Generalidades de la Andragogía

Authors

Keywords:

Pedagogy, Andragogy, Teaching-Learning Process, Orientation-Learning Process

Abstract

The purpose of this paper is to describe andragogic science and its use in the classroom. It was intended to refer as little as possible to pedagogy because the aim was not to make comparisons, but to illustrate, as far as possible, the differences with respect to adult education at the university level. However, what is necessary to point out is that the cons of pedagogy are the strengths and opportunities of andragogy. After the definition of the term and the presentation of different andragogos that have contributed to andragogy, this document was structured in such a way as to allow the reader to locate, in a natural order, each part to achieve a correct implementation of andragogical praxis based on the corresponding andragogic principles

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá, A. (2001). Pedagogía y Andragogía: semejanzas y diferencias. Universidad Nacional Abierta.

------------ (2010). El ambiente de aprendizaje andragógico. Una aproximación conceptual. Universidad Nacional Abierta.

Adam, F. (1977). Andragogía. FIDEA

---------- (1987). Andragogía y docencia universitaria. FIDEA.

Brockett, R., e Hiemstra, R. (1993). El aprendizaje autodirigido en la educación de adultos. Paidós

Castillo, F. (2010). Andragogía: una base para la formación del recurso humano. ASMAC

------------ (2014a). Andragogía. Procesos formativos entre adultos. Carteles Editores.

------------- (2014b). De profesionista a profesor en 12 horas. Soluciones Educativas

------------- (2018). Hebegogía. La alegría del adolescente en situación de aprendizaje. Autor

Castro-Kikuchi, L. (2005). Diccionario de Ciencias de la Educación. 2ª ed. Ceguro Editores.

Knowles, M. (2006). Andragogía. Alfaomega

Leirman, W., Vandemeulebroecke, L., Baert, H., Callens, H. y Wildemmeersch, D. (1990). La educación de adultos como proceso. Editorial Popular

Published

2023-01-19