Charangas de Bejucal, need for their evaluation for preservation as cultural heritage of the Cuban nation
Keywords:
Brass bands, Culture, heritage, evaluationAbstract
An analysis is carried out from the emergence and evolution of the Charangas de Bejucal as cultural heritage of the Cuban nation, revealing the need for its evaluation for the preservation of the intangible cultural heritage that they represent as living memory: being the evaluation of the charangas socially mediated by culture and is conceived with the purpose of perfecting them and positively influencing their management. Therefore, the objective of the article is: Demonstrate the need to evaluate the quality of the festivities for their preservation and perpetuity, as part of the cultural heritage of the Cuban nation.
Downloads
References
Albellar, R. (2007). La Ceiba de Don Alejo: su repercusión cultural. Propuesta para la potenciación de su impacto. Estudios Socioculturales. San José de las Lajas. Universidad Agraria de La Habana.
Alfonso, A. (2009). Plan de acciones para fortalecer la identidad comunitaria de los bejucaleños, hacia las Charangas como tradición popular. Trabajo de Diploma en opción al título de Licenciada en Sociocultural. UNAH.
Aroche, A., Dávila, M. & Acosta, Y. (2016). Espacios universitarios para la educación patrimonial. Memorias. Congreso Internacional de la Educación Superior, Universidad 2016. XIII Taller Internacional de Extensión Universitaria. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Barrio, B.Y. (2016). Plan de actividades que tributen al fortalecimiento de los elementos tradicionales de las Charangas de Bejucal, para preservar su esencia. Tesina presentada en el Diplomado de Administración Pública. XIII Edición. UNAH.
CEPES. (2015). Materiales varios de pedagogía y didáctica. Versión digital CEPES- UH.
Colectivo de autores. (2016). Materiales docentes del Diplomado en Administración pública. Escuela Superior de Cuadros del Estado y el Gobierno.
Couceiro, A. (2015). La ciencia en función del trabajo comunitario. Editorial Ciencias Sociales. La Habana. Cuba.
Esteban, G. M. (2010). Los diez principios de la psicología histórico-cultural. Universidad Nacional de San Luis – Argentina. Año XI – Número II (22/2010) 45/60 pp.
Fernández, R.H & García, M. (2023) Las Charangas de Bejucal, surgimiento, evolución y percepción desde la preservación del patrimonio que representan. Revista Educare et Comunicare Vol. 11 Nº 2 (Agosto-Diciembre, 2023): 68-74. Revista científica de la Facultad de Humanidades https://DOI 10.35383/educare.v11i2.914 e-ISSN: 2312-9018 Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
García González, M., & Fernández García, R. H. (2022). La evaluación de la calidad de procesos culturales. Retos desde la Educación Superior. Revista Conrado, 18(84), 155-161.
García González, M; Fernández García, R.H; García Rodríguez, A & González González, B.A. (2025). Patrimonio cultural, análisis desde el fortalecimiento de las tradiciones y la visión extensionista en la educación superior. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina RPNS 2346 ISSN 2308-0132 Vol. 13, No. 3, Septiembre-Diciembre, 2025 https://revistas.uh.cu/revflacso
González, M. (2010). Gestión de procesos directivos. Materiales de estudio de la Maestría en Dirección de Empresas. Universidad de Pinar del Río.
González; M., González, G.R., González, O. & Batista, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de Educación Superior. Número especial. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257 43142021000400020
Mauri, O.F. (2000). De la mágica cubanía: Charangas de Bejucal. Ediciones Unión. La Habana. Cuba.
Munjeri, D. (2004). Patrimonio material e inmaterial: de la diferencia a la convergencia. Editorial UNESCO.
Ortiz, F. (1984). Ensayos etnográficos. Editorial Ciencias sociales. La Habana. Cuba.
UNESCO. (2002). Glossary intangible cultural heritage. Reunión internacional de expertos. Comisión Nacional de los países bajos. La Haya.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).