Aesthetic culture, culture in health: a dialogue of knowledge beyond terminological precision

Main Article Content

José Manuel Ubals Álvarez
Nilson Antonio Ramírez Vásquez

Abstract

Health is a fundamental part of the life of the human being, and is strongly linked to beauty, there is a very close relationship between looking and feeling good, projecting well-being, enjoying an excellent physical, mental and social state; since this allows the subject to interact fully and efficiently in the different social spheres. As the school is one of the main socializing agencies for the achievement of health, beauty and culture, a great responsibility falls on the pedagogical professional to draw a series of guidelines to develop in the students the aesthetic culture and culture in health, creating awareness of how these two elements allow the full and integral development of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ubals Álvarez, J. M., & Ramírez Vásquez, N. A. (2023). Aesthetic culture, culture in health: a dialogue of knowledge beyond terminological precision. Revista Multidisciplinaria De Investigación - REMI, 2(1), 147–153. https://doi.org/10.5281/zenodo.8339386
Section
Español

References

Ares, P. (2013). Una mirada al modelo cubano de bienestar. Granma.

Diaz, J. (2002). La belleza es salud: la medicalización lingüística de la publicidad de los cosméticos. Contextos, 37-40, pp. 109-121. http://hdl.handle.net/10261/3664

Gandhi, M. (1925). Scheme for Cow Protection. Ahmedabad. Navajiman.

Hernández, O. (06 de septiembre de 2006). Meditaciones (más o menos rencorosas) sobre la belleza. Afro Cuba Web. https://www.afrocubaweb.com/orlandohernandez.htm

Lopez, I., Ubals, J. (2011). ¿ES POSIBLE UNA ESTETIZACIÓN DEL ENTORNO UNIVERSITARIO? UNA METODOLOGÍA PARA LA FORMACIÓN DE LA CULTURA ESTÉTICA EN EL PROFESIONAL DE LAS CIENCIAS PEDAGÓGICAS. En Fabelo, J., Canet, M. La estética y el arte a debate (I). pp. 50-56. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Marx, C. (1841). Diferencia entre la filosofía de la naturaleza de Demócrito y Epicuro. Asuyo.

Organización Mundial de la Salud. (2014). Documentos Básicos. https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd48/basic-documents-48th-edition-sp.pdf

Pogolotti G. (31 de diciembre de 2013). En busca de la felicidad. CUBADEBATE Por la Verdad y las Ideas. http://www.cubadebate.cu/opinion/2013/12/31/en-busca-de-la-felicidad/

Pupo R. (2006). El hombre, la actividad humana, la cultura y sus mediciones fundamentales. Sociedad Económica de Amigos del País.

Sanchez, A. (1973). Filosofía de la praxis. Grijalbo.

Ubals, J. (2011). La formación de una cultura estética en el profesional de la educación desde su formación inicial. EduSol, 11(34), pp. 50-56.

Urra, I., Urra, L., y Jiménez, L. (2018). La educación estética: una mirada desde la formación profesional pedagógica. Atenas, 2(42), pp. 1-9.

Ubals, J. (2009) Educación Estética y Educación Artística: un dialogo no agotado desde la “infinitud cercana. www.monografias.com/trabajos34/educacion-estetica/educacion estetica.shtml

Ubals, J. (2011). El Logro de una cultura estética a partir de una triangulación epistémica en la formación de docentes. Odiseo, 9 (17). https://odiseo.com.mx/bitacora-educativa/el-logro-de-una-cultura-estetica-a-partir-de-una-triangulacion-epistemica-en-la-formacion-de-docentes/