The teaching of history through empathy

a proposal in three dimensions

Authors

  • Manuel Alejandro Hernández Ponce Universidad de Guadalajara
  • Marco Antonio Delgadillo Guerrero Universidad de Guadalajara

Keywords:

Empathy,, Attitude, Aptitude, History teaching

Abstract

This work proposes researchers and trainers to reflect on the use of the concept of empathy and its applications in the educational field, which is applicable to various educational contexts, both from basic levels to advanced studies. There are three dimensions of empathy with which it is proposed to address the disciplinary and pedagogical needs of history, as well as the socio-emotional challenges in the classroom. It starts from the proposals of Almansa, Pina Maseguer, and Carril Merino who consider empathy as a key to the acquisition of a historical conscience (empathy as an aptitude). For their part, Cruz, and Pizarro, as well as Castillo Labrin, Sáiz Serrano and Hernández Nacar propose strategies that use audiovisual and interactive material to generate experiential empathy (empathy as a didactic strategy). Finally, Fernandez-Pinto, Carril Sánchez, as well as San Pedro and López, consider empathy as a battering ram against intolerance in educational environments (empathy as an attitude). Finally, it is proposed to concatenate these three dimensions on empathy, which are not mutually exclusive. A hybridization is then proposed where empathy is adopted multimodally in the classroom by the teacher. As a result, a dialogue is established on the uses of empathy and its convergence in teaching, to achieve the learning and human formation objectives of university education. Meeting this need results from the challenges imposed by the global health contingency situation, which has led both instructors and students to experience stress and academic overload

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Manuel Alejandro Hernández Ponce, Universidad de Guadalajara

    Licenciado en Historia por la Universidad de Guadalajara, Maestro en Estudios Sobre la Región por El Colegio de Jalisco, y Doctor en Historia por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Adscripción: Profesor investigador del Departamento de Historia, en el Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Guadalajara. Docente a nivel superior desde 2009. Miembro del SNI-Nivel I, CONACYT

  • Marco Antonio Delgadillo Guerrero, Universidad de Guadalajara

    Licenciado en Historia por la Universidad de Guadalajara, Maestro en Historia de México por la Universidad de Guadalajara. Adscripción: Profesor Investigador del Departamento de Artes, educación y humanidades, en el Centro Universitario de la Costa de la Universidad de Guadalajara. Docente a nivel superior desde 2005

References

Almansa, R., (2018). La empatía como método humanístico de docencia de la historia: Sugerencias didácticas en un panorama de desvalorización de los estudios históricos. Enseñanza de las Ciencias Sociales, N.17, (87–98) https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/343303

Arteaga, B., Camargo, S. (2012). Educación histórica, una propuesta para el desarrollo del pensamiento histórico en los estudiantes de la licenciatura en Educación Preescolar y Primaria, Secretaría de Educación Pública.

Arteaga, B., Camargo, S. (2014). Educación histórica: una propuesta para el desarrollo del pensamiento histórico en el plan de estudios de 2012 para la formación de maestros de Educación Básica. Tempo e Argumento, vol. 6, núm. 13. (110-140) https://www.redalyc.org/pdf/3381/338139190006.pdf

Brooks, S. (2011). Historical emparhy as perspective recognition and care in one secondary social studies classroom. Theory & Research in Social Education, 2 (29), (166–202) https://eric.ed.gov/?id=EJ941534

Castillo Labrin, M. (2015). El procedimiento de Empatía Histórica para la comprensión del pasado: El comic como herramienta didáctica para el aprendizaje de la Gran Guerra en Primer Año de Enseanza Media. Universidad Alberto Hurtado, https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/23920/PEPCastilloL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carril Merino, M., Sánchez-Agustí, M. y Miguel-Revilla, D. (2018). Perspectiva histórica y empatía: su interrelación en futuros profesores de Educación Primaria. Aula Abierta, vol. 47, núm. 2, (221-228) https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6395866

Carril Merino, M. (2019). Empatía y Perspectiva Histórica. Un estudio con profesores de Educación Primaria en Formación. Tesis, Doctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación, Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/40601/Tesis1699-200310.pdf?sequence=1

Carril Merino, M., Sánchez Agustí, M. y Muñoz Labraña, C. (2020). Empatía histórica en futuros profesores de primaria: El trabajo infantil en el siglo XIX. Educ. Pesqui, 46, (1–18) https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7253098

Cruz, P., y Pizarro, F., (2014), Empatía en clase de Historia: los alumnos serán sodados de la Primera Guerra Mundial. Clio, History and History teaching, Num. 40, (1-50) http://clio.rediris.es/n40/articulos/LosalumnossoldadosdelaPrimeraGuerraMundial.pdf

Davis, O., Yeager, E., y Foster, S. (2001). Historical empathy and perspective taking in the social studies. Rowman and Littlefield.

Doñate Campos, O. y Ferrete Sarria, C. (2019). Vivir la Historia: Posibilidades de la empatía histórica para motivar al alumnado y lograr una comprensión efectiva de los hechos históricos. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 36, (47-60). DOI: 10.7203/DCES.36.12993.

