Siete principios rectores para la génesis de una evaluación emancipatoria: un aporte crítico desde el pensamiento pedagógico Latinoamericano

Authors

  • Didier Alberto Delgado Amaya Universidad de El Salvador

Keywords:

Emancipation, pedagogical principles, southern epistemology

Abstract

The great educators of the South tried to break with their contributions and practices the statu quo of frequent oppressors versus eternal oppressed in the school environment. However, the same colonial struggle is still observed in higher education classrooms: the foreman of the slaver and the subjugated slaves; today this is reinterpreted in the roles of oppressive teachers versus oppressed student in which an "education struggles in the classrooms" is perceived. The purpose of this document is to deconstruct and reconstruct elements around the evaluation of learning, as an unexplained but inferred word in Latin American pedagogical thought. It aspires to a road map, based on seven necessary principles, that will smooth educational theory and practice and lead to freedom of thinking, feeling and making learning evidence that will free students in the domains of their behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Didier Alberto Delgado Amaya, Universidad de El Salvador

    Doctorado en educación, Docente e Investigador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente de la Universidad de El Salvador.

References

Caldeiro, G. P. (2004). Maestros latinoamericanos que hicieron historia. https://educacion.idoneos.com/dia_del_maestro/grandes_educadores_latinoamericanos/

Carreño, F. (1978). Enfoques y principios teóricos de la evaluación. Trillas.

Castillo Arredondo, S. (2002) (Coord.) Compromisos de la evaluación educativa. Prentice Hall.

Delgado, D. (10 - 14 de febrero de 2020) Las prácticas de evaluación en educación superior (Comunicación) 12º Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020, La Habana, Cuba. https://www.academia.edu/49191703/LAS_PR%C3%81CTICAS_EVALUATIVAS_EN_LOS_POSTGRADOS_EN_EDUCACI%C3%93N

Fornet-Betancourt (2020). Miradas interculturales para una nueva cultura cognitiva. Méndez, M. (editor) Aportes para una pedagogía centroamericana de la razón afectiva. https://www.eifi.one/onewebmedia/DiD%2046_index.pdf

Galo de Lara, C. (2002) Evaluación del Aprendizaje. Guatemala: Editorial Piedra Santa.

Garcez Leme, C. (2019). Territorios y afectos robados – desarrollo urbano y procesos de des(re)territorialización de personas menores de edad en situación de calle y de riesgo social. [Tesis de doctorado, Universidad Regional de Blumenau – FURB]. https://bu.furb.br//docs/TE/2019/366520_1_1.pdf

Glower, A. (2012). Un recorrido por el pensamiento pedagógico de Juana Manso, Paulo Freire, José Martí y Simón Rodríguez. Revista la Universidad.18. 5-27.

González (2017). La evaluación del aprendizaje. En Collazo y Herrero (Compiladores), Preparación pedagógica para profesores de la nueva universidad cubana (2ª. Reimpresión) (pp. 85-102). Editorial Universitaria Félix Varela.

Gutiérrez, F. (1990). 20 años de lenguaje total. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (36). https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2009/2029

Korol, C. (2007). La educación como práctica de la libertad. Nuevas lecturas posibles. En C. Korol (Ed.), Hacia una pedagogía feminista. Géneros y Educación Popular (1ra ed., pp. 9-12). Editorial El Colectivo, América Libre. https://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/434/1/Hacia%20una%20pedagog%C3%ADa%20feminista.pdf

Lafourcade, P. (1968) Evaluación del aprendizaje. KAPELUZS.

Livas, I. (2002). Análisis e interpretación de los resultados de la evaluación educativa. Trillas.

Méndez, M. (2012) El diálogo “interpedagógico” como estrategia para la transformación de las prácticas educativas. Diálogos, 9, 9-20.

Ocampo López, J. (2011). Justo Sierra “El Maestro de América”. Fundador de la Universidad Nacional De México. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, (15). https://doi.org/10.19053/01227238.1564

Ocampo López, J. (2012). EL MAESTRO DON ANDRÉS BELLO. Sus ideas sobre el nacionalismo cultural de Hispanoamérica y la educación. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, (1). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1446

Picardo, O., Escobar, J. y Pacheco, B. (2008). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación (2ª. Ed.). CICH/ Universidad Dr. José Matías Delgado.

Ponce, A. (2005). Educación y lucha de clases. Rafaela, H. Garetto Editor.

Real Academia Española (2020). Principios rectores. Diccionario panhispánico del español jurídico. Recuperado el 15 de julio del 2021: https://dpej.rae.es/lema/principios-rectores

Santibáñez, J. D. (2001). Manual para la evaluación del aprendizaje. Trillas.

Santos Guerra, M. (2000). Evaluación Educativa 1. Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Magisterio del Río de la Plata.

Soto Arango, D. (2014). Valenzuela y Zea: Científicos Criollos en la Independencia Americana. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 16(23), 15-40. https://doi.org/10.19053/01227238.3054

Universidad Pedagógica Nacional (2016). Serie maestros de América Latina (2016)

https://unipe.edu.ar/formacion/recursos-pedagogicos/item/470-serie-maestros-de-america-latina

Published

2021-11-10

Issue

Section

Artículo de revisión