Teaching systems for evaluating student learning

Authors

Keywords:

assessment systems, constructivism, learning assessment, types of assessment, design methodology

Abstract

The teaching systems of student learning evaluation is a category that deserves to be delimited in terms of the elements that structure it, its design methodology, the suggestions of applicability and the reasons or purposes for which it deserves to be incorporated to the educational practice of the teaching staff, such is the purpose of this article. For many years the author has observed in his educational practice that a clearly specified evaluation system reduces uncertainty, doubts and queries of students about the graded tasks, improving their academic performance; likewise, it increases the role of the teacher as a guide, enhances the zone of proximal development related to constructivism and transforms the act of grading into a didactic methodology through the orderly use of the diagnostic, formative and summary stages of the evaluation, which generates that this process ceases to be a tedious act for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Didier Alberto Delgado Amaya, Universidad de El Salvador

    Candidato a doctor en Pedagogía, profesor universitario 3, de la Universidad de El Salvador, en la Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Depto. De CCSS, Filosofía y Letras, de la sección de Educación.

References

Amigues, R. y Zerbato-Poudou, M. (2005). Las prácticas escolares de aprendizaje y evaluación (3ª Reimp.). Fondo de Cultura Económica.

Bertalanffy, L. (2006). Teoría General de los Sistemas: Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. (Segunda Edición). Fondo de Cultura Económica. Disponible en: http://fad.unsa.edu.pe/bancayseguros/wp-content/uploads/sites/4/2019/03/Teoria-General-de-los-Sistemas.pdf

Bolseguí, M. y Fuguet Smith, A. (2006). Cultura de evaluación: una aproximación conceptual. Investigación y Postgrado, 21(1),77-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65821104

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Pearson-Prentice Hall.

Coll, C. y otros (1999). El constructivismo en el aula (9ª Ed.). Graó.

Delgado, D. (10 - 14 de febrero de 2020). Las prácticas de evaluación en educación superior (Comunicación). 12º Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020, La Habana, Cuba. https://www.academia.edu/49191703/LAS_PR%C3%81CTICAS_EVALUATIVAS_EN_LOS_POSTGRADOS_EN_EDUCACI%C3%93N

Gimeno, J. y Pérez, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza (5ª Ed.). Morata.

Gutiérrez Gómez, G. (2013) Teoría general de sistemas [Recurso electrónico] Universidad Santo Tomás. Vicerrectoría Universitaria Abierta y a Distancia. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/23242/Teor%C3%ADa%20general%20de%20sistemas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Livas, I. (2002). Análisis e interpretación de los resultados de la evaluación educativa. Trillas.

Martínez, N. (2010). Una aproximación a la cultura de evaluación. REDICCES. Revista Diálogos, 4(6), 7-20. Universidad Don Bosco. https://core.ac.uk/download/pdf/47265032.pdf

Moreno Olivos, T. (2009). La evaluación del aprendizaje en la universidad: tensiones, contradicciones y desafíos. Revista mexicana de investigación educativa, 14 (41), 563-591. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000200010&lng=es&tlng=en.

Muñoz Olivero, J., Villagra Bravo, C. y Sepúlveda Silva, S. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). Folios, (44), 77-91. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702016000200005&lng=en&tlng=

Santos Guerra, M. (2000). Evaluación Educativa 1. Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Magisterio del Río de la Plata.

Published

2021-12-02

How to Cite