Socio-emotional skills in educational practices for peace

Authors

Keywords:

Socio-emotional skills, peaceful coexistence, culture of peace, education for peace and conflicts

Abstract

Peaceful coexistence within the school environment is a goal that educational institutions consider to achieve better academic performance and healthy social expression in students; socio-emotional skills, their knowledge, promotion and active application, are an alternative that is proposed here, to promote a culture of peace. The objective of the study is to analyze how socio-emotional skills affect the comprehensive development of the student, helping them to know themselves, regulate themselves, coexist assertively, communicate and resolve conflicts peacefully. Observation was carried out and the Social and Emotional Skills Assessment instrument of the SEP (2016) was applied to third grade primary school children. The results show that students with a lack of socio-emotional skills are more likely to resort to violence as a means of expression; also, students with possession of socio-emotional skills generate an environment of peace

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Cecilia Ramírez Zazueta, Escuela Primaria Miguel C. Ontiveros

    Maestría en Educación para Paz y la Convivencia Escolar

  • María del Rosario Romero Castro, Universidad Autónoma Indígena de México

    Doctorado en Estudios para la Paz, la Interculturalidad y la Democracia

References

Abarca, G. (2013). La praxis de educación para la paz desde la paz holística (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón de la Plana, España.

Aranda, M. (2019). El fomento de habilidades socioemocionales mediante una metodología gamificada en estudiantes de bachillerato. [Tesis de pregrado, Universidad de Guadalajara]. http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/882/1/Fomento%20de%20habilidades%20socioemocionales%20mediante%20una%20medodologia%20gamificada.pdf

Ardila, L.Y. (2019). La inteligencia emocional en la convivencia escolar. Universidad de los Llanos. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Escuela de Pedagogía y Bellas Artes.

Bahajin, S. (2018). La educación como instrumento de la cultura de paz. Innovación educativa. 18 (78) pp. 93-112.

Banco Mundial. (2013). Estudiantes sanos, seguros y felices: El rol del clima escolar y las habilidades socioemocionales. Progreso para todos.

Bullying Sin Fronteras (2022). Bullying. MÉXICO. Estadísticas de Acoso Escolar 2020/2021. https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2017/03/bullying-mexico-estadisticas-2017.html

Cárdenas, L. (2017). Niños normalizan el bullying en Sinaloa. 2020, de El Debate Sitio web: https://www.debate.com.mx/sinaloa/Ninos-normalizan-el-bullying-en-Sinaloa-20170411-0356.html

García, B. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria. 19(6). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a5

García, B., y Luna, D. (2018). ¿Por qué es importante desarrollar las habilidades socioemocionales en la educación básica? 2020 Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=1483

Garduño, V. (2015). Dos millones de jóvenes en México desarrollan sus habilidades socioemocionales: Tuirán. 2020, de Educación Futura. http://www.educacionfutura.org/dos-millones-de-jovenes-en-mexico-desarrollan-sus-habilidades-socioemocionales-tuiran/

Gutiérrez, A., y Buitrago, S. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10, 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819

Madrueño, J.C., Ortiz, C.G., y Ortiz, J. (2018). Desarrollo de habilidades socioemocionales en la formación inicial de docentes. https://www.gob.mx/imjuve/articulos/desarrollo-de-habilidades-socioemocionales-para-prevenir-desercion-escolar

OMS. (2020). Violencia contra los niños. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-children#:~:text=trastornos%20del%20desarrollo%20del%20cerebro,respiratorio%20e%20inmunol%C3%B3gico%2C%20con%20consecuencias

OMS. (2021). Campaña mundial de prevención de violencia. https://www.who.int/topics/violence/es/

Plan Nacional de Desarrollo (2019-2024). (https://framework-gb.cdn.gob.mx/landing/documentos/PND.pdf)

Romero, M. (2020). Propuesta didáctica para la construcción de Cultura de Paz en la Universidad Autónoma Indígena de México (Tesis doctoral). Universidad Autónoma Indígena de México.

Ruiz, A. (2013). Estado de la educación para la paz en México. (Seminario de Relaciones Internacionales). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus Chihuahua. Chihuahua, Chihuahua.

SEP. (2016). Manual para el docente. Educación primaria del Programa Nacional de Convivencia Escolar. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/147157/PNCE-MANUAL-DOC-PRIM-BAJA.pdf

SEP. (2016). Programa Nacional de Convivencia Escolar Documento Base. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/195743/DB_PNCE_260217.pdf

SEP. (2022). Habilidades socioemocionales (HSE). ConstruyeT. http://construyet.sep.gob.mx/habilidades.php

UNESCO, (s/f). La educación nos une. https://fundacionsantillana.com/habilidades-21-unesco/

UNICEF, (2017). Habilidades para la vida. Herramientas para el buen trato y la prevención de la violencia. https://www.unicef.org/venezuela/informes/habilidades-para-la-vida-herramientas-para-el-buentrato-y-la-prevenci%C3%B3n-de-la-violencia

Villeda, S. (2019). ¿Qué son las habilidades socioemocionales (HSE)? [Diapositivas de PowerPoint] Gobierno del Estado de México, SEP, https://cespd.edomex.gob.mx/sites/cespd.edomex.gob.mx/files/files/IVForoMagisterial/2_HSE_Susana_Villeda.pdf

Zurbano, J. (1998). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Gobierno de Navarra

Downloads

Published

2024-10-22

How to Cite

Socio-emotional skills in educational practices for peace. (2024). Conjeturas Sociológicas, 34, 40-63. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/3215