Speaking of knowledge and cultural persistence

Authors

Keywords:

Traditional knowledge, interculturality, yoreme-mayo, cultural persistence, horizontality.

Abstract

Knowledge and cultural persistence are two concepts that must always be accompanied in the discussion of intercultural dialogue Giving voice to the subject that is forever seen as the object of study is undoubtedly to pay in a responsible intercultural translation from the interpretation of the world seen from a plurality of culture and existence as Boaventura de Sousa Santos mentions "an ecology of knowledge. The experiences that the native peoples keep among and for themselves as a product of their relationship with mother earth have built knowledge that, in spite of the epistemological patriarchy of the West, has transcended very much, in spite of the fact that some scientific academies give it the qualification of knowledge. If there is one thing that the native peoples have learned, it is to transcend, this alone means centuries of struggle for persistence both as a people and for the accumulation of knowledge that in many cases is protected and transmitted orally from generation to generation. This distancing of the sciences from nature has caused very serious environmental imbalances. In current times, humanity is suffering from one of the most severe health crises in its history. For the Yoreme Mayo people of northern Sinaloa, the importance of knowledge is a way to reconnect with their spirit, to a reconciliation based on harmonious and reciprocal respect that allows for a healthy coexistence between man and nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teodoro Lugo Tapia, Universidad Autónoma de Occidente, México

Universidad Autónoma de Occidente, campus El Fuerte, Sinaloa

References

Argueta. V. A y Lorena Pérez (2019) Los saberes tradicionales y los desafíos para el dialogo de conocimientos. DMA, Vol. 50. DOI. Portugal.

Battyhány K. (2020), Prologo en: Investigar en sociales: proyectos, políticas y desafíos / compilado por Liliana Córdoba; María Josefina Pividori; Jorge Andrés Echeverry-Mejía. - 1a ed volumen combinado. - Córdoba

De Sousa S. B. (2018) Construyendo las Epistemologías del Sur: para un pensamiento alternativo de alternativas; compilado por María Paula Meneses... [et al.]. - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires. CLACSO.

De Sousa S.B. (2019) Educación para otro mundo posible, 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Medellín: CEDALC.

Ceceña A. E. [coordinadora] (2008) de los saberes de la emancipación y de la dominación. 1a ed. - Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO.

Corona, B. S. (2019) Producción horizontal del conocimiento, CALAS, Universidad de Guadalajara, México.

Esteva, G. (2019) El camino hacia el dialogo de saberes, pág. 133-165. En Dialogo y conflicto interepistemicos en la construcción de una casa común. Stefano Sartorello, Coord. Universidad Iberoamericana, México.

FIGUEROA V. A. (1991) Identidad y estrategias de persistencia cultural entre los cahitas En: Alteridades, vol. 1, núm. 2, 1991, pp. 53-61 Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa Distrito Federal, México.

Kaltmeier, O. (2020) Horizontal en lo vertical. ¿O cómo descolonizar las metodologías en contextos de extrema desigualdad y de la crisis planetaria? Pág. 93, 122, En: Horizontalidad: hacia una crítica de la metodología / Inés Cornejo... [et al.] ; editado por Mario Rufer;- 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; México: Centro de Estudios Latinoamericanos Avanzados -CALAS, 2020.

León, P. M. (2019) Las lenguas indígenas en el tercer milenio. En revista de la Universidad Iberoamericana Lenguas indígenas en México. Páginas 4, 8. www.ibero.mx/revistaibero/. México.

Meneses, P. (2020), Presentación: La cruel pedagogía del virus, de Boaventura de Sousa Santos 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires:

CLACSO, 2020. Libro digital, PDF - (Masa Crítica / Batthyany, Karina).

Pratt, M. L. (2010) Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación; trad. de Ofelia Castillo - México: FCE.

Villarroel, T y Mariscal J.C. (2010) Innovación tecnológica a partir del diálogo de saberes: Pautas metodológicas y experiencias. Editorial AGRUCO, Bolivia.

Rockwell, E. y Hamel R. E. (2019) Celebrando las lenguas indígenas de América, Grupo de trabajo Educación e interculturalidad. CLACSO, México.: Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Sociales, Argentina.

Roitman R. M. (2008) Pensar América Latina. El Desarrollo de la sociología latinoamericana. Buenos Aires: CLACSO.

Ubuntu: una invitación para comprender la acción política, cultural y ecológica de las resistencias afroandina y afropacífica, Marilyn Machado Mosquera... [et al.] ; editado por Alicia Marta Cardona. - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018

Published

2021-12-02

How to Cite

Romero Leyva, F. A., & Lugo Tapia, T. (2021). Speaking of knowledge and cultural persistence. Conjeturas Sociológicas, 9(26). Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2078