Territorial demands in the National Plan of Science, Technology and Innovation 2030 of Argentina

the conformation of agendas and provincial agents in the planning of science, technology and innovation

Authors

  • Mariángela Nápoli Universidad de Buenos Aires
  • Melisa Cuschnir Universidad de Buenos Aires
  • Mauro Alonso Universidad de Buenos Aires

Keywords:

PNCTI, Demand, Provincial agendas

Abstract

The question of the orientation of research and the need to promote the production of knowledge so that it contributes to social ends is at the center of the political arena and in the spheres of scientific policy management. The concept that functions as the backbone of the science and technology draft is that of demand, conceived as a collective exercise of collaboration and agreement at the provincial level tending to the resolution of specific problems and the formulation of work agendas. In this paper we present an analysis whose main objective was to describe and problematize how local demands were surveyed in 4 (four) different provinces for the conformation of territorial agendas and which agents participated in this process. They were chosen intentionally in order to represent particular areas of the country, with the presence of differentiated science and technical institutions, as well as the highlighting of different resources belonging to each territory, these being: Santa Fe, Salta, Chubut and Chaco. The approach supposes a multiple case study that allows to account for how, each one of the cases, managed the planning dynamics for the survey required by the National Plan, accounting for two axes: first, the weight of the local institutions in the process and their relationship with various local agents and, secondly, the dialogue with the National State. The interviews with officials were carried out during 2020 and 2021 in a hybrid way and the compilation and analysis of the documents was during 2021

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariángela Nápoli, Universidad de Buenos Aires

Becaria doctoral CONICET-IICE. Profesora y Lic. en Letras (UBA-FFyL). Líneas de investigación: producción de conocimiento en Humanidades y Cs, Sociales en relación a los debates sobre la educación superior, sus entornos y políticas científicas. Investigadora en proyectos de investigación UBACyT, PIP-CONICET y PICT-ANPCyT

Melisa Cuschnir, Universidad de Buenos Aires

Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras – Universidad de Buenos Aires. Magister en Pedagogías Críticas y problemáticas socioeducativas (FFyL-UBA). Doctoranda (FFyL-UBA). Becaria Doctoral (CONICET). Investigadora en proyectos de investigación UBACyT, PIP-CONICET y PICT-ANPCyT. Docente universitaria (UBA/UTN)

Mauro Alonso, Universidad de Buenos Aires

Lic. en Sociología (FSOC-UBA). Magister en Ciencia, Tecnología y Sociedad (UNQ). Doctor de la Universidad de Buenos Aires (FFyL-UBA). Becario Posdoctoral (CONICET-FFyL-UBA). Investigador del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE) de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Docente de las carreras de sociología y ciencia política (FSOC-UBA) y de la carrera de Ciencias de la Educación (FFyL-UBA). Investigador en Proyectos de Investigación UBACyT, PIP-CONICET y PICT-ANPCyT. Sus líneas de trabajo se ubican en el campo de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología y la política científico-tecnológica con especial énfasis en los procesos de interacción, vinculación y transferencia de conocimiento de la investigación social con agentes extra-académicos. 

References

Alonso, M. (2019). La utilidad social del conocimiento como dimensión del análisis de los procesos de producción y uso del conocimiento científico. CIENCIA, TECNOLOGÍA Y SOCIEDAD EN AMÉRICA LATINA, 21.

Casas, R., Corona, J. M., & Rivera, R. (2014). Políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación en América Latina: entre la competitividad y la inclusión social. Perspectivas Latinoamericanas en el Estudios Social de la Ciencia, la Tecnología y el Conocimiento. México: Siglo XXI, 1-22.

Emiliozzi, S. (2011). Políticas en ciencia y tecnología, definición de áreas prioritarias y universidad en Argentina. Revista Sociedad, 29(30), 1-17

Kreimer, P. (2011). La evaluación de la actividad científica: desde la indagación sociológica a la burocratización. Dilemas actuales. Propuesta educativa, (36), 59-77

Loray, R. (2017). Políticas públicas en ciencia, tecnología e innovación. Tendencias regionales y espacios de convergencia. Revista de Estudios Sociales, (62), 68-80.

Martínez Porta, L. (2014). La experiencia de la evaluación de la función I+ D+ i de las universidades a través del Programa de Evaluación Institucional (PEI). Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 9(27), 165-181.

Menéndez, L. S. (2014). La evaluación de la ciencia y la investigación. RES. Revista Española de Sociología, (21), 137-148

Naidorf, J y Alonso, M. (2018) La movilización del conocimiento en tres tiempos; Edições Universitárias Lusófonas; Lusófona de Educação; 39; 39; 4-7-2018; 81-95-

Naidorf, J., & Perrotta, D. (2020). La cultura académica argentina frente al cambio de ciclo. Revista del IICE, (39), 45-66.

Naidorf, J., Perrotta, D., Gómez, S., & Riccono, G. (2014). Políticas universitarias y políticas científicas en Argentina pos 2000.: Crisis, innovación y relevancia social. Revista Cubana de Educación Superior, 34(1), 10-28.

Nápoli, M., & Naidorf, J. (2021). Sobre la propuesta preliminar del Plan Nacional de CTI 2030 de Argentina. Ciencia, Tecnología y Política

Fuentes Documentales

Anteproyecto del Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, 2020. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva (MINCTIP) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Salta (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Chaco (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI)

LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Chubut (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Santa Fé (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI)

Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (2012). MINCTIP.

Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2030 (2020). MINCTIP

Agenda del Conocimiento: Plan de Ciencia, Tecnología e Innovación, 2020. Provincia de Santa Fe.

Documento de Trabajo de la Provincia de Santa Fe y el Consejo Federal de inversiones para Participantes de Taller, 2020 Lineamientos CTI (2017), Secretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva del Chubut (SCTeIP).

Entrevistas Realizadas

Entrevista_N1 Secretaría CTI Provincia de Santa Fe

Entrevista_N2 Secretaría CTI Provincia de Salta

Entrevista_N3 Secretaría CTI Provincia de Chaco

Entrevista_N4 Secretaría CTI Provincia de Chubut

Entrevista_N5 Secretaría de Articulación, MINCTIP

Entrevista_N6 Secretaría de Articulación; MINCTIP

Entrevista_N7 Secretaría de Articulación; MINCTIP

Entrevista Daniel Schteingart CEPXXI.

Published

2023-05-29

How to Cite

Nápoli, M., Cuschnir, M., & Alonso, M. (2023). Territorial demands in the National Plan of Science, Technology and Innovation 2030 of Argentina: the conformation of agendas and provincial agents in the planning of science, technology and innovation. Conjeturas Sociológicas, 11(30), 43–83. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2621

Issue

Section

Artículos