Project Based Learning (PBL) for the construction of Significant Knowledge in UPN 061
Keywords:
Constructivism, meaningful learning, educating in projects, socio-educational intervention and indigenous communitiesAbstract
The present research work was developed in Unit 061 of the National Pedagogical University (UPN), located in the municipality of Villa de Álvarez in the state of Colima, Mexico, and is the result of the construction of a diagnosis carried out by the students. of the second semester of the Bachelor's Degree in Educational Intervention (LIE), of the line in Education for Young People and Adults (EPJA), having as study subjects migrants from the Mixteca Community, who live in the La Estancia neighborhood, the capital city, in which they identified various problems, mainly educational and health, which configured the intervention project "Educate young and adult Mixtec migrants in health in La Estancia, Colima", through which the student group guided by the teachers, applied various research tools and techniques and designed an intervention plan, with the purpose of configuring and building significant knowledge as part of their practices in professional training, strengthening the anticipated development of knowledge regarding experience in observation, research, drawing up proposals for solutions, intervention, evaluation and improvement of the social context, since the group is made up of students in the first year of the EPJA / Education for Young People and adults) who in their normal course of the program , these types of activities are developed as part of the degree curriculum up to the third grade, this exercise allowed students to get closer to their field of professional development.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton.
Castañeda. A. (2007) “Derechos, políticas públicas, y salud de los pueblos indígenas Seminario Taller Pueblos Indígenas de América Latina: Políticas y Programas de salud, ¿cuánto y cómo se ha avanzado?” CEPAL, Santiago de Chile, 25 y 26 de junio 2007 En: https://www.cepal.org
Cerdas H. (1991) Los elementos de la investigación. Editorial El Búho. Bogotá.
Cobo G.G. y Valdivia C.S.M. (2017) Aprendizaje basado en proyectos. Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de Docencia Universitaria. ISBN: 978-612-47489-4-3
De León, C.D. (2021) El proyecto de intervención. La importancia del diagnóstico.
Gravié R.F. (2002) “Una Alternativa a la Educación Tradicional: el Aprendizaje Cooperativo”. Revista Panamericana de Pedagogía. Pp. 73- 84 DOI:10.21555/rpp.v0i3.1898
Hernández. S. R. (2003) Metodología de la investigación. Mc. Graw-Hill. México.
Moreira, M. A. (2017). “Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza.” Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e029. https://doi.org/10.24215/23468866e029
Moreira C. J.S., Beltrón C.R.A. y Beltrón C.B.C. (2021) “Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación”. En: Dom. Cien., ISSN: 2477-8818 Vol. 7, núm. 2, Abril-Junio 2021, pp. 915-924 DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i2.1835
Organización Panamericana de la Salud (2009) Conceptos, Estrategias, Prácticas y Desafíos; Salud de los Pueblos Indígenas de las Américas. En: https://www.paho.org/es/noticias/21-7-2023-ops-promueve-su-abordaje-sobre-salud-pueblos-indigenas-otras-regiones [21/julio/2023]
Pérez, S. G. (2000). Elaboración de proyectos sociales, casos prácticos. Madrid: Narcea.
Rivera, G.P. (1998) “Marco teórico, elemento fundamental en el proceso de investigación científica.” En TIP: Tópicos de investigación y posgrado. Vol. 5 No. 4 México. PP., 233-240
Sabino C.A. (1986) El proceso de investigación. Editorial Panapo, Caracas.
Stagnaro, D., & Da Representaçao, N. (2012). “El proyecto de intervención”. En Natale, L. (coord.). En Carrera: Escritura y lectura de textos académicos y profesionales (pp.157 - 178). Universidad Nacional de General Sarmiento.
Subsecretaría de Educación Media Superior (2023) La Nueva Escuela Mexicana (NEM): orientaciones para padres y comunidad en general. Primera edición, 2023. Secretaría de Educación Pública.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE.
Vergara R. J.J. (2015) Aprendo porque quiero. El aprendizaje basado en proyectos (ABP) paso a paso. Biblioteca Innovación Educativa. Ediciones SM ISBN: 978-84-675-8350-2
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).