La valoración de las competencias sociales y el aprendizaje cooperativo en estudiantes universitarios

Main Article Content

Karla Onofre Jiménez

Abstract

The objective of the research was to analyze social competences and their influence on cooperative learning in university students at the Western Multidisciplinary Faculty of the University of El Salvador. The method used was qualitative, descriptive and observational, using a theoretical test aimed at subjects belonging to the undergraduate degree in psychology, for which interviews were conducted and participant observation was made in their learning processes. The results showed that there is an assessment of cooperative learning in terms of visualizing its conditions with the possibility of promoting collaboration and thus defining the scope of the psychology student’s training. The conclusion establishes that it is necessary to promote group learning in some areas with greater emphasis and thus, determine tools for psychosocial care, more with a community approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jiménez, K. O. (2023). La valoración de las competencias sociales y el aprendizaje cooperativo en estudiantes universitarios. Revista Multidisciplinaria De Investigación - REMI, 1(2), 19–31. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/remi/article/view/2547
Section
Articulos originales
Author Biography

Karla Onofre Jiménez, Universidad de El Salvador

 Licenciada en psicología, Maestra en profesionalización de la docencia superior. Docente Facultad Multidisciplinaria de Occidente

References

Aparicio, M., Rodríguez, G., y Rena, M. (2016). Empleabilidad, profesionalización y competencias sociales ¿qué rol juega la universidad? Revista Gestão Universitaria en América Latina - GUAL, 9 (4), 239-254. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3193/319349825013

Ardèvol, E,. Bertrán, M., Callén, B., y Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, (3), 72-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=537/53700305

Azorín Abellán, C. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, XL (161), 181-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13258436011

Carrasco Acosta, M., Rodríguez Pulido, J., Guerra Santana, M., y García Jiménez, P. (2019). Diseño y experiencia de aprendizaje cooperativo en el área de Ciencias. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 (38), 211-225. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=2431/243161557013

Gravié, R. y Espino, M. (2001). El ABC del aprendizaje cooperativo (2ª. ed.). Edit. TRILLAS

Hernández, C. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

Lobato Fraile, C., Guerra Bilbao, N., y Apodaca Urquijo, P. (2015). El aprendizaje cooperativo en la educación superior: entrenamiento en competencias sociales de trabajo en grupo. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1 (1), 377-387. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=3498/349851779038

Martin, D., Boeck, K. (1997). EQ qué es la inteligencia emocional. EDAF

Naranjo Meléndez, A. (2006). Evolución de la competencia social. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2 (1), 159-175. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679/67920112

Ortiz Espinoza, M. (2007). Posibilidades y limitaciones de la metodología del aprendizaje cooperativo en la universidad. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (9), 113-128. https://www.redalyc. org/articulo.oa?id=4761/476150828007

Pernilla, S. (2016). ¿Quién eres? Un libro sobre la tolerancia. Océano

Plaza Carmona, M., Requena Hernández, C., y Álvarez Merino, P. (2016). La competencia social de jóvenes universitarios y mayores. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1 (2) 153-159. ISSN:0214-9877.

Sánchez Marín, F., Parra Meroño, M., y Peña-Acuña, B. (2019). Experiencias de trabajo cooperativo en la educación superior. Percepciones sobre su contribución al desarrollo de la competencia social. Vivat Academia, (147), 87-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5257/525762354005

Scribano, A., y Zacarias, E. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Editorial General Gerardo Barrios

UNESCO (1998). Un viaje para recorrer de la intolerancia a la tolerancia

Vivas, M., Gallego, D., González, B. (2007). Educar las emociones. Producciones editoriales

Vygotsky, S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica