Women awarded at the AMC
between merit and inequality
Keywords:
Women, science, awards, AMCAbstract
The central objective of this work is to show the inequalities between men and women in science, through the analysis of the awards ceremony of the Mexican Academy of Sciences (AMC), which in 2024 celebrates 60 years of recognizing scientific trajectories in different disciplines. The analysis was carried out through a database prepared with the information available on the AMC website, identifying the awarded women in each discipline, the institution of origin and its geographical location with respect to the center of the country.
The results show little novel findings regarding the difference between women and men who have received the awards, which, as we assumed, is smaller in the case of women. However, the analysis according to the discipline, financing and location of the institution, provide information that is relevant, showing the way in which other variables intersect to increase inequality not only between men and women, but also between women
Downloads
References
Castañeda-Rentería, L. y Araujo, E. (2021) “Atrapadas en casa: maternidad (es), ciencia y COVID-19”. Brasilian Journal Education, Techonology and Society. (14). 75-86
Castañeda-Rentería, L., y Contreras Tinoco, K. (2021). “Espero que el sni haya valido la pena”. Tensiones, negociaciones y rupturas entre mujeres científicas y sus parejas Revista de El Colegio de San Luis, 11(22), 1-30. https://doi. org/https://doi.org/10.21696/rcsl112220211296
Castañeda-Rentería, L. y Contreras, K. (2021).“Espero que el SNI haya valido la pena”. Tensiones, negociaciones y rupturas entre mujeres científicas y susparejas. Revista De El Colegio De San Luis,11(22), 1-30.
Castañeda, L, Contreras, K. y Parga, M. (2019) (Coords.) Mujeres en las Universidades Iberoamericanas: la búsqueda de la necesaria conciliación trabajo-familia. Universidad de Guadalajara, Organización Universitaria Interamericana (OUI).
Castañeda-Rentería, L. I., Contreras Tinoco, K. A., y Parga Jiménez, M. F. (2019). Mujeres en las universidades iberoamericanas: la búsqueda de la necesaria conciliación trabajo-familia. Universidad de Guadalajara-Organización Universitaria Interamericana, México.
Contreras, K. (2024) Introducción. en Contreras, K. y Parga, F. (coordinadoras) Igualdad e Inclusión en la Educación Superior. Análisis de propuestas, experiencias, avances y retos. Universidad de Guadalajara. 7-18.
Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (Conahcyt). (2024). Informe Nacional sobre el Estado General que Guardan las Humanidades, las Ciencias, las Tecnologías y la Innovación en México del 2022 (INAHCTI 2022) [Gubernamental]. Sistema Integrado de Información sobre Investigación Científica, Desarrollo Tecnológico e Innovación. https://www.siicyt.gob.mx/index.php/transparencia/informes-conahcyt/informe-general-del-estado-de-la-ciencia-tecnologia-e-innovacion/informe-nacional-2022
International Science Council, & InterAcademy Partnership. (2022). Gender Equality in Science: Two Global Surveys. UNESCO. https://council.science/wp-content/uploads/2024/03/GenderEqualityInScience_TwoGlobalSurveys.pdf#page=1.00&gsr=0
Güereca Torres, R. (2017). Violencia epistémica e individualización: tensiones y nudos para la igualdad de género en las ies. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 29(74), 11-32. https://reencuentro.xoc.uam.mx/ index.php/reencuentro/article/view/929
Martínez, T. (2021) El enfoque epistémico feminista sobre violencia contra las mujeres. Apuntes críticos para la docencia en investigación social. hegoa. Cuadernos de Trabajo, 87. Bilbao. https://publicaciones.hegoa.ehu.eus/uploads/pdfs/565/Lan_Koadernoak_87.pdf?1639047087
Martínez-Rodríguez, R. y Benítez-Corona, L. (2024) Desafíos y Resiliencia en mujeres integrantes del SNI en el marco del STEM, Journal of Behavior, Healt & Social Issues, 15 (3), 25-32.
Matamoros Vences, A.P. (2024). Entrevista. Alejandra Moreno Toscano, la pionera de la historia urbana mexicana. en Oficio. Revista de Historia e Interdisciplina, (19), 281-286. DOI: 10.15174/orhi.vi19.15
Olvera Castillo, C., y Navarro Sánchez, U. (2023). Violencia en espacios universitarios. Género, masculinidades y feminidades.UASLP.
ONU Mujeres & UNESCO. (2022). Mujeres en STEM: Avances y desafíos en América Latina y el Caribe para cerrar las brechas de género. ONU Mujeres y UNESCO.
Puente Esparza, M. L., Briano Turrent, G. del C., y Ramírez Flores, É. (2021). El techo de cristal en universidades públicas de México. Un análisis exploratorio. Ciencias Administrativas. Teoría y Praxis, 16(2), 88-101. https:// doi.org/10.46443/catyp.v16i2.263
Quiroga-López, M. K., Poaquiza-Poaquiza, Ángel P., y Altamirano-Altamirano, S. J. (2020). Techos de cristal en la docencia femenina universitaria. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 3(6 Ed. esp.), 19-31. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/ article/view/207
Vélez Bautista, G. G. (2023). Mujeres investigadoras adscritas al SNI. Identidades obstáculos y retos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9605-9622. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5159
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).