185-214.
Orozco Silva, L E. (noviembre de1999), La Formación Integral. Mito y Realidad, Editorial Uniandes, Tercer Mundo, Bogotá.
Ortiz Cárdenas, Sáenz T. (2016). Visión pedagógica de la formación universitaria actual. La Habana, Cuba: Editorial UH.
Rincón, A. I. (mayo- agosto de 2009). Una concepción de Formación Profesional Integral. (U. C. Acosta, Ed.) Revista de Arte y Humanidades, UNICA, 10(2), 38-61.
Savater, Fernando, El valor de educar, Ariel, Norma, Bogotá, 1997
Tania Ortiz Cárdenas, T. S. (2016). Visión pedagógica de la formación universitaria actual. La Habana, Cuba: Editorial UH.
Torrelló, O. M. (diciembre de 2011). El Profesor Universitario: Sus competencias y formación.
Tunnerman B, Carlos, En el umbral del siglo XXI. Desafíos para los educadores y la educación superior, UNESCO, Panamá, 1998.
Universidad Centroamericana José Simeón Cañas (UCA). (Febrero de 2018). Formación Integral en la UCA. Enfoques y definiciones. San Salvador, El Salvador: UCA Editores
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.