Inclusive pedagogical practices in virtual learning for students with hearing disabilities
Keywords:
Inclusive education, hearing impairment, virtual learning environments, accessibility, pedagogical practicesAbstract
Inclusive education faces significant challenges for students with hearing impairments in virtual learning, especially in contexts with technological gaps and in traditionally in-person settings. The rapid transition to virtual learning, driven by the COVID-19 pandemic, highlighted challenges such as the lack of Salvadoran Sign Language (SSL) interpreters, limited teacher training in inclusive methodologies, and unequal access to technological resources. Through semi-structured interviews with teachers, students, administrators, and external professionals, along with non-participatory observations in virtual classes, both obstacles and inclusion strategies were identified. These include adapted visual materials, signed videos, subtitling, gamification, and personalized support, which strengthen student understanding and participation. Therefore, this article presents strategies and challenges, including best practices aimed at consolidating educational equity, promoting effective inclusion, and fostering the autonomy of students with hearing impairments in virtual environments.
Downloads
References
Aguirre Bravo, A. A. (2022). Educación Inclusiva, Una oportunidad para Todos. Universidad Tecnocientífica del Pacifico S.C. Obtenido de https://generaconocimiento.segob.gob.mx/sites/default/files/document/biblioteca/763/20230112-la-parentalidad-positiva-y-el-papel-de-la-familia-en-la-inclusion-educativa.pdf
Bravo, R. (2020). Prácticas educativas, pedagogía e interculturalidad. V Congreso Internacional de Etnografía y Educación.
Cortes, D. (11 de Mayo de 2023). ¿Qué es la inclusión educativa? | 2025. Maestrías y MBA. https://www.cesuma.mx/blog/que-es-la-inclusion-educativa.html#Caracteristicas_de_la_inclusion_educativa
UNESCO. (2008). La Educación inclusiva: el camino hacia el futuro, presentación general de la 48ª reunión de la CIE : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161565_spa.
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254.
UNESCO. (2021). Políticas de educación inclusiva: estudios sobre políticas educativas en América Latina. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379487.locale=es.
UNICEF. (2025). Educación Inclusiva Fundamentos y Prácticas para la Inclusión. UNICEF Argentina.
Visualfy. (15 de mayo de 2020). Estudiantes sordos y educación online: ¿más barreras durante el Covid19?. https://www.visualfy.com/es/estudiantes-sordos-y-educacion-online-mas-barreras-durante-el-covid19/.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).