Experiences and perceptions of research professors at the Faculty of Sciences and Humanities of the University of El Salvador
Keywords:
Academic production, research, scientific dissemination, School of arts and sciencies, University of El SalvadorAbstract
Abstract This paper is based on a qualitative study complemented by a research with documents. This study made it possible to identify and interview professors from the Faculty of Sciences and Humanities of the University of El Salvador who have a career in both research and scientific dissemination. The principal objective was to know the experiences of academics in terms of their academic and scientific production through research, in addition to knowing their perceptions about how the Faculty of Sciences and Humanities manages research as a relevant activity in its work, what are the challenges research professor confronts in order to do their task, what are the main limitations, what opportunities the institution has made available to them, what recognitions and incentives they receive for dedicating part of their time to research and what actions still needed to be implemented to continue improving. In addition, a research with documents was carried out that allowed us to contrast what the theory says with respect to what was stated by the research professors, as well as the record that is housed in databases and repositories about the studies and publications of the research professor of the Faculty of Sciences and Humanities.
Downloads
References
Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., Mosquera, F. M., & Alban, C. S. G. (2019). Las TIC en el proceso de la investigación científica en la educación superior. Recimundo, 3(3 ESP), 573–588.
Arias, F. G., Gutiérrez, A. C., & Cuero, O. L. (2018). Pertinencia social de la investigación educativa: concepto e indicadores. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 4(7), 41–54
Calmettes, X., & Reynoso, D. (2021). La capacitación en investigación: Herramienta clave para la formación de los docentes. Educación Superior. (31), 117–128
Fundora, Y. S., & García, Y. R. (2021). La divulgación científica: Una herramienta eficaz en centros de investigación. Bibliotecas. Anales de Investigación, 7, 105–108.
Guevara, R. A. M., Montoya, T. D. N., & Zazueta, M. L. U. (2022). La cientificidad del trabajo social: Un análisis de la producción y divulgación científica en revistas mexicanas. Itinerarios de Trabajo Social, (2), 57–67.
Orozco, C. A. P. (2015). La importancia de la investigación en la universidad: Una reinvindicación del sapere aude kantiano. Amauta, 13(25), 79–85.
Pérez Dávila, FL (2023). Políticas educativas, investigación y práctica docente, una relación urgente en América Latina. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7(1), 4648-4663.
Prata Linhares, M. M., & Masetto, M. T. (2013). Educación superior e innovación curricular: Resultados de una investigación interinstitucional en red. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 34(1), 99–108.
Rivera Bustamante, L.M. (2022). La investigación científica universitaria y la aplicación de la metodología ABP. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 6(4), 4886-4908.
Scimago Research Group. (2021). Ranking iberoamericano de instituciones de educación superior. Granda.
Tecnología, C. N. (2021, 2022). DIRECTORIO DE PROYECTOS DE INVESTIGACIONES IES Y GOES. San Salvador.
Vázquez, Y. R., Lagunes, C. V., & Fernández, M. E. P. (2018). Aproximación conceptual de la divulgación científica para su aplicación en las ciencias sociales. Revista Ciencia Administrativa, 1. 1-8
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Humanidades bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).