Edacott, J. (2010). Reconsidering affective engagement in historical empathy. Theory and Research in Social Education, 38(1), (6–49) https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/51398036/Reconsidering_Affective_Engagement_in_Hi20170117-18790-1vmsjd0-with-cover-pagev2.pdf?Expires=164152662 &Signature= RwvwTpa9EnqZJVQLXl97CLw2OIazAnxPplBLjDAeTEnbIgt6IAExyFhZoc8CIct0Oy2 ocNf7SCEo5F14CkFoQ9r2wx7qThqsFn1bsbu6ouT43D~VxWEeFCRtZwSAhn~cASD6oGmtfZGarhCABD3BBxSmuRAY1q-r3m1R~N7mmTkboBt5rrMlXaXVXyJDMYO0It9aMq4SkkRfACeBFuQf1lhvbrntJUoZuF2jqVoQlTv8TcfqRaKr07zHL3Kf6oNK6X1eeJiHaf48khC8FHogR6hk5eIVeGg64tEm5pdpS0yapAmXwhnXvYCbzgQib78nR4e5oI9NXDC2tTCvgNYg__&KeyPairId=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Edacott, J. (2014). Negotiating the Process of Historical Empathy. Theory & Research in Social Education, 42 (1), (4-34) https://eric.ed.gov/?id=EJ1022381

Edacott, J., y Brooks, S. (2013). An udapted theorietical and practical model form promoting historical empathy. Social Studies Research & Practice, 1(8), (41–57) https://www.researchgate.net/profile/JasonEndacott/publication/270285762_An_Updated_Theoretical_and_Practical_Model_for_Promoting_Historical_Empathy/links/54a704220cf256bf8bb6b9af/AnUpdated-Theoretical-and-Practical-Model-for-Promoting-Historical-Empathy.pdf

Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., y Márquez, M. (2008) Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología, vol. 24, núm.2, (284-298) https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16711589012

Gonzalbo, P. (2006) Lo cotidiano y las ciencias sociales. Introducción a la historia de la vida cotidiana, El Colegio de México.

Hernández Nacar, M. (2019). El desarrollo de empatía histórica y trabajo cooperativo a través de la construcción de una wiki en el bachillerato. Tesis de Maestría en docencia para la Educación Media Superior, Universidad Nacional Autónoma de México.

Lee, P, y Schemilt, D. (2003). A scaffold, not a cage. Progression and progression models in history. Teaching History, 111, (13–23) https://www.history.org.uk/secondary/resource/83/a-scaffold-not-a-cageprogression-and-progressio

Linehan, M. (1984). Interpersonal effectiveness in assertive situations, en Bleechman, Elaine, (comp.) Behavior modification in women. Guilford Press.

Molina, S., y Egea, J. (2018). Evaluar la adquisición de las competencias históricas en secundaria: un estudio de caso centrado en la empatía histórica. Ensayos. Revista de la facultad de educación de Alcacete, Num. 33-1, (1-22) https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1737/pdf

Molina S., y Salmerón A., (2020). La empatía como elemento para la adquisición del pensameinto histórico en alumnos de bachillerato. Un estudio de caso centrado en la Guerra Civil española y el franquismo. Panta Rei. Revista de ciencia y didáctica de la historia, Vol.14, Núm. 1 (129-153) https://doi.org/10.6018/pantarei.444761

Pedrosa, A., (2019). El pensamiento histórico: Problemas, competencias y modelos de aprendizaje. UNED. Extraído de: http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2809/Trabajo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Perenau, E., y Vieyra, E., (2017). Memoria, imaginación histórica y empatía histórica: Dos experiencias con adultos mayores. Argonautas, 9(1), (1–8) http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ARGO/article/view/6/6

Pina Meseguer, P. (2020), Empatía Histórica: un estado de la cuestión. Trabajo Fin de Máster, Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/97644/files/TAZTFM-2020-513.pdf

Portal, C. (1987). Empathy as an objective for history teaching. The History Curriculum for Teachers. The Falmer Press.

Real Academia Española, (2021). empatía Diccionario de la lengua española. 23ª ed [versión 23.5 en línea]. https://dle.rae.es/empat%C3%ADa

Sáiz, Serrano, J. (2013). Empatía histórica, historia social e identidades: pensar históricamente la conquista cristiana de la Valencia musulmana con estudiantes de 2º ESO, Clío, 39. ISSN: 1139-6237. http://clio.rediris.es

San Pedro, M., y López, I. (2017). Empatía histórica y aumento de la tolerancia hacia la figura de los refugiados: Estudio con profesorado en formación. Revista de Psicología y educación, 2(12), (116-128) https://doi.org/10.23923/rpye2017.12.150

Shemilt, D. (1984). Beauty and the philosopher: Empathy in history and classroom. En A. Dickinson, J. Lee, & P. Rogers (Eds.), Learning History. Heinemann Educational Book

Published

2022-05-13

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The teaching of history through empathy: a proposal in three dimensions. (2022). Conjeturas Sociológicas, 10(27), 22-46. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2203