The construction of public policy for the Science-Technology-Society (STS) model. The case of Mexico
Keywords:
Public policy, Science - technology, Science - technology - society (STS), Decision-makingAbstract
States establish public policies and institutions that comply with the recommendations of international organizations, for the sake of welfare and social development. This document carries out an extensive bibliographical review, with the objective of addressing the way in which public science and technology policies are built in Mexico, based on the Model of Science - Technology - Society (STS). The role and the role played by the scientific community is raised, established in the public policy of science and technology. Finally, it is concluded that in the construction of a public policy on science and technology in Mexico, the legitimate authorities make most of the decisions unilaterally, relegating the scientific community to play a role of spectator and executor of the guidelines. of those policies
Downloads
References
Aguilar, L. (2008), Marco para el Análisis de las Políticas Públicas, en Administración y Ciudadanía, Vol 3, núm 2
Aguilar, L. (2009), Marco para el Análisis de las Políticas Públicas. Política pública y democracia en América Latina. México: Miguel Ángel Porrúa.
Albornoz, M. (2012), “Los sistemas de ciencia, tecnología e innovación en Iberoamérica y en el mundo”, en: Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta
Cabero, J. (s/f), La tecnología, la técnica y la ciencia, en: Educación y Tecnología: Fundamentos teóricos. Barcelona: UOC
Centro de Estudios de las Finanzas Públicas, (2020), Evolución de los Recursos Federales Aprobados para la Ciencia y el Desarrollo, 2012-2021. México: Cámara de Diputados
Funtowicz, S., y Ravetz, J. (1993), La ciencia posnormal. Centro Editor de América Latina: Buenos Aires.
García, R. (2017), Patentamiento universitario e innovación en México, país en desarrollo: teoría y política. Revista de la Educación Superior, 46(184), pp. 77-96. Doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.001
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartman, S., Scott, P., y Trow, M. (1997), La nueva producción del Conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares - Corredor S.A.
De Gortari. (2016), “La ciencia en la historia de México”. México: Fondo de Cultura Económica.
Llomovatte, S. (2006), “Para una crítica del modelo de la triple hélice: Universidad, Empresa y Estado”, en La vinculación universidad-empresa: miradas críticas desde la universidad pública. Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas LPP/Miño y Dávila Editores. [pp: 286]
Majone, G. (2006), Agenda setting. En R. E. Goodin, The oxford handbook of Public Policy. Nueva York: Oxford University Press.
Merton, R., [1973], (1977), “La sociología de la ciencia, investigaciones teóricas y empíricas”. Madrid: Alianza
Olivé, L. (2012), “Tecnología y Cultura”, en Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta.
Pérez, R., García, O., y Ortíz, V. (2016), “La movilización del conocimiento para la innovación social”, en Eletrônica Pesquiseduca, Vol 08, núm 16.
Quintanilla, M. (2012), “Tecnología, cultura e innovación”, en Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta.
Quintanilla, M. (2016), “Responsabilidad Social en el desarrollo científico y tecnológico.” Canal de YouTube de la Universidad de Salamanca, Universidad de Salamanca, 18 marzo 2016, https://www.youtube.com/watch?v=Ia1Jovnf7xE
Quintero, C. (2010), Enfoque Ciencia Tecnología y Sociedad: perspectivas educativas para Colombia. Revista Zona Próxima. 12, pp: 222-239.
Stein, E. (2006), La política de las políticas públicas. Progreso económico y social en América Latina. Informe 2006 (Primera ed.). Washington, D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005), Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. Ediciones UNESCO.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019), La ciencia al servicio de la sociedad. Recuperado de https://es.unesco.org/themes/ciencia-al-servicio-sociedad
Vargas, A., y Zúñiga, M. (2021), “Las políticas en ciencia, innovación y tecnología y su relación con el contexto económico mexicano, en revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, Vol I, núm 1. Doi: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.31
Vinck, D. (2014). Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. Argetina: Gedisa
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).