Socio-emotional skills in educational practices for peace
Keywords:
Socio-emotional skills, peaceful coexistence, culture of peace, education for peace and conflictsAbstract
Peaceful coexistence within the school environment is a goal that educational institutions consider to achieve better academic performance and healthy social expression in students; socio-emotional skills, their knowledge, promotion and active application, are an alternative that is proposed here, to promote a culture of peace. The objective of the study is to analyze how socio-emotional skills affect the comprehensive development of the student, helping them to know themselves, regulate themselves, coexist assertively, communicate and resolve conflicts peacefully. Observation was carried out and the Social and Emotional Skills Assessment instrument of the SEP (2016) was applied to third grade primary school children. The results show that students with a lack of socio-emotional skills are more likely to resort to violence as a means of expression; also, students with possession of socio-emotional skills generate an environment of peace
Downloads
References
Abarca, G. (2013). La praxis de educación para la paz desde la paz holística (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón de la Plana, España.
Aranda, M. (2019). El fomento de habilidades socioemocionales mediante una metodología gamificada en estudiantes de bachillerato. [Tesis de pregrado, Universidad de Guadalajara]. http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/882/1/Fomento%20de%20habilidades%20socioemocionales%20mediante%20una%20medodologia%20gamificada.pdf
Ardila, L.Y. (2019). La inteligencia emocional en la convivencia escolar. Universidad de los Llanos. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Escuela de Pedagogía y Bellas Artes.
Bahajin, S. (2018). La educación como instrumento de la cultura de paz. Innovación educativa. 18 (78) pp. 93-112.
Banco Mundial. (2013). Estudiantes sanos, seguros y felices: El rol del clima escolar y las habilidades socioemocionales. Progreso para todos.
Bullying Sin Fronteras (2022). Bullying. MÉXICO. Estadísticas de Acoso Escolar 2020/2021. https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2017/03/bullying-mexico-estadisticas-2017.html
Cárdenas, L. (2017). Niños normalizan el bullying en Sinaloa. 2020, de El Debate Sitio web: https://www.debate.com.mx/sinaloa/Ninos-normalizan-el-bullying-en-Sinaloa-20170411-0356.html
García, B. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria. 19(6). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a5
García, B., y Luna, D. (2018). ¿Por qué es importante desarrollar las habilidades socioemocionales en la educación básica? 2020 Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=1483
Garduño, V. (2015). Dos millones de jóvenes en México desarrollan sus habilidades socioemocionales: Tuirán. 2020, de Educación Futura. http://www.educacionfutura.org/dos-millones-de-jovenes-en-mexico-desarrollan-sus-habilidades-socioemocionales-tuiran/
Gutiérrez, A., y Buitrago, S. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10, 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
Madrueño, J.C., Ortiz, C.G., y Ortiz, J. (2018). Desarrollo de habilidades socioemocionales en la formación inicial de docentes. https://www.gob.mx/imjuve/articulos/desarrollo-de-habilidades-socioemocionales-para-prevenir-desercion-escolar
OMS. (2020). Violencia contra los niños. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-children#:~:text=trastornos%20del%20desarrollo%20del%20cerebro,respiratorio%20e%20inmunol%C3%B3gico%2C%20con%20consecuencias
OMS. (2021). Campaña mundial de prevención de violencia. https://www.who.int/topics/violence/es/
Plan Nacional de Desarrollo (2019-2024). (https://framework-gb.cdn.gob.mx/landing/documentos/PND.pdf)
Romero, M. (2020). Propuesta didáctica para la construcción de Cultura de Paz en la Universidad Autónoma Indígena de México (Tesis doctoral). Universidad Autónoma Indígena de México.
Ruiz, A. (2013). Estado de la educación para la paz en México. (Seminario de Relaciones Internacionales). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus Chihuahua. Chihuahua, Chihuahua.
SEP. (2016). Manual para el docente. Educación primaria del Programa Nacional de Convivencia Escolar. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/147157/PNCE-MANUAL-DOC-PRIM-BAJA.pdf
SEP. (2016). Programa Nacional de Convivencia Escolar Documento Base. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/195743/DB_PNCE_260217.pdf
SEP. (2022). Habilidades socioemocionales (HSE). ConstruyeT. http://construyet.sep.gob.mx/habilidades.php
UNESCO, (s/f). La educación nos une. https://fundacionsantillana.com/habilidades-21-unesco/
UNICEF, (2017). Habilidades para la vida. Herramientas para el buen trato y la prevención de la violencia. https://www.unicef.org/venezuela/informes/habilidades-para-la-vida-herramientas-para-el-buentrato-y-la-prevenci%C3%B3n-de-la-violencia
Villeda, S. (2019). ¿Qué son las habilidades socioemocionales (HSE)? [Diapositivas de PowerPoint] Gobierno del Estado de México, SEP, https://cespd.edomex.gob.mx/sites/cespd.edomex.gob.mx/files/files/IVForoMagisterial/2_HSE_Susana_Villeda.pdf
Zurbano, J. (1998). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Gobierno de Navarra
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, cediendo de manera no exclusiva los derechos de difusión a la Revista Conjeturas Sociológicas bajo los estándares de la Licencia Creative Commons Atribución No Comercial 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0).