Digital Competencies due to the Offices´ Virtualization in the New Digital Society

Authors

Keywords:

Digital skills, Virtualization, Digital society, Globalization

Abstract

The main objective of this article is to show how the Universidad Nacional of Costa Rica though the careers Administración de Oficinas and Educación Comercial has promoted the development of digital skills among students. This evolution responds to the new requirements of social communication, collaborative work, planning, and information management in both public and private offices following the voluntary or mandatory virtualization of organizations. The research, utilizing a mixed-methods approach and a phenomenological perspective, involved the participation of eighteen students of the bachelor's degrees in the mentioned fields. These students were enrolled in the Digital Technologies course at the time of their participation. The study revealed the essential need to develop digital competencies to meet the demands of the employement market, which is increasingly immersed in the virtualization of processes, aligning with the needs of a globalized society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norieth Guillén Cordero, Universidad Nacional

Académica, investigadora

References

Angeriz, E. (2019). La educación del siglo XXI. La construcción de competencias en estudiantes y los procesos de apropiación de la tecnología en sus contextos. En A. L. Rivoir y M.ª J. Morales (Coords.), Tecnologías digitales: miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 87-102). CLACSO. https://apro piaciondetecnologias.com/wp-content/ uploads/2019/12/Tecnologias-digitales.pdf

Castillo, M & Umaña, R. (2020). Modelo para la preservación de documentos digitales. Revista Del Archivo Nacional, 83(1-12), 129–182. https://www.dgan.go.cr/RAN/index.php/RAN/article/view/453

Escuela de Secretariado Profesional. (2022). Programa de curso Tecnologías Digitales. Universidad Nacional.

González, A., Machado, J., Talavera, M., & Sevilla, A. (2020). Influencia de las TIC en el proceso administrativo. Revista Científica De FAREM-Estelí, (33), 52–63. https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9608

Núñez, J. (2020). El rol de las tecnologías de información y comunicación en las MiPyMEs. Aproximación metodológica. Daena: International journal of good conscience, 15(3), 1-13.

Mell, P. y Grance, T. (2011). The NIST Definition of Cloud Computing: Recommendations of de National Institute of Standards and Technology, National Institute of Standards and Technology, 800-145. http://faculty.winthrop.edu/domanm/csci411/Handouts/NIST.pdf

Naciones Unidas (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Estados Unidos: SM Ediciones.

Quintero, J. (2020). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones como apoyo a las actividades internacionales y al aprendizaje a distancia en las universidades. Universidad y Sociedad, 12(1), 366-373.

Quiroz, J. & Lázaro-Cantabrana, J. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743

Roca, A. P. (2020). Sociedad de la información, sociedad digital, sociedad de control. Inguruak. Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, (68).

Rueda Ñopo, M. I. (2021). El uso del internet en los trabajos colaborativos de investigación formativa en una universidad privada. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/58400/Rueda_%c3%91MI-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Selman, H. (2017). Marketing digital. Ibukku. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=kR3EDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT10&dq=que+es+marketing+digital&ots=KIpHHx54rU&sig=U9WpjCtTxQoOm37ykhF7rtTpipY#v=onepage&q=que%20es%20marketing%20digital&f=false

Published

2023-12-08

How to Cite

Guillén Cordero, N. (2023). Digital Competencies due to the Offices´ Virtualization in the New Digital Society. Revista Conjeturas Sociológicas, (32), 143–161. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2880