Labor Market Insertion of Computer Systems Engineering Graduates of the “Facultad Multidisciplinaria Paracentral” (2003 - 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10045635

Keywords:

Employability, job placement, computer entrepreneurship, Computer Systems Engineering

Abstract

The research carried out in 2022 at the Paracentral Multidisciplinary Faculty with graduates of the Computer Systems Engineering career seeks to know the assessments of the professional and academic development of graduates between 2003 and 2022. The research was based on a quantitative approach, divided into three phases: planning, execution, and data analysis. During the planning phase, a questionnaire with mostly closed questions was designed. The execution phase involved the distribution of the questionnaire through Google Forms, using institutional mail and social networks such as Facebook. In the data analysis phase, the collected responses were processed in Excel and then analyzed with the statistical software PSPP. Frequency and crossover analysis of variables were carried out to identify patterns and differences, considering factors such as gender and years of work experience. The participation was 216 graduates (68.52% men and 31.48% women), of which 96.30% were working at the time of the study, a significant percentage (44%) already had a formal job at the time of graduation. It was found that 64.35% were carrying out their work in some of the computer science areas (programming, computer center administration, Full stack developer, analysis, etc.), and there is 37.50% who have carried out entrepreneurial activities both individually as group.

References

Cárdenas Zea, M. P., Peralta Fonseca, M., Aguirre Pérez, R., Reyes Bermeo, M., & Cervantes Molina, X. (2016). EMPRENDIMIENTOS INFORMÁTICOS: UNA MIRADA DESDE LA UNIVERSIDAD DEL SIGLO XXI. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 153–158. recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/500

Franco, M. D. P., & Romero Olmedo, G. A. (2018). Identificación de factores socioeconómicos y de empleabilidad en la decisión de continuar con la profesionalización (un caso aplicado para 5 programas de tecnologías de la UNIAJC). Sotavento M.B.A., 29, 42–53. https://doi.org/10.18601/01233734.n29.05

Martín, O., & Santaolalla, E. (2020). Educación STEM: Formación con «con-ciencia». Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 381, 41-46. https://doi.org/10.14422/pym.i381.y2020.006

Martínez-Rueda, N., Aróstegui Barandica, I., & Galarreta Lasa, J. (2018). Factores organizacionales que inciden en la mejora de la empleabilidad de las Empresas de Inserción. CIRIEC - España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 94, 123-154. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12697

Médor, D. (2016). ¿Qué significa trabajar? Una aproximación a la visión de los freelance sobre la actividad laboral. Espiral Guadalajara), 23(67), 203-237.

Mira Umaña, J. A., Rivera Argueta, E. B., & Ruiz Echeverría, Z. I. (2015). Sistema informático para la administración, seguimiento y control de los escritos creados en la Secretaría General de la Facultad Multidisciplinaria Paracentral de la Universidad de El Salvador [Universidad de El Salvador]. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/7814/

Montoya Pineda, D. M. (2016). Startup y Spinoff: Definiciones, diferencias y potencialidades en el marco de la economía del comportamiento. Contexto, 5, 141. https://doi.org/10.18634/ctxj.5v.0i.657

Moreno Romani, P. R. (2012). Calidad una decisión estratégica en la educación superior. Revista Politécnica, 8(14), Article 14. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/204

Médor, D., Rivas Sepúlveda, E., Ramírez Mata, M.,

Médor, D., Rivas Sepúlveda, E., & Ramírez Mata, M. (2018). Sobre las Razones del Emprendimiento y del Trabajo Independiente de

los Profesionales en Tecnologías Informáticas en Guadalajara, Jalisco. Trayectorias. Revista de ciencias sociales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, 20(46), 93–118. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-2052018000100093&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Orellana Barrera, O. R. (2017). Análisis Del Conocimiento de la Materia de Informática En Instituciones De Educación Media del Municipio de San Salvador. Masferrer Investiga: Revista Científica de la Universidad Salvadoreña Alberto Masferrer, 2, 2-29.

Universidad de El Salvador. (2011). Catálogo Académico, carreras pre grado. Editorial Universitaria. https://www.ues.edu.sv/storage/app/media/catalogo_5.pdf

Valencia García, O. (2013). Recuperación de información automática de ofertas de empleo: Estudio de las competencias de los profesionales de recursos humanos en el mercado de trabajo español.

Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 16, 143–164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8913065

Valdeolivas García, Y. (2021). Desempleo Y Protección Social En Pandemia (y Pospandemia). Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, 341-364.

Yánez Contreras, M., & Redondo Castro, L. (2022).

Acatamiento del confinamiento domiciliario para mitigar la propagación del SARSCoV-2: Análisis para países latinoamericanos. Equidad y Desarrollo, 1(40). https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss40.7

Downloads

Published

2023-10-27

How to Cite

Labor Market Insertion of Computer Systems Engineering Graduates of the “Facultad Multidisciplinaria Paracentral” (2003 - 2022). (2023). Revista Jiboa, 1(1), 15-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.10045635