Neurociencias y educación basada en competencias

Authors

Keywords:

Neurociences, Competency Based Education, Assessment, emotions

Abstract

The article explores possible intersections of neurosciences and competency-based education (CBE). Based on an exploratory methodology, implementing analysis and synthesis of various research papers, this paper exposes some relation between brain characteristics and CBE pedagogic principles; it also inquires into neurological structures as the base for emotion and how important this is in the assessment of one CBE component, such as attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Hugo Ernesto Figueroa M., Universidad de El Salvador

    Docente e investigador de la Universidad de El Salvador. Aspirante a doctor en el Programa de Doctorado en Educación Superior, impartido por la Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Universidad de El Salvador.

References

Abbagnano, N., & Visalberghi, A. (1992). Historia de la Pedagogía (Novena reimpresión). México, D.F: Fondo de Cultura Económica.

Bohórquez, F. (2004). Educación basada en competencias ¿Modelo, Moda o Modalidad educativa? Implicaciones pedagógicas. Revista Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, 6(1), 20-27.

Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores (1a ed.). Barcelona: Octaedro.

Campos, A. (2010). Neuroeducación: Uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. la educ@ción, 143, 1-14.

De Juanas, A., & Fernández, M. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EESS. Cuadernos de trabajo social, 21, 217-230.

De la Barrera, M., & Danolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria, 10(4).

Gomes, A., & Colombo, P. (2018). Diálogos necessários: Neurociência, emoções e a formação inicial de professores. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 183-204. https://doi.org/10.35362/rie7813231

Hyland, T. (2006). Swimming against the tide: Reductionist behaviourism in the harmonisation of european higher education systems. Education: Journal Articles, 9. Recuperado de http://ubir.bolton.ac.uk/203/1/ed_journals-9.pdf

Manes, F. (2014). Usar el cerebro (4a ed.). Buenos Aires: Planeta.

Marina, J. (2012). Neurociencia y educación. Participación Educativa, Segunda época (1), 7-13.

Mertens, L. (1998). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Mogollón, E. (2010). Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Educare, XIV(2), 113-124.

Monjan, S., & Gassner, S. (1979). Critical Issues in Competency Based Education. New York: Pergamon Press.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Mulder, M., Weigel, T., & Collings, K. (2008). El concepto de competencia en el desarrollo de la educación y formación profesional en algunos Estados miembros de la UE: un análisis crítico. Mulder, Martin; Weigel, Tanja; Collings, Kate. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-25.

OECD. (2010). La comprensión del cerebro: El nacimiento de una ciencia del aprendizaje. https://doi.org/10.1787/9789567947928-es

Olivos, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, 39, 1-20.

Palés-Argullós, J., Nolla-Domenjó, M., Oriol-Bosch, A., & Gual, A. (2010). Proceso de Bolonia (I): Educación orientada a competencias. Educación Médica, 13(3). https://doi.org/10.4321/S1575-18132010000300002

Paniagua, M. (2013). Neurodidáctica: Una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio, 6(6), 72-77.

Peña-Casanova, J. (s. f.). Bases neurobiológicas de las funciones cognitivas: Hacia una integración de niveles. En Neurología de la conducta y neuropsicología (pp. 1-25).

Ruiz, C. (2004). Neurociencia y educación. En Neurociencia cognitiva y educación (pp. 148-159). Perú: Fondo Editorial FACHSE.

Salas, R. (2003). ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios pedagógicos, 29, 155-171.

Tobón, S. (2013). Metodología de Gestión curricular. Una perspectiva socioformativa. México: Trillas.

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado 17 de mayo de 2019, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Published

2021-11-10

Issue

Section

Artículos Originales