VALORACIÓN SOBRE LAS HABILIDADES ESCRITAS REFLEXIONES DE UNA PROBLEMÁTICA EN EL SISTEMA EDUCATIVO SALVADOREÑO

Main Article Content

Abstract

Written skills are a fundamental part of professional development, in addition to constituting a necessary component that distinguishes the formation of a person in an integral way. In El Salvador, research has been carried out that has shown that linguistic competence is scarce in university students, which is dragged from initial training, hence, an important reflection is considered urgent and necessary. The article intends precisely to make a review of the problem and how an orientation towards critical analysis is established on a very little explored problem, but latently present every day in university campuses, for which studies carried out in various places of Latin America, where the problem of situations similar to El Salvador was presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marroquín, I. (2022). VALORACIÓN SOBRE LAS HABILIDADES ESCRITAS: REFLEXIONES DE UNA PROBLEMÁTICA EN EL SISTEMA EDUCATIVO SALVADOREÑO. Revista Multidisciplinaria De Investigación - REMI, 1(1), 93–103. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/remi/article/view/2457
Section
Español
Author Biography

Idalia Marroquín

Maestra en profesionalización de la docencia superior universitaria. Licenciada en Ciencias del Lenguaje y Literatura

References

Álvarez, A. (2005). Escribir en español. Universidad de Oviedo.

Álvarez, T. (2010). La competencia escrita de textos académicos en Educación Primaria. Revista de educación. https://doi.org/10/re353/re353_26.html

Bañales, G. (2011). Escritura académica en la universidad: Regulación del proceso de composición, conocimientos del tema y calidad textual [Ph.D. Thesis, Universitat Ramon Llull]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). http://www.tdx.cat/handle/10803/9281

Bernal, J. (1985). En torno a la lingüistica del texto. Thesaurus, 2(40), 390-395. https://cvc.cervantes.es/ lengua/thesaurus/pdf/40/TH_40_002_150_0.pdf

Bernárdez, E. (1987). Lingüística del texto. Arco Libros. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo= 10705

Brown, G., & Yule, G. (2005). Análisis del discurso. Visor Libros.

Camps, A., Milian, M., Bigas, M., Camps, M., & Cabrè, P. (2007). La enseñanza de la ortografía (5a ed.). Grao

Carlino, P. (2007). ¿Qué nos dicen las investigaciones internacionales sobre escritura en la universidad? Cuadernos de psicopedagogía, 4, 21-40. https://www.aacademica.org/paula.carlino/131.pdf

Carratalá, F. (2006). Manual de vocabulario español: Enseñanza y aprendizaje. Castalla.

Casado, M. (2006). Introducción a la gramática del texto del español (6a Ed.). Arco Libros.

Cassany, D. (2012). Para ser letrados. Grupo Planeta Spain

Chacón, T. (2012). Ortografía normativa del Español (5a Ed.). Editorial UNED.

Coseriu, E. (1973). Teoría del lenguaje y lingüistica general. Gredos

Ferrucci, G., & Pastor, C. (2013). Desarrollo alcanzado en la redacción académica por los alumnos ingresantes a un curso de habilidades lingüísticas básicas de una universidad privada de Lima. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5030

Garrido, F. (2014). Leer y escribir para ingresar a la educación superior. Revista de la educación superior, 43(172), 145-150. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid= S0185-27602014000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Gutiérrez, R., & Molina, M. (2017). ¿Qué saben los futuros docentes sobre el proceso inicial del aprendizaje del lenguaje escrito? Octaedro. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/71118

Guzmán, R., Meléndez, M., & Méndez, M. (2011). Fundamentación didáctica para el desarrollo de la expresión escrita en la asignatura de lenguaje, Centro Escolar Católico La Labor [Tesis de pregrado]. Universidad Pedagógica de El Salvador

Lázaro, F., & Tusón, V. (1989). Lengua Española. Altamira

Louwerse, M. (2004). Un modelo conciso de cohesión en el texto y coherencia en la comprensión. Revista Signos, 37(56), 41-58. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342004005600004

Luceño, J. (1994). Didáctica de la lengua española (lengua oral, vocabulario, lecto escritura, ortografía, composición y gramática). Marfil

MINED. (2004). Comprendo. Ministerio de Educación, República de El Salvador.

Ortiz, E. (2014). Prácticas y representaciones sociales de la escritura académica en la Universidad [Tesis de pregado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://repository.udistrital.edu. co/bitstream/handle/11349/24216/Ort%C3%ADzCasallasElsaMar%C3%ADa2020pdf?sequence= 1&isAllowed=y

RAE. (1970). Diccionario de la Lengua Española. Real Academía de la Lengua Española.

RAE. (1999). Ortografía de la Lengua Española. Real Academía de la Lengua Española

RAE. (2010). Ortografía de la Lengua Española. Real Academía de la Lengua Española

Sánchez, A. A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa: Cómo escribir, evaluar y publicar artículos. Católica del Norte Fundación Universitaria.

Santos, S., Becerra, A., & Bastida, C. (2011). Alfabetización académica en la universidad: El desarrollo de habilidades de redacción en estudiantes de comunicación y medios de la UAN. Pensar Universidad, 1(1), 1-22.

Van, T. (1992). La ciencia del texto. Paidós.

Vygotski, L. S. (2015). Obras Escogidas - II: Pensamiento y Lenguaje - Conferencias sobre Psicología. Antonio Machado Libros.