Social contribution of scientific-technological knowledge

the case of the Social Actors Demand Council Program (PROCODAS) in Argentina.

Authors

Keywords:

PNCTI, Inclusion, PROCODAS, CyT

Abstract

The work revisits the path outlined by the Social Actors Demand Council Program - PROCODAS, a scientific policy that has been operating under the Ministry of Science, Technology and Innovation - MINCYT since 2008. This program emerges as the space within this ministry in which civil society organizations converge and dialogue with actors from the scientific-technological sector. In this way, it promotes an alternative articulation between science and technology and social organizations, seeking to achieve a harmony between scientific knowledge and the knowledge of civil society, based on the detection, formulation and response to social problems. and specific productive activities, in order to facilitate access to innovative technological options that have a positive impact on the quality of life of the actors involved

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gastón Mayada Fabbri, Universidad de Buenos Aires

    Lic. en Sociología (FSOC-UBA). Magister en Administración Pública (USAL). Asistente técnico profesional en el desarrollo y ejecución de los Proyectos de Tecnología para la Inclusión Social del Programa Consejo de la Demanda de Actores Sociales – PROCODAS MINCYT.

References

Albornoz, M., & Gordon, A. (2011). La política deficiencia y tecnología en Argentina desde la recuperación de la democracia (1983-2009) En Albornoz, M. y Sebastián, J.(eds.) Trayectorias de las políticas científicas y universitarias de Argentina y España. CSIC, Madrid

Alonso, M (2021). Gobernanza de la investigación científico-tecnológica: orientación de las agendas y evaluación académica en el marco de los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y social (PDTS) Revista de Educación, (23), 77-104.

CEPAL, N. (2010). Estudio Económico de América Latina y el Caribe 2009-2010: impacto distributivo de las políticas públicas. Cepal.

Emiliozzi, S. (2011). Políticas en ciencia y tecnología, definición de áreas prioritarias y universidad en Argentina. Revista Sociedad, 29(30), 1-17.

Emiliozzi, S. (2013). Universidad y políticas públicas, ¿en busca del tiempo perdido. Imago Mundi

Gargiulo, G., & Melul, S. (1992). Análisis de los Programas Nacionales de Investigación de la Secretaría de Ciencia y Técnica. 1992, 317-338.

Landry, R., Amara, N., & Lamari, M. (2001). Utilization of social science research knowledge in Canada. Research policy, 30(2), 333-349.

Loray, R. (2017). Políticas públicas en ciencia, tecnología e innovación. Tendencias regionales y espacios de convergencia. Revista de Estudios Sociales, (62), 68-80.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva de la Nación (2009), Culturas Científicas y Alternativas Tecnológicas. 1° Encuentro Internacional. Buenos Aires.

Naidorf, J. (2011). Criterios de relevancia y pertinencia de la investigación universitaria y su traducción en forma de prioridades. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 4(1), 48-58.

Naidorf, J., Giordana, P., & Horn, M. (2007). La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca. Nómadas (Col), (27), 22-33

Naidorf, J., Perrotta, D., Gómez, S., & Riccono, G. (2015). Políticas universitarias y políticas científicas en Argentina pos 2000.: Crisis, innovación y relevancia social. Revista Cubana de Educación Superior, 34(1), 10-28.

Naidorf, J. (2005). La privatización del conocimiento público en universidades públicas. Espacio público y privatización del conocimiento, 101-162.

Poggiesi, H. (1999), Metodología de la Gestión Asociada. Flacso, UNESCO

RICYT, P. W. (2013). Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología. Indicadores deficiencia y tecnología en Iberoamérica. Consultado Diciembre de.

Rodríguez, L., Bernal, M., Cuervo González, L. (2010). Innovación social y desarrollo económico local. CEPAL.

Sagasti, F. (2011). Ciencia, Tecnología, Innovación: Políticas para América Latina. Fondo de Cultura Económica. Lima.

Thomas, H., Fressoli, M., Santos, G. (2012). Tecnología, Desarrollo y Democracia. Nueve estudios sobre dinámicas socio-técnicas de exclusión/inclusión social. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva de la Nación, Buenos Aires

Viera, A. y Galante, O. (2017). La Dirección Nacional de Programas y Proyectos Especiales Argentina: políticas públicas para la construcción de la demanda. En XVII Congreso Latino-Iberoamericano de Gestión Tecnológica. Ciudad de México.

Zabala, J. P., & Vaccarezza, L. S. (2002). La construcción de la utilidad social de la ciencia: Investigadores en biotecnología frente al mercado. Universidad Nacional de Quilmes.

Weiss, C. H. (1979). Bibliography on Research Utilization. Policy Studies Journal, 8(3), 500.

Fuentes Documentales

Ley 23.877 de Promoción y Fomento de la Innovación Tecnológica (1990). Disponible en http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/0-4999/277/norma.htm

Ley 24.467 de Ciencia, Tecnología e Innovación (2001). Disponible en http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/65000-69999/69045/norma.htm

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2012), Argentina Innovadora 2020. Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Lineamientos estratégicos 2012-2015. Subsecretaría de Políticas en Ciencia, Tecnología e Innovación (2015). Innovar para incluir. Casos financiados por el Programa Nacional de Tecnología e Innovación Social. Subsecretaría de Políticas en Ciencia, Tecnología e Innovación (2022). Innovar para incluir II. Casos financiados por el Programa Nacional de Tecnología e Innovación Social. Bases y Condiciones. Convocatoria de Proyectos de Tecnologías para la Inclusión Social (PTIS). Disponible en https://www.argentina.gob.ar/ciencia/innovar-para-incluir/procodas

Published

2023-05-29

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Social contribution of scientific-technological knowledge: the case of the Social Actors Demand Council Program (PROCODAS) in Argentina. (2023). Conjeturas Sociológicas, 11(30), 84-115. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2622