the Influence of Pop Culture of the Sixties and Seventies in the University Identity

Authors

  • Andrea María López Fernández

Keywords:

Pop Culture, University Identity, Rock Music

Abstract

Pop Culture is present within the University contracultural movements of the sixties and seventies. Mentioned in music (rock), fashion and finally, film criticism of the time. In this first part the musical problem is addressed: the Salvadoran bands, belonging to the “New Age”, are the first stage in which youth pop culture shines. Although these bands are not directly related to the emergence of the new Salvadoran left, in some songs they echo the concerns of the youth of the decade, such as the Vietnam War and the Salvadoran military governments. By the beginning of the seventies, at the University of El Salvador there was a break in the perception of cultural products from the United States, they were seen and labeled as “imperialist”: protest music took the lead in the social dynamics of the students. However, there were several alliances between popular youth rock groups and Salvadoran protest folk groups. Thus allowing elements of Hippie culture and the music of some American singers (Mostly the music of Bob Dylan) to sneak through the barrier that tried to keep them out

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaya, Mario. Buenas Épocas: La Nueva Ola de El Salvador. Estados Unidos: Mar Works, 2010. DVD

Barr-Melej, Patrick. Psychedelic Chile. Estados Unidos: The University of North Carolina Press, 2017.

Chávez, Joaquín . Poets and Prophets of the Resistance: Intellectuals and the Origins of El Salvador’s Civil War. New York: Oxford University Press, 2017.

Costea, Vlad. ““Pop Culture, Politics, and the Social Movements: Bob Dylan and The Civil Rights Movement”. The Political Science Club. 25 de octubre de 2014. https:// thepoliticalscienceclub.com/pop-culture-politics-and-thesocial- movements-the-freewheelin-bob-dylan-and-the-civilrights- movement/

Delaney, Tim. “Pop Culture: An Overview”. Philosophy Now, No. 64 (Nov.- Dic. 2007) https://philosophynow.org/ issues/64

Dip, Nicolás . Movimientos Estudiantiles en América Latina: Interrogantes para su Historia, Presente y Futuro. Buenos Aires: CLACSO; IEC-CONADU, 2023.

Fieski, John. Understanding Popular Culture. Londres: Routledge, 1994.

Fuentes, Astrid. “Símbolos y Signos del Rock como Conformadores de Identidades Juveniles en El Salvador. Estudio de Caso Grupo Broncco– B’Rock”. Tesís de grado. Universidad Tecnológica de El Salvador, 2014.

García, Oscar. “La música rock como parte de la identidad en El Salvador (1960-1990)”. Istmo. Revista virtual de estudios literarios y culturales centroamericanos. No. 43 (2021) 199- 235

Grazian, David. Mix it Up: Popular Culture, Mass Media, and Society. Estados Unidos: W.W Norton & Company, Inc. 2010.

Herrera, Oscar Wuilman . “La gestión del curriculum durante la reforma de 1963 en la Universidad de El Salvador: un modelo educativo y pedagógico por comprender”. REDISED, Vol. 4, No 2 (Jul.-Dic. 2022) 189-199

Immanuel Wallerstein. “1968: Revolución en el Sistema/ Mundo”. Viento Sur, No. 9 (junio, 1993) 99-110.

Marchesi, Aldo. “Latin America’s Radical Left : Rebellion and Cold War in the Global 1960s” (Nueva York, Cambridge University Press 2018)

Piñeiro, Elena . “Paz, amor y rock and roll: cultura y contracultura juvenil en la década del ‘60”. Ponencia presentada en XII Jornadas Interescuelas Departamentos de Historia. Universidad Nacional del Comahue, 2009.

Ramírez, José Alfredo. “Humanidades, Facultad y Reforma: los años 60 en la Universidad de El Salvador”. Revista Humanidades, No. 1 (mayo- agosto, 2013) 87-109

Roque Baldovino, Ricardo. “Estética y Política:Contracultural y Revolución en El Salvador (1960-1980)”. Cuarta Época: Año XXXVII. Vol. 11 (julio- diciembre, 2016) 33-52

Storey, John. Cultural Theory and Popular Culture: an Intrduction. London: Pearson Longman, 2009.

