Linking the research culture with generic competences in Higher Education

Urgency or long-term goal?

Authors

  • Elvia Lorena Mezquita Linares Universidad de El Salvador

Keywords:

Research culture, Higher education, Research, Generic skills

Abstract

The research culture is part of the duty of every Higher Education Institution (IES) that generates scientific knowledge, this is built through the results obtained from the execution of different investigations carried out by teachers and university students. This article addresses in particular the University of El Salvador (UES) in which research is carried out with the limitation that not all researchers have the habit of writing and publishing about the results obtained in them. What shows the urgency of strengthening the research culture and the generic competences that identify it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elvia Lorena Mezquita Linares, Universidad de El Salvador

    1 ORCID http://orcid.org/0000-0002-2330-4379
    Maryuri García González2 ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2734-6541

References

Alarcón Ortiz, R., Guzmán Mirás, Y. y García González, M. (2019). Formación integral en la educación superior: una visión cubana pp. 73-82 Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina RPNS 2346 ISSN 2308-0132 Vol. 7, No. 3, septiembre-diciembre, 2019

Balbo, J. (2008) Formación de competencias investigativas, un nuevo reto de las Universidades. Caracas: Universidad Central de Venezuela

Beinetone, P., Esquitini, C., González, J., Maleta, M., Siufi, G., y Wagenar, R. (2007). Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América latina. Informe Final Proyecto Tuning. file:///C:/Users/Admin/Downloads/LIBRO_TUNING_AMERICA_LATINA_version_final_espanol.pdf

Bracho, K. (2012). Cultura investigativa y producción científica en las universidades privadas del municipio Maracaibo del estado de Zulia. Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social REDHECS 2012, 7 (12), 50-59. ISSN-e 1856-9331

Bravo, N. H. (2003). Competencias proyecto Tunnig-Europa, Tuning-America. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T., y Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje. Alteridad, 4(1), 20-33. file:///C:/Users/Admin/Downloads/paper_195445%20(1).pdf

Cordero, Durán, (2018). La comunicación como proceso cultural. Pista para el análisis. Revista, Estudios de Desarrollo Social. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Universidad de la Habana, Cuba. 299-809-2-PB Comunicacion org Flacso (1).pdf

García González, M. (2020). Los Tips para las competencias docentes de los profesores. Curso impartido en la Sede Nacional de la Asociación Nacional de Economistas de Cuba. ANEC.

García González, M., Fernández García R. H., y Guzmán Miras, Y. (2016). La inserción de las competencias en el proceso formativo de las carreras universitarias cubanas: Apuntes desde la innovación educativa. En La Innovación en la gestión universitaria (Experiencias y alternativas para su desarrollo). Colectivo de autores. Red de Dirección Estratégica en la Educación Superior (RED-DEES). Primera edición. ISBN. 978-9942-17-023-1

García González, M; Mateu Trujillo. M.M y Aguilar Ciciliano, M. (2019). Fortalecimiento académico de la Educación Superior Salvadoreña desde la cooperación cubana. Revista de Referencia Pedagógica. Año 2019, 7(2) julio-diciembre pp.283-298, ISSN: 2308-3042

García González, M; Ortiz Cárdenas, T y González Pérez, M. (2013). La formación de competencias y la dirección en educación superior, una necesidad ineludible. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Servicios Académicos Intercontinentales. SL. Issue 2013-10. EUMED.Net

García González, M; Ortiz Cárdenas, T; García Rodríguez, A y Fernández García, R.H. (2019). Competencias generales de dirección, su formación en la universidad desde el grupo y la dimensión extensionista. Revista Cubana de Educación Superior RNPS: 2418. ISSN: 2518-2730. No 1. Enero-abril 2019

García, F. S. (2016), Competencias Científico Investigativas y Sostenibilidad Ambiental. Imperativo en el proceso de formación del ingeniero agropecuario. Opuntia Brava 8(4) 40-49 https://1library.co/document/q76892ny- -competencias-cientifico-investigativas-sostenibilidad-ambiental-imperativo-formacion-agropecuario.html

González, J. y Whagenaar, R. (2003). Tunnig educational Structurs in Europe. Informe final.Proyecto piloto, fase I. Bilbao: Universidad de Deusto y Universidad de Groningen. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

Lazo, Fernández, Y; García González, M y Rojas Murillo, A. (2020). La comunicación como factor clave en el espíritu emprendedor del contexto universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. RPNS 2346 ISSN 2308-0132 8 (3), septiembre-diciembre, 2020.

López, L., Montenegro, M. y Tapia, R. (2005). La investigación, eje fundamental en la enseñanza del derecho: guía práctica. Colombia: Publicaciones de la Universidad Cooperativa de Colombia

Martínez, A. (2013). Nuevas posibilidades y retos para la investigación y el conocimiento en universidades. Revista Divers: Perspect. Psicol. 9(1), 97-107, ISSN:1794-9998 RETOS EN LAS UNIVERSIDADES.pdf

Martins, F. (2005). La Interdisciplinariedad y la Cultura de Investigación del Profesor Universitario en Cosmovisiones de la Educación en el Contexto de la Transcomplejidad. Venezuela: SIPTIC

McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. (5ta ed.). Una Introducción Conceptual, PEARSON

Ollarves Levison, Y. C. y Salguero, L. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. Laurus 15 (30), mayo- agosto. 118- 137. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. file:///C:/Users/Admin/Downloads/competencias%20investigativas%20en%20las%

Reyes Hernández J. y Moros Fernández H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 7(1), 201-207. [Documento en Línea]. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100201

Restrepo, B. (2001). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa y criterios para evaluar la investigación científica en un sentido estricto. [Documento en Línea]. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pd

Sanz de Acedo, M. L. (2016). Competencias cognitivas en Educación Superior. Narcea Ediciones. https://elibro.net/es/ereader/biblioues/46026?page=16

Tejada, R. y Sánchez P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Mar Abierto. https://issuu.com/marabiertouleam/docs/la_formacion_basada_en_competencias

Tamayo y Tamayo, M. y Restrepo Alzate, M. (11). Cultura Investigativa en la universidad, Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/5339/1/Cultura_%20investigativa_Universidad.pdf

Tunnermann, C. (2010). Las Conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades [en línea]. 2010, (47),31-46 [fecha de consulta 29 de junio de 2021]. ISSN:0041-8935. https://www.redalyc.org/pdf/373/37318570005.pdf

Published

2021-07-01

How to Cite

Linking the research culture with generic competences in Higher Education: Urgency or long-term goal?. (2021). Conjeturas Sociológicas, 10(29), 10-28. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2492