Research facing changes in the practices of researchers in a pandemic period

Authors

Keywords:

Research, Pandemic, Knowledge production, Laboratory, Phenomenology

Abstract

This article aimes to analiced the working conditions of academic researchers at the National Autonomous University of Mexico in the laboratory during the stage of the COVID 19 pandemic (2020-2021). This study shows the ways of working in the laboratory, as well as the processes of student training. This study based on in-depth interviews with the leaders in the researchs lines and who are responsible for the laboratories in the areas of Biochemistry in Medicine and Plants in Ecology. For this article it was necessary to understand what laboratory work is like and the effect of interrupting this activity for an indeterminate period. The research is based on a phenomenological perspective. Look for those significant aspects that the research teacher describes and interprets. From that event, a process of several stages of short and medium-term resilience begins

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xóchitl Yolanda Castañeda Berna, Universidad de Guadalajara

Profesora investigadora de tiempo parcial; Miembro del Sistema Nacional de Investigadores: nivel I.

Omar García Ponce de León, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesor Investigador de tiempo completo definitivo B.; Miembro del Sistema Nacional de Investigadores: nivel II.

References

Bourdieu, Pierre (2000). Los usos sociales de la Ciencia. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión

Bourdieu, Pierre (2003). El oficio de científico: Ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Editorial Anagrama

García Ponce de León, O., & Castañeda Bernal, X. Y. (2022). Cambios en las prácticas de los investigadores en el contexto de la pandemia COVID-19. Revista Eletrônica Pesquiseduca, 35-57

Galaz, J. F., Padilla, L. E., Gil, M., & Sevilla, J. J. (2008). Los dilemas del profesorado en la educación superior mexicana. La profesión académica. Calidad en la educación., 53-70.

Gil Antón, M. et al., (1994). Los rasgos de la diversidad. Un estudio sobre los académicos mexicanos. México: Grupo Editorial Eón, S.A de C.V.

Grediaga Kuri, R. (2001). Retos y condiciones de desarrollo: la profesión académica en México en la última década. Revista Mexicana de Investigación Educativa, enero-abril.

Latour Bruno y Woolgar, Steve (2022). La vida en el laboratorio. La construcción de los hechos científicos. Madrid: Alianza editorial

Lladó Lárrega, D. M., Guzmán Acuña, J., & Sánchez Rodríguez, L. I. (2012). Escenario de actuación y objetos de transformación de los académicos de las universidades públicas mexicanas. In R. Pérez Mora, & J. Naidorf, Las condiciones de producción intelectual de los académicos en Argentina.

Organización Mundial de la Salud. (11 de marzo de 2020). Organización Panamericana de la Salud. Obtenido de La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia: https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia

Morse, J. (1994). Critical Issues in Qualitative Research Methods. London: Sage Publications

Vinck, D. (2014). Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. Barcelona: Editorial Gedisa, S.A.

Published

2023-05-29

How to Cite

Castañeda Berna, X. Y., & Ponce de León, O. G. (2023). Research facing changes in the practices of researchers in a pandemic period. Conjeturas Sociológicas, 11(30), 9–24. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2619

Issue

Section

Artículos