Neurociencias y educación basada en competencias
Keywords:
Neurociences, Competency Based Education, Assessment, emotionsAbstract
The article explores possible intersections of neurosciences and competency-based education (CBE). Based on an exploratory methodology, implementing analysis and synthesis of various research papers, this paper exposes some relation between brain characteristics and CBE pedagogic principles; it also inquires into neurological structures as the base for emotion and how important this is in the assessment of one CBE component, such as attitude.
Downloads
References
Abbagnano, N., & Visalberghi, A. (1992). Historia de la Pedagogía (Novena reimpresión). México, D.F: Fondo de Cultura Económica.
Bohórquez, F. (2004). Educación basada en competencias ¿Modelo, Moda o Modalidad educativa? Implicaciones pedagógicas. Revista Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, 6(1), 20-27.
Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores (1a ed.). Barcelona: Octaedro.
Campos, A. (2010). Neuroeducación: Uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. la educ@ción, 143, 1-14.
De Juanas, A., & Fernández, M. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EESS. Cuadernos de trabajo social, 21, 217-230.
De la Barrera, M., & Danolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria, 10(4).
Gomes, A., & Colombo, P. (2018). Diálogos necessários: Neurociência, emoções e a formação inicial de professores. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 183-204. https://doi.org/10.35362/rie7813231
Hyland, T. (2006). Swimming against the tide: Reductionist behaviourism in the harmonisation of european higher education systems. Education: Journal Articles, 9. Recuperado de http://ubir.bolton.ac.uk/203/1/ed_journals-9.pdf
Manes, F. (2014). Usar el cerebro (4a ed.). Buenos Aires: Planeta.
Marina, J. (2012). Neurociencia y educación. Participación Educativa, Segunda época (1), 7-13.
Mertens, L. (1998). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Mogollón, E. (2010). Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Educare, XIV(2), 113-124.
Monjan, S., & Gassner, S. (1979). Critical Issues in Competency Based Education. New York: Pergamon Press.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Mulder, M., Weigel, T., & Collings, K. (2008). El concepto de competencia en el desarrollo de la educación y formación profesional en algunos Estados miembros de la UE: un análisis crítico. Mulder, Martin; Weigel, Tanja; Collings, Kate. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-25.
OECD. (2010). La comprensión del cerebro: El nacimiento de una ciencia del aprendizaje. https://doi.org/10.1787/9789567947928-es
Olivos, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, 39, 1-20.
Palés-Argullós, J., Nolla-Domenjó, M., Oriol-Bosch, A., & Gual, A. (2010). Proceso de Bolonia (I): Educación orientada a competencias. Educación Médica, 13(3). https://doi.org/10.4321/S1575-18132010000300002
Paniagua, M. (2013). Neurodidáctica: Una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio, 6(6), 72-77.
Peña-Casanova, J. (s. f.). Bases neurobiológicas de las funciones cognitivas: Hacia una integración de niveles. En Neurología de la conducta y neuropsicología (pp. 1-25).
Ruiz, C. (2004). Neurociencia y educación. En Neurociencia cognitiva y educación (pp. 148-159). Perú: Fondo Editorial FACHSE.
Salas, R. (2003). ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios pedagógicos, 29, 155-171.
Tobón, S. (2013). Metodología de Gestión curricular. Una perspectiva socioformativa. México: Trillas.
UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado 17 de mayo de 2019, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.