The difficulties around research in Social Sciences for women researchers at BUAP
Keywords:
Difficulties, women, researchers, BUAP, Covid-19Abstract
Although research in Social Sciences entails certain difficulties inherent to the research process itself, such as collecting interviews or field work, there are also difficulties within the academy itself. There are certain barriers to the full participation of women both in the research itself and in management positions and as leaders, which is sometimes overcome with recognition of the researcher's career. In this regard, there are notable cases. However, in the same academy, women are still considered through different perspectives in relation to men: from the way they obtain their position or assignment, about their development in teaching, to criticism of their promotions or their different productions, not only by their classmates, but also by their colleagues. Covid-19, throughout the pandemic, has exacerbated many of these difficulties, not to mention what is happening in the life of the researcher in the private sphere. For this reason, the article will present the multiple difficulties that women researchers face, but it will also propose ways for them to achieve greater visibility and incorporation within research, such as accompaniment to young researchers, in order to achieve greater quantity, but also quality, around research done by women.
Downloads
References
Alcázar, L., & Balarín, M. (Eds.) (2018). Desigualdades en las academias: mujeres en las Ciencias Sociales. Grupo Sofía y GRADE.
Arévalo, D. (2022, 14 de febrero). Creciente el porcentaje de científicas mexicanas en el SNI. consumoTIC. https://consumotic.mx/sociedad-digital/steam/creciente-el-porcentaje-de-cientificas-mexicanas-en-el-sni/#:~:text=En%20el%202021%20el%20porcentaje,la%20Academia%20Mexicana%20de%20Ciencias.
Cárdenas, M. (2015). La Participación de las Mujeres Investigadoras en México. Investigación administrativa, 44(116) http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782015000200004&lng=es&tlng=es
Diario Oficial de la Federación DOF (2022). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores, México, CONACYT. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5660859&fecha=10/08/2022#gsc.tab=0
Folch, M., & Mentado, T. (2013). Las temáticas y preocupaciones de las investigadoras élite en Ciencias Sociales de las universidades catalanas. Arbor, 189(760), a019. DOI http://dx.doi.org/10.3989/ arbor.2013.760n2005
Guzmán, J. (2016). Las inequidades de género en la educación superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXVI(2), 61-69.
Rivera, C. (2020). Efecto de la pandemia en los estudiantes de posgrado en México. Recuperado el 13 de julio de 2022, de https://centrosconacyt.mx/noticia/efecto-de-la-pandemia-en-los-estudiantes-de-posgrado-de-mexico/
Roncal, X. (2023). Educación y Ciencia en México. Los desafíos de la “Cuarta Transformación”. Mujer Andina, 1(2), p. 179-197. https://doi.org/10.36881/ma.v1i2.723
Segovia-Saiz, C. et al. (2020). Techo de cristal y desigualdades de género en la carrera profesional de las mujeres académicas e investigadoras en ciencias biomédicas. Gaceta Sanitaria [online], 34(4), 403-410. <https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.10.008>. ISSN 0213-9111. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.10.008.
UNESCO/IESALC (2021). Las mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Las-mujeres-en-la-educacio%CC%81n-superior_12-03-21.pdf.
Vargas, C., Lutz, M., Papuzinski, C., & Arancibia, M. (2020). Género, mujeres e investigación científica. Medwave, 20(02), 1-11. DOI http://doi.org/10.5867/medwave.2020.02.7857
Zamora, N.S. (2020). La academia sin mujeres, nunca más: análisis del reconocimiento y la participación de mujeres investigadoras en el área de Ciencias Sociales en tres universidades públicas de Bogotá. Instituto de Estudios e Investigaciones Educativas, Universidad Distrital Francisco José De Caldas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).