Vichez, Gerson. “El planeta de los cerdos”, el ícono contracultural de los años setenta”. Revista Factum, Publicado, 29 de noviembre, 2019. https://www.revistafactum.com/elplaneta- de-los-cerdos-el-icono-contracultural-de-los-anossetenta/

Zolov, Eric. “Los Sesenta Fueron Globales”. Lento, No. 62 (2018) 10-19

Zolov, Eric. “Introduction: Latin America in the Global Sixties”. The Americas, Vol. 70, No. 3 (Enero, 2014) 349-362

Óscar Luna, “Los 10 Mejores Discos de la Historia de El Salvador”, El Faro, 2012. https://especiales.elfaro.net/es/ los_10_mejores_discos/discos/10306/Unidad.htm

Ángel Gutiérrez, entrevistado por Andrea López. 20 de mayo de 2024.

Dr. Mario Gamero, entrevisto por Andrea López. 15 de mayo de 2024

Lic. Francisco Americo Mejia, entrevistado por Andrea López. mayo de 2024

“El Rock Surgió de la Protesta Social… Entrevista con Luíz López”. Servicio Informativo Ecuménico y Popular. Publicado el 14 de agosto de 2010. https://ecumenico.org/ el-rock-surgio-de-la-protesta-socialentrevista-con

Willie Maldonado. “Radio Femenina”. Las Grandes Viejas pero Buenas. 27 de marzo de 2020. Consultado 17 de mayo de 2024. http://grandesviejasperobuenas.com/radio-femenina/

“Desabotónate el Cerebro”. Relaciones Públicas y Promoción Universitaria, No. 2, (Fecha atribuida por la autora, década de 1970) en Centro de Información Documentación y Apoyo a la Investigación (CIDAI) de la Universidad Centroamericana José Simeon Cañas, caja No. 3.2.4 movimientos estudiantiles.

El Universitario. “Presentación del grupo Piedra y Siglo”, El Universitario, No. 112 (14 de octubre de 1968) En repositorio en línea de la Universidad de El Salvador, https://repositorio.ues.edu.sv/server/api/core/bitstreams/ f4cc7620-7c31-41c6-979e-991a161f1a95/content? authentication-token=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9. eyJlaWQiOiI4MWVhOTEwOS0zMGNkLTQ2YWUtOWViMy0xYTc1ZDdmNzYyNDMiLCJzZyI6W10sIm- F1dGhlbnRpY2F0aW9uTWV0aG9kIjoicGFzc3dvcmQiLCJleHAiOjE3MTkwMjY2Mzd9._ PyOInNBuMC0bhT58yDFCCdfWS3Y2ifKUGbhXAHUfb4

El Universitario. Actitud Antiimperialista Adopta Comunidad U”, El Universitario, No. 142 (20 de diciembre de 1970), en repositorio en línea de la Universidad de El Salvador. https://repositorio.ues.edu.sv/items/2c9d30fc-43f5- 429a-8e22-1d04721430ae

“El año del estudiantado”, El tiempo, (agosto de 1971) en Centro de Información Documentación y Apoyo a la Investigación (CIDAI) de la Universidad Centroamericana José Simeon Cañas, caja No. 3.2.4 movimientos estudiantiles.

Opinión Estudiantil.“¡Vietnam Vencerá!”, Opinión Estudiantil, (noviembre, 1968), en repositorio en línea de la Universidad de El Salvador. https://repositorio.ues.edu.sv/server/api/ core/bitstreams/1d8e58ab-5bd1-4d57-8b3e-74c8e22e8c73/ content

La Banda del Sol. “El Planeta de los Cerdos”. El Salvador: Pícaro, 1971

Los Supersonicos, “Era un Muchacho”. México: RCA VICTOR. 1969

Bob Dylan. Ballad of a Thin Man. Estados Unidos: COLUMBIA, 1965

Published

2025-03-03

How to Cite

the Influence of Pop Culture of the Sixties and Seventies in the University Identity. (2025). Revista Humanidades, 1, 139-186. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/humanidades/article/view/3388