University autonomy
Results for the University of El Salvador
Keywords:
University, Autonomy, Higher education, University developmentAbstract
It is known that the Central American region became independent from the Spanish monarchy on September 15, 1821, the specific case of the State of El Salvador, was declared sovereign and independent in February 1841, a particular year, since the creation and opening of the from the University of El Salvador, better known as the UES. The fundamental objective of this work is to make society aware of the incessant struggle that renowned intellectuals of El Salvador sustained to achieve the creation and Autonomous operation of the UES and from that achievement, manage the institution taking into account its academic autonomy. and administrative, to smoothly promote teaching, research and extension. This work was achieved through the application of the Historical-Logical theoretical method according to Torres (2019), as well as the application of the documentary review and analysis method proposed by Solís Hernández (2003). This allowed, to carry out the search and review of documents that describe the historical context of the UES, and to generate the evidence that shows Salvadoran society, that, in effect, the University of El Salvador enjoys its own autonomy
Downloads
References
Barraza, R. D. (1986). PERFIL HISTORICO DE LA AUTONOMIA. Revista UES - LA UNIVERSIDAD, págs. p.1-12. Obtenido de https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/972/896
El Universitario. (2011). 170 años de la UES entre período 1841-2011. (A. M. Alemán, Ed.) El Universitario, No.17, págs. P.1-32.
Flores-Hernández, R. Y. y García-González, M. (2022). Estado actual de la producción científica en la Educación Superior en El Salvador. Revista Atenas, Vol. 4 (60), 14-32.
Garcia, M. G., Mateu, M. M., & Ciciliano, M. A. (2019). Fortalecimiento académico de la Educación Superior Salvadoreña desde la cooperación cubana. Referencia Pedagógica, Vol. 7(No.2. julio-diciembre ), pp.283-298.
Hernández, D. (2017). BOSQUEJO HISTÓRICO DE LA UNIVERSIDAD DE EL SALVADOR. Revista: La Universidad(No.35), p.1-75.
López, S. (2016). Educación Superior Comparada. Tendencias Mundiales y de América Latina y El Caribe. Revista da Avaliação da Educação Superior, Volumen 21(No.1), 13 - 23. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000100002
Macal, M. F. (1976). Historia de la Universidad De El Salvador. En M. F. Macal, & A. D. CENTROAMERICANOS (Ed.). Revistas Académicas. Universidad de Costa Rica. Obtenido de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/3843
Melgar Brizuela, J. F. (2020). Historia de las Cátedras Científicas De La Universidad De El Salvador, 1841-1890: De La Ilustración Al Positivismo. Tesis Doctoral, Universidad Centroamericana José Simeón Cañas, Filosofía, Antiguo Cuscatlán, El Salvador, C.A.
Millares Reyes, E. (1980). La Universidad y la Reforma en América Latina. Bogota. p.113. Recuperado el 29 de Noviembre de 2022, de https://www.bibvirtual.ucb.edu.bo/opac/Record/175001
Nisbet, R. (1986). LA IDEA DE PROGRESO. Revista Libertas, Vol. II(No. 1), págs. 1-30. Obtenido de https://www.eseade.edu.ar/files/Libertas/45_2_Nisbet.pdf
Ruiz Calleja, J. M. (2008). La gestión universitaria y el rol del profesor. Universidad de Santander, P 7-8.
Ruiz Ortiz, F. E. (2006). Autonomía Universitaria. Estado y universidad. 20. Obtenido de http:///Downloads/admin-journal-manager-revista-la-universidad-2c3.pdf
Salazar, J. M. (2011). Marco conceptual del Aseguramiento de la Calidad. En CINDA, Modelos de Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (págs. 14-71).
Solís Hernández, I. A. (2003). El análisis documental como eslabón fundamental para la eficiencia de los servicios de información. (D. I. Vizcaya, Ed.) p.187. Obtenido de https://www.monografias.com/trabajos14/analisisdocum/analisisdocum
Torres Miranda, T. (2019). En defensa del método histórico-lógico desde la Lógica como ciencia. Scielo, p.12. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0003-0660-7009
UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XX: Visión y Acción. UNESCO.
UNESCO. (2020). El Acceso de los más Desfavorecidos a la Educación Superior es un Desafío a Enfrentar en América Latina y El Caribe. IESALC - UNESCO. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/18/el-acceso-de-los-mas-desfavorecidos-a-la-educacion-superior-es-un-desafio-a-enfrentar-en-america-latina-y-el-caribe/
Valle, V. M. (1991). La educación universitaria en El Salvador Un espejo roto en los 80's. (C. CINAS: Centro de Investigación y Acción Social El Salvador, Ed.) Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades(No.19-20), p. 255-279. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/realidad.v0i19-20.5346
Villoro, L. (1972). El Regimén Legal y la Idea de la Universidad. (B. d. México, Ed.) DESLINDE: Cuadernos de Cultura Política Universitaria, Departamento de Humanidades, Dirección General de Difusión Cultural, UNAM. No.2, p.2-5. Obtenido de https://dokumen.tips/download/link/el-regimen-legal-y-la-idea-de-la-universidad-luis-villoro
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).