Enfoques, modelos y ámbitos de la innovación educativa del colectivo docente de educación física salvadoreño en el ejercicio de su práctica profesional
Keywords:
Educational innovation, professional practice, Physical education, innovation modelsAbstract
The objective of this study was to analyze restorative justice as a disciplinary strategy at the Bella Vista Urbanization School Center in the Department of Santa Ana. It was an explanatory study in which the institution’s disciplinary reality was investigated, demonstrating that it was of the dictatorial type. In addition, in relation to the aforementioned aspect; the disciplinary procedures were investigated and it was discovered that there was no clarity in its execution. In addition, the lack of knowledge of appropriate disciplinary ways to resolve conflicts led to a lack of clarity about the types of faults and sanctions included in the School Coexistence Manual, an instrument required by the Ministry of Education, Science and Technology; likewise, the functions and disciplinary agents were not defined precisely. Therefore, we proceeded to develop a proposal starting with the feedback of what is established in the School Coexistence Manual, and within that, restorative procedures applied to the school context were anchored. Undoubtedly the biggest challenge will be that there is a positive attitude to change, since it will be a proposal that will materialize in the coexistence of the educational community under study.
Downloads
References
Agudelo, L. (2013). Aproximaciones al Concepto Innovación. Recuperado de https://es.scribd.com/
document/134786323/Aproximaciones-al-Concepto-Innovacion
Barrena, P. P. (Septiembre de 2010). Estilos de enseñanza tradicionales o transmisores en Educación Física. EFDeportes.com, (148).Recuerdosdehttps://www.efdeportes.com/efd148/estilos-de-ensenanza-tradicionales-eneducacion-fisica.htm
Calleja, R. (27 de octubre de 2010). Comunidad Escolar: Periódico digital de información educativa. Recuperado 23 de diciembde2018,dehttp://comunidadescolar.pntic.mec.es/880/report1.html
Cardona, J. (2000). Modelos de innovación educativa en la Educación Física. Madrid: UNED. (Colección: EducaciónPermanente)
Contreras, O. R. (25 de Junio de 2010). quadernsdigitals.net.Recuperado el 17 de Diciembre de 2018, de http://www.quadernsdigitals.net/52
Cronbach, L.J. (Septiembre de 1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests.Psychometrika 16 (3), 297-334. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/BF02310555
De la Torre, S. (1994) Innovación curricular. Procesos, estrategias y evaluación. Madrid: Dykinson
De la Torre, S. (2000), “Tres ideas en acción”, en: Torre, S. De La y Barrios, C. Estrategia didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio, Barcelona, Octaedro, pp. 7-46
De la Torre, S. (2003). Dialogando con la creatividad.Barcelona: Octaedro Delgado, Y., Colombo L. y Rosmel O. (2002). Conduciendo la Investigación. Caracas, Venezuela: Comala.
Escamilla, M. L. (1981). Reformas educativas: historiacontemporánea de la educación formal en El Salvador. San Salvador: Dirección de Publicaciones e Impresos.
Estévez, R. L. (2013). Paradigmas y fundamentos de la evaluación en Educación Física: retrospectiva y prospectiva. EFDeportes.com. recuperado de https://www.efdeportes.com/efd185/paradigmas-de-la-evaluacion-eneducacion-fisica.htm
Ferrández, A. y Puente, J. (1992). Educación de personasadultas. Psicopedagogía y microdidáctica, Zaragoza:Diagrama.
Garcia, J. J. (1998). La creatividad y la resolución de problemas como bases de un modelo didáctico alternativo. Educion ypedagogia , 145-174. Recuperado de iblioteca digital.udea.edu.co/bitstream/10495/3173/1/GarciaJose_1998_Creatividadresolucion.pdf 53
Gruppe, O. (1976): Teoría pedagógica de la educación física.Madrid, INEF.
Guttman, L. (Diciembre de 1945). “A Basis for Analyzing Test-Retest Reliability”. Psychometrika 10 (4), 255-282. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02288892
Hinkelamert, F. (1997). Asesinato es suicidio: de la utilidad ala limitación del cálculo de utilidad. Pasos N °74, 26-37.
Hoyt, C. (Junio de 1941). Test reliability estimated by analysis of variance. Psychometrika 6 (3), 153-154. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02289270
Kolakowski, L. (1966). La filosofía positiva. Madrid:Ediciones Cátedra.
Lucero, S. (10 de Diciembre de 2018). Inicio de formación deformadores de la Educación Física en El Salvador. (B. Iraheta,Entrevistador)
Molina, E. (1993). La preparación del profesor para el cambio enla institución educativa. Granada: Universidad de Granada.
Moreno, B, (1995). Investigación e Innovación Educativa.Recuperado de http://www.latarea.com.mx/articu/articu7/bayardo7.htm
Morrísh I. (1978). Cambio e innovación en la enseñanza.Salamanca, España: Anaya.
Ríos, D. y Reinoso, J. (2008). Proyectos de innovación educativa.Texto de apoyo didáctico para la formación del alumno. Santiago de Chile: Universidad de Santiago de Chile.
Rogers, C. (1991). Libertad y creatividad en educación. Barcelona: Paidós.
Salcedo, R. (2002). La investigación en el aula y la innovación pedagógica. Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/educacion/expedocen/expedocen8a.htm
Vázquez, B. (Marzo de 2005). Los valores educativos del deporte. Revista Pedagógica ADAL N° 9, 45-57.
Viaña, J. (Enero-Abril de 2009). Teoría crítica o positivismo en la práctica pedagógica. Integra Educativa N° 4, II (1), 109-123.
Zavaleta, E. (2013). Innovaciones Educativas. Guía de Proyectosde Innovación. Recuperado de https://issuu.com/edken/docs/invovaciones_educativas_edgar_zaval