Books become screens: the evolution of study tools

Authors

  • Mario Nelson Rodriguez Rivas Universidad de El Salvador

DOI:

https://doi.org/10.5281/

Keywords:

artificial intelligence, education, learning, study tools, technology

Abstract

This bibliographic review study aims to provide the reader with a reflection on one of the most important changes currently facing higher education: the incorporation of technology in different educational activities and especially in the use of technology as a study tool by students. To arrive at the results, a bibliographic review of ten authors was carried out, taking as reference journal articles and books with themes related to learning theory, technology in education and the incorporation of artificial intelligence in the educational process. Within the discussion, valuable elements are highlighted that lead to the analysis that although technology has been present in education for several decades, it has been seen how in recent years the way of teaching and learning in physical classrooms and virtual environments has been revolutionized, it is evident that the new generations have a great familiarity with digital interfaces, but this is not enough to ensure that these platforms are used properly, nor does it guarantee solid knowledge in their training, work must be done from all areas to ensure that the use of technology contributes and positively impacts the training of competent professionals capable of generating new knowledge. Likewise, within the article, a series of arguments are raised that compare and highlight the use, importance and experience of printed study tools, that is, books and technological study tools.

References

Atencio-González, R. E., Bonilla-Ron, D. E., Miles-Flores, M. V., & López-Zavala, S. Á. (2023). Chat GPT como recurso para el aprendizaje del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 20-28. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1121

Fernández Palop, M. P., Caballero García, P. A., & Fernández Bravo, J. A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217049688014

Gallent-Torres,, C., Zapata-González, A., & Ortego-Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

García-Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 1-27. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Lizárraga Celaya, C., & Díaz Martínez, S. L. (2007). Uso de software libre y de internet como herramientas de apoyo para el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 83-100. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427206007

Méndez García, R. M. (2009). Los estudiantes: su percepción sobre lo que implica "ser estudiantes" y "hacer universidad". Revista de Investigación Educativa, 27(1), 9-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283322804002

Rodríguez Hidalgo, C. (2013, enero-junio). El potencial curricular de los libros de texto para generar experiencias de aprendizaje. Educación, 37(1), 119-129. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028564006

Sarrazola-Alzate, A. (2023). Uso de ChatGPT como herramienta en las aulas de clase. EIA, 20(40), 1-23. https://doi.org/10.24050/reia. v20i40.1718

Segarra Ciprés, M., Grangel Seguer, R., & Belmonte Fernández, Ó. (2024). ChatGPT como herramienta de apoyo al aprendizaje en la educación superior: una experiencia docente. Tecnología, Ciencia y Educación, 28. https://doi.org/10.51302/tce.2024.19083

Tramallino, C. P., & Zeni, A. M. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29-54. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Books become screens: the evolution of study tools. (2024). Revista Jiboa, 2(1), 77-82. https://doi.org/10.5281/