La valoración de las competencias sociales y el aprendizaje cooperativo en estudiantes universitarios
Keywords:
Cooperative learning, Social skills, Empathy, Active listening, ToleranceAbstract
The objective of the research was to analyze social competences and their influence on cooperative learning in university students at the Western Multidisciplinary Faculty of the University of El Salvador. The method used was qualitative, descriptive and observational, using a theoretical test aimed at subjects belonging to the undergraduate degree in psychology, for which interviews were conducted and participant observation was made in their learning processes. The results showed that there is an assessment of cooperative learning in terms of visualizing its conditions with the possibility of promoting collaboration and thus defining the scope of the psychology student’s training. The conclusion establishes that it is necessary to promote group learning in some areas with greater emphasis and thus, determine tools for psychosocial care, more with a community approach.
Downloads
References
Aparicio, M., Rodríguez, G., y Rena, M. (2016). Empleabilidad, profesionalización y competencias sociales ¿qué rol juega la universidad? Revista Gestão Universitaria en América Latina - GUAL, 9 (4), 239-254. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3193/319349825013
Ardèvol, E,. Bertrán, M., Callén, B., y Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, (3), 72-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=537/53700305
Azorín Abellán, C. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, XL (161), 181-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13258436011
Carrasco Acosta, M., Rodríguez Pulido, J., Guerra Santana, M., y García Jiménez, P. (2019). Diseño y experiencia de aprendizaje cooperativo en el área de Ciencias. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 (38), 211-225. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=2431/243161557013
Gravié, R. y Espino, M. (2001). El ABC del aprendizaje cooperativo (2ª. ed.). Edit. TRILLAS
Hernández, C. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Lobato Fraile, C., Guerra Bilbao, N., y Apodaca Urquijo, P. (2015). El aprendizaje cooperativo en la educación superior: entrenamiento en competencias sociales de trabajo en grupo. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1 (1), 377-387. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=3498/349851779038
Martin, D., Boeck, K. (1997). EQ qué es la inteligencia emocional. EDAF
Naranjo Meléndez, A. (2006). Evolución de la competencia social. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2 (1), 159-175. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=679/67920112
Ortiz Espinoza, M. (2007). Posibilidades y limitaciones de la metodología del aprendizaje cooperativo en la universidad. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (9), 113-128. https://www.redalyc. org/articulo.oa?id=4761/476150828007
Pernilla, S. (2016). ¿Quién eres? Un libro sobre la tolerancia. Océano
Plaza Carmona, M., Requena Hernández, C., y Álvarez Merino, P. (2016). La competencia social de jóvenes universitarios y mayores. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1 (2) 153-159. ISSN:0214-9877.
Sánchez Marín, F., Parra Meroño, M., y Peña-Acuña, B. (2019). Experiencias de trabajo cooperativo en la educación superior. Percepciones sobre su contribución al desarrollo de la competencia social. Vivat Academia, (147), 87-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5257/525762354005
Scribano, A., y Zacarias, E. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Editorial General Gerardo Barrios
UNESCO (1998). Un viaje para recorrer de la intolerancia a la tolerancia
Vivas, M., Gallego, D., González, B. (2007). Educar las emociones. Producciones editoriales
Vygotsky, S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.