Freire, Giroux and critical pedagogy as emancipatory praxis

Authors

Keywords:

Critical pedagogy, praxis,, political struggle, popular culture

Abstract

This article examines critical pedagogy from the perspective of Paulo Freire and Henry Giroux. It is based on a profound philosophical conception of the human being as an active entity and transformer of reality. Freire situated education as part of the development of critical consciousness, without falling into idealism. He emphasized praxis, informed action, over activism. Education should stimulate transformative capacity, analyzing the systemic conditions that limit human development, rather than being reduced to merely technical issues. In the neoliberal context of commodification, a public pedagogy oriented to individual economic growth prevails, in this sense Giroux will demand that teachers assume themselves as public intellectuals. Critical educators must analyze reality, ally themselves with social sectors and denounce the pedagogical consequences of decadent capitalism. Critical pedagogy must transcend school walls to form consciences capable of analyzing conditions of systemic oppression and promote practices of resistance and social transformation towards alternative forms of civilization, contributing to a radical emancipatory project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Javier López, Universidad de El Salvador

Docente

Bladimir Olivar, Instituto Tecnológico de Chalatenango

Investigación Educativa

References

¿Aronowitz, S. (1993). PAULO FREIRE' S RADICAL DEMOCRATIC HUMANISM, en Peter McLaren & Peter Leonard (eds). Paulo Freire. A Critical Encounter. New York: Routledge. Pp. 8-24

Althusser, L. (2003). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva visión.

Aristóteles. (1988). Política. Madrid: Gredos.

Bourdieu, P., & Passeron, J.C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Editorial Laia

Cruz, M., Pérez, S., Aquino, C., Hernández, J., & Chévez, C. (2018), La importancia de la pedagogía

Crítica: la educación popular en el sistema educativo salvadoreño. En, MelengueEscudero (Comp.). La educación en el siglo XXI. Nociones y experiencias de la pedagogía crítica y la educación popular. San Salvador: Instituto Nacional de Formación Docente.

Freire, P. (1986). La Educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1987). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Paulo: Siglo XXI editores.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel (Vol. 3). Ediciones Era S.A. de C.V.

Giroux, H. (1997). Cruzando Límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Editorial Paidós.

Giroux, H. (2000). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Ediciones Morata, S. L.

Giroux, H. (2006). La escuela y la lucha por la ciudadanía. Pedagogía crítica de la época moderna. México: Siglo XXI editores.

Giroux, H. (2008). Against the terror of neoliberalism: politics beyond the age of greed. Boulder: Paradigm Publishers.

Giroux, H. A. (2009). The Corporate Stranglehold on Education. Recuperado de: https://www.counterpunch.org/2009/09/08/the-corporate-stranglehold-oneducation

Giroux, H.A. (2013). Una pedagogía de la resistencia en la edad del capitalismo de casino. Con-Ciencia Social, n° 17, pp. 55-71.

Giroux, H. (2015). Democracia, educación superior y el espectro del autoritarismo. Revista Entramados-Educación y Sociedad, año 2 , 15-27.

Giroux, H.A. (2016a). La educación superior y las políticas de ruptura. Revista Entramados- Educación y Sociedad, Año 3, No. 3, Febrero 2016 Pp. 15 – 26.

Giroux, H.A. (2016b). Authoritarian Politics in the Age of Civic Illiteracy. Recuperado de: https://www.counterpunch.org/2016/04/15/authoritarian-politics-in-the-ageof-civic-illiteracy/

Giroux, H. A. (2020). On critical pedagogy. New York: BLOOMSBURY ACADEMIC

Giroux, H. A. (2022). Pedagogy of Resistance. Against Manufactured Ignorance. New York: Bloomsbury.

Giroux, H. A., & Simon, R. I. (1988). SCHOOLING, POPULAR CULTURE, AND A PEDAGOGY OF POSSIBILITY. The Journal of Education, 170(1), 9–26.

Hudson, K. (s.f). Education for Change: Henry Giroux and Transformative Critical Pedagogy. Recuperado 10 de abril de 2024: https://www.marxists.org/history/etol/newspape/atc/1734.html

Kant, I. (1996). Crítica de la razón práctica. Barcelona: Círculo de lectores.

Marx, C. (1982). Escritos de Juventud. México: Fondo de Cultura Económica.

Ponce, O. (2017). Iniciación al estudio Filosófico: Un recorrido de la filosofía primera a la Epistemología. San Salvador: Universidad de El Salvador

Published

2024-05-28

How to Cite

López, M. J., & Olivar, B. (2024). Freire, Giroux and critical pedagogy as emancipatory praxis. Conjeturas Sociológicas, (33), 98–117. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2998