The construction of public policy for the Science-Technology-Society (STS) model. The case of Mexico

Authors

Keywords:

Public policy, Science - technology, Science - technology - society (STS), Decision-making

Abstract

States establish public policies and institutions that comply with the recommendations of international organizations, for the sake of welfare and social development. This document carries out an extensive bibliographical review, with the objective of addressing the way in which public science and technology policies are built in Mexico, based on the Model of Science - Technology - Society (STS). The role and the role played by the scientific community is raised, established in the public policy of science and technology. Finally, it is concluded that in the construction of a public policy on science and technology in Mexico, the legitimate authorities make most of the decisions unilaterally, relegating the scientific community to play a role of spectator and executor of the guidelines. of those policies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cynthia Paola Fuentes Hernández, Universidad de Guadalajara

    Maestra en Gestión y Políticas de la Educación Superior. Doctorante en Gestión de la Educación Superior por la Universidad de Guadalajara; Profesora universitaria de la Escuela Bancaria y Comercial.

  • Pedro Ramírez Hernández, Universidad Tecnológica de México

    Maestro en Gestión y Políticas de la Educación Superior por la Universidad de Guadalajara. Docente en la Universidad Tecnológica de México. Doctorante en Gestión de la Educación Superior por la Universidad de Guadalajara

References

Aguilar, L. (2008), Marco para el Análisis de las Políticas Públicas, en Administración y Ciudadanía, Vol 3, núm 2

Aguilar, L. (2009), Marco para el Análisis de las Políticas Públicas. Política pública y democracia en América Latina. México: Miguel Ángel Porrúa.

Albornoz, M. (2012), “Los sistemas de ciencia, tecnología e innovación en Iberoamérica y en el mundo”, en: Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta

Cabero, J. (s/f), La tecnología, la técnica y la ciencia, en: Educación y Tecnología: Fundamentos teóricos. Barcelona: UOC

Centro de Estudios de las Finanzas Públicas, (2020), Evolución de los Recursos Federales Aprobados para la Ciencia y el Desarrollo, 2012-2021. México: Cámara de Diputados

Funtowicz, S., y Ravetz, J. (1993), La ciencia posnormal. Centro Editor de América Latina: Buenos Aires.

García, R. (2017), Patentamiento universitario e innovación en México, país en desarrollo: teoría y política. Revista de la Educación Superior, 46(184), pp. 77-96. Doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.001

Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartman, S., Scott, P., y Trow, M. (1997), La nueva producción del Conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares - Corredor S.A.

De Gortari. (2016), “La ciencia en la historia de México”. México: Fondo de Cultura Económica.

Llomovatte, S. (2006), “Para una crítica del modelo de la triple hélice: Universidad, Empresa y Estado”, en La vinculación universidad-empresa: miradas críticas desde la universidad pública. Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas LPP/Miño y Dávila Editores. [pp: 286]

Majone, G. (2006), Agenda setting. En R. E. Goodin, The oxford handbook of Public Policy. Nueva York: Oxford University Press.

Merton, R., [1973], (1977), “La sociología de la ciencia, investigaciones teóricas y empíricas”. Madrid: Alianza

Olivé, L. (2012), “Tecnología y Cultura”, en Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta.

Pérez, R., García, O., y Ortíz, V. (2016), “La movilización del conocimiento para la innovación social”, en Eletrônica Pesquiseduca, Vol 08, núm 16.

Quintanilla, M. (2012), “Tecnología, cultura e innovación”, en Eduard Aibar y Miguel Ángel Quintanilla. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Trotta.

Quintanilla, M. (2016), “Responsabilidad Social en el desarrollo científico y tecnológico.” Canal de YouTube de la Universidad de Salamanca, Universidad de Salamanca, 18 marzo 2016, https://www.youtube.com/watch?v=Ia1Jovnf7xE

Quintero, C. (2010), Enfoque Ciencia Tecnología y Sociedad: perspectivas educativas para Colombia. Revista Zona Próxima. 12, pp: 222-239.

Stein, E. (2006), La política de las políticas públicas. Progreso económico y social en América Latina. Informe 2006 (Primera ed.). Washington, D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005), Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. Ediciones UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019), La ciencia al servicio de la sociedad. Recuperado de https://es.unesco.org/themes/ciencia-al-servicio-sociedad

Vargas, A., y Zúñiga, M. (2021), “Las políticas en ciencia, innovación y tecnología y su relación con el contexto económico mexicano, en revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, Vol I, núm 1. Doi: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.31

Vinck, D. (2014). Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. Argetina: Gedisa

Published

2023-05-29

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The construction of public policy for the Science-Technology-Society (STS) model. The case of Mexico. (2023). Conjeturas Sociológicas, 11(30), 116-131. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2623