Territorial demands in the National Plan of Science, Technology and Innovation 2030 of Argentina
the conformation of agendas and provincial agents in the planning of science, technology and innovation
Keywords:
PNCTI, Demand, Provincial agendasAbstract
The question of the orientation of research and the need to promote the production of knowledge so that it contributes to social ends is at the center of the political arena and in the spheres of scientific policy management. The concept that functions as the backbone of the science and technology draft is that of demand, conceived as a collective exercise of collaboration and agreement at the provincial level tending to the resolution of specific problems and the formulation of work agendas. In this paper we present an analysis whose main objective was to describe and problematize how local demands were surveyed in 4 (four) different provinces for the conformation of territorial agendas and which agents participated in this process. They were chosen intentionally in order to represent particular areas of the country, with the presence of differentiated science and technical institutions, as well as the highlighting of different resources belonging to each territory, these being: Santa Fe, Salta, Chubut and Chaco. The approach supposes a multiple case study that allows to account for how, each one of the cases, managed the planning dynamics for the survey required by the National Plan, accounting for two axes: first, the weight of the local institutions in the process and their relationship with various local agents and, secondly, the dialogue with the National State. The interviews with officials were carried out during 2020 and 2021 in a hybrid way and the compilation and analysis of the documents was during 2021
Downloads
References
Alonso, M. (2019). La utilidad social del conocimiento como dimensión del análisis de los procesos de producción y uso del conocimiento científico. CIENCIA, TECNOLOGÍA Y SOCIEDAD EN AMÉRICA LATINA, 21.
Casas, R., Corona, J. M., & Rivera, R. (2014). Políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación en América Latina: entre la competitividad y la inclusión social. Perspectivas Latinoamericanas en el Estudios Social de la Ciencia, la Tecnología y el Conocimiento. México: Siglo XXI, 1-22.
Emiliozzi, S. (2011). Políticas en ciencia y tecnología, definición de áreas prioritarias y universidad en Argentina. Revista Sociedad, 29(30), 1-17
Kreimer, P. (2011). La evaluación de la actividad científica: desde la indagación sociológica a la burocratización. Dilemas actuales. Propuesta educativa, (36), 59-77
Loray, R. (2017). Políticas públicas en ciencia, tecnología e innovación. Tendencias regionales y espacios de convergencia. Revista de Estudios Sociales, (62), 68-80.
Martínez Porta, L. (2014). La experiencia de la evaluación de la función I+ D+ i de las universidades a través del Programa de Evaluación Institucional (PEI). Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 9(27), 165-181.
Menéndez, L. S. (2014). La evaluación de la ciencia y la investigación. RES. Revista Española de Sociología, (21), 137-148
Naidorf, J y Alonso, M. (2018) La movilización del conocimiento en tres tiempos; Edições Universitárias Lusófonas; Lusófona de Educação; 39; 39; 4-7-2018; 81-95-
Naidorf, J., & Perrotta, D. (2020). La cultura académica argentina frente al cambio de ciclo. Revista del IICE, (39), 45-66.
Naidorf, J., Perrotta, D., Gómez, S., & Riccono, G. (2014). Políticas universitarias y políticas científicas en Argentina pos 2000.: Crisis, innovación y relevancia social. Revista Cubana de Educación Superior, 34(1), 10-28.
Nápoli, M., & Naidorf, J. (2021). Sobre la propuesta preliminar del Plan Nacional de CTI 2030 de Argentina. Ciencia, Tecnología y Política
Fuentes Documentales
Anteproyecto del Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, 2020. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva (MINCTIP) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Salta (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Chaco (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI)
LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Chubut (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI) LINEAMIENTOS ESTRATÉGICOS PARA LA POLÍTICA DE CTI: Santa Fé (2020). CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE ESTUDIOS EN CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN (CIECTI)
Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (2012). MINCTIP.
Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2030 (2020). MINCTIP
Agenda del Conocimiento: Plan de Ciencia, Tecnología e Innovación, 2020. Provincia de Santa Fe.
Documento de Trabajo de la Provincia de Santa Fe y el Consejo Federal de inversiones para Participantes de Taller, 2020 Lineamientos CTI (2017), Secretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva del Chubut (SCTeIP).
Entrevistas Realizadas
Entrevista_N1 Secretaría CTI Provincia de Santa Fe
Entrevista_N2 Secretaría CTI Provincia de Salta
Entrevista_N3 Secretaría CTI Provincia de Chaco
Entrevista_N4 Secretaría CTI Provincia de Chubut
Entrevista_N5 Secretaría de Articulación, MINCTIP
Entrevista_N6 Secretaría de Articulación; MINCTIP
Entrevista_N7 Secretaría de Articulación; MINCTIP
Entrevista Daniel Schteingart CEPXXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).