Características del aprendizaje grupal, aprendizaje cooperativo y aprendizaje colaborativo en la universidad

Main Article Content

Douglas García Rodezno

Abstract

Objective: The objective of this research is to establish the characteristics of group learning, cooperative learning and collaborative learning as it can guide university teaching practices when working in classroom or subject groups. Method: The theoretical method used was the synthetic analytic, with which a characterization of the different learning under study and the development of each other was achieved. Results: the main results obtained were to achieve the characterization of the way students learn when they work in groups, from the conception of group, cooperative and collaborative learning. Conclusion: to achieve learning objectives in a changing world such as the current one, an evolution in group practices in the classroom must be considered, in such a way that students not only work in groups but also learn to negotiate and establish their own objectives through of collaboration for cognitive, social and affective development, becoming architects of their own learning

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Rodezno, D. (2023). Características del aprendizaje grupal, aprendizaje cooperativo y aprendizaje colaborativo en la universidad. Revista Multidisciplinaria De Investigación - REMI, 1(2), 61–68. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/remi/article/view/2552
Section
Español
Author Biography

Douglas García Rodezno, Universidad de El Salvador

Ingeniero industrial, Facultad Multidisciplinaria de Occidente

References

Cataldi, Z., Lage, F., & Cabero, J. (2010). La promoción de competencias en el trabajo grupal con base en tecnologías informáticas y sus implicancias didácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815118017

Díaz- Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. McGraw-Hill

Domínguez, M. L., & Vizcaya Xilolt, N. L. (2013). Manual de técnicas y dinámicas grupales . Centro de Integración Juvenil

Johnson, D., Johnson, R., & Holubec, E. (1999). Los nuevos círculos de aprendizaje. La cooperación entre el aula y la escuela. AIQUE.

Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estratégicas aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90

Souto, M. (1993). Hacia una didáctica de lo grupal. Miño y Dávila.

Zangara, M., & Sanz, C. (2019). Del trabajo grupal al colaborativo. Antecedentes, conceptualización y propuesta de abordaje didáctico. Signos Universitarios- P.3. USAL. https://p3.usal.edu.ar/index. php/signos/article/view/4940/6487

Zarzar, C. (1983). Diseño de estrategias para el aprendizaje grupal. Una experiencia de trabajo. Perfiles Educativos.

Zarzar, C. (2001). La Didáctica Grupal. Editorial Progreso