Artificial Intelligence as a Support Tool in University Education
DOI:
https://doi.org/10.5281/Keywords:
Inteligencia Artificial, educación universitaria, tutoría inteligente, herramientas digitalesAbstract
The objective of this article is to analyze the use of Artificial Intelligence as a supporting tool in higher education, exploring its applications, benefits, and challenges. The method employed was a comprehensive literature review, selecting relevant articles and studies from the last five years. The results indicate that AI significantly enhances academic performance and student satisfaction through intelligent tutoring systems and adaptive learning platforms, which personalize education according to individual needs. Additionally, AI-based digital tools facilitate course management and the distribution of educational materials. However, significant challenges were identified, such as data privacy concerns and the necessity for adequate teacher training. In conclusion, while AI offers numerous advantages for higher education, it is essential to address these challenges strategically and ethically to maximize its beneficial potential.
References
Barrera Rea, V. F., & Guapi Mullo, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(2). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html
Cárdenas, M. I. Z., Sandra, I., & Vásquez, A. (2020). Manrique-Losada, Bell Zapata Cárdenas, Maria I. Arango Vásquez, Sandra I. Campus virtuales, 9(1), 101–112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7470457
González-Trejo, C. A., & Julián-Ortega, K. J. (2024). La inteligencia artificial y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(1), 37–44. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.69
Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, Á., & Ferrer Ferrandis, E. (2020). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1–25. https://www.uv.es/joguigo/castellano/castellano/Investigacion_files/el_articulo_de_revision.pdf
Helmer Fellman, M. J. (2019). Digitalización de la educación en ingeniería: del aprendizaje con base tecnológica a la educación inteligente. Revista Científica de Educación Superior, 6(1), 39–50. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832019000100009&script=sci_arttext
Morillo Lozano, M. del C. (2016). Aprendizaje adaptativo [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. En Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/21000
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536–568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Pérez-Ugena, M. (2024). La inteligencia artificial: definición, regulación y riesgos para los derechos fundamentales. Estudios de Deusto, 72(1), 307–337. https://doi.org/10.18543/ed.3108
UNESCO. (2024, 3 de abril). La inteligencia artificial en la educación. Portal UNESCO. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
Véliz Vega1, A., Correa Madrigal, O., & Kugurakova, V. (2021). Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual Adaptive learning based on Virtual Reality Simulators. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(2), 138–157. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000200138
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Jiboa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.