Social and Intercultural Education for the 21st century New perspective from culture as a strategic value for

Authors

  • José Antonio Ninahuanca Abregú Maestrando en Gestión Cultural, Patrimonio y Turismo, USMP-U. Girona. Graduado en Sociología-UNFV. Posgrado en Gestión de la Cultura y la Comunicación-FLACSO. Diploma en RR.HH. con enfoque en talento humano. Especialización en gestión pública. Consultor, gestor y especialista

Keywords:

Sociedad, Educación, Interculturalidad, Desarrollo Humano Integral, Cultura como Valor estratégico, Society, Education, Interculturality, Integral Human Development, Culture as Strategic Value.

Abstract

This paper is a proposal that seeks to travel a constant path of connection between the activities that populate conceptual imaginaries and everyday practices, which manifest themselves in their real dimension, when there is a fusion that goes beyond the operational and reductionist modes of education and interculturality. We seek to go through these through the mention of the itinerary of two referents from our Latin America that went beyond traditional formations for their integral human development: J.C. Mariátegui and J.M. Arguedas. This leads us to propose a proper matrix of interpretation and social analysis that is in tune with another proposal of the culture approach as a strategic value. All the foregoing, therefore, will be understood as a strong bet for the constant contribution to officialisms that make invisible an integral human development, which is directly related to social transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguedas, J.M. (1975). La identidad indoamericana. México, México: FCE.

Arguedas, J.M. (2004). Sigo siendo. Textos esenciales. Investigación y recopilación realizada por Carmen María Pinilla. Lima, Perú: Fondo Editorial del Congreso de la Republica.

Bernstein, B. (1990). Poder, Educación y Conciencia. Sociología de la Transmisión cultural. Barcelona, España: El Roure Editorial.

Bourdieu, P. (1995). Respuestas por una Antropología reflexiva. México, México: Editorial Grijalbo.

Cole, M. (1999). Psicología cultural. Una disciplina del pasado y del futuro. Madrid, España: Ediciones Morata.

Encinas, J.A. (1986). Un ensayo de Escuela Nueva en el Perú. Lima, Perú: CIDE. Libro escrito en Paris en 1930 como señala el mismo autor.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Manantial.

Mariátegui, J.C. (1985). Temas de la educación. Lima, Perú: Editora Amauta.

Mariátegui, J.C. (1985). El artista y la época. Lima, Perú: Editora Amauta.

Maturana, H. (2007). Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Santiago, Chile: JCSAEZ Editor.

Montaigne, M. (1959). Ensayos escogidos. México. México: UNAM.

Neill, A.S. (1994). Hijos en libertad. Barcelona, España: Editorial Gedisa.

Ninahuanca A, José A. (2015). La cultura como valor estratégico. Redactado el 2013 para FLACSO. Publicación: Lima, Perú: YUYAYKUSUN. Revista institucional del Departamento Académico de Humanidades de la Universidad Ricardo Palma.

Ninahuanca A, José A. (2016). Hacía una Cultura Transcolonial en América Latina. El nuevo sentido de conocer la insufi-ciencia y aventurar la con-fusión. Redactado el 2011. Publicación: Revista Institucional “CONJETURAS SOCIOLÓGICAS” N°11 Año 4 de la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador.

Ninahuanca A, José A. (2016). Política cultural y Gestión social. Propuesta de institucionalidad desde Áreas culturales liberadas. Manuscrito. En prensa.

Smith A. Taylor, N. y M. Gollop (2010). Escuchemos a los niños. México, México: FCE.

Published

2019-01-28

How to Cite

Ninahuanca Abregú, J. A. (2019). Social and Intercultural Education for the 21st century New perspective from culture as a strategic value for. Conjeturas Sociológicas, 6(17), 59–77. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/1457