NGO’s, money laundering and terrorist financing

Authors

Keywords:

Not-for-Profit Organizations, Financial Action Task Force, Recommendation 8 , Money Laundering, Terrorist Financing, Due Diligence, National Risk Assessment

Abstract

The development of anti-money laundering and anti-terrorist financing regulations aimed at non-profit organizations as a result of international instruments aimed at combating corruption and drug trafficking, as well as powerful countries that make up the G7 from which the Financial Action Task Force (FATF) was created, entity that in turn develops the international standards that seek to eradicate such crimes has led to the creation of regulations in El Salvador as part of the State’s commitments to implement measures aimed at eradicating practices that allow the commission of money laundering and financing of terrorism. In this sense, it is advisable to enforce some obligations so that El Salvador, in accordance with the FATF standards, can effectively comply with them, based on one of the recommendations of the international organization, such as conducting a National Risk Assessment. In addition, brief reflections are made on the implications of anti-money laundering regulations for non-profit organizations as part of the entities subject to them and that these, in turn, do not affect the human right to freedom of association.With the implementation of the new Instructions of the Financial Investigation Unit in contrast to Recommendation 8 and its FATF Interpretative Note, comments are made on the possible repercussions that the new obligations may have for organizations with low human and financial capacity to comply with the new requirements, in view of this, there is constant insistence on carrying out an effective National Risk Assessment that would allow specific regulations to be directed to NGOs with certain characteristics and not to the universe of NGOs.

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Author Biography

  • Herbert Mauricio Serafín García, Universidad de El Salvador

    Licenciado en Ciencias Jurídicas por la Universidad de El Salvador, se ha desempeñado como consultor y técnico jurídico en la Fundación de Estudios para la Aplicación del Derecho (FESPAD). Entre sus capacidades temáticas se encuentran algunas como: representante de la República de El Salvador en el “Taller Regional de la Recomendación 8 de GAFI sobre Organizaciones sin Fines de Lucro” en la Ciudad de Arequipa, Perú, coordinado por el International Center for Not-for-Profit Law -ICNL-, ocasión en la que se participó en reunión con los representantes del Grupo de Acción Financiera de Latinoamérica (GAFILAT). Asimismo, posee experiencia laboral en procesos judiciales por los delitos de lavado de dinero, peculado, agrupaciones ilícitas y casos especiales de lavado de dinero; participó en las discusiones del proyecto de “Ley Especial para la Prevención, Control y Sanción del Lavado de Activos” desde la perspectiva de la Recomendación 8 y su Nota Interpretativa del GAFI. Por otro lado, posee posgrados en “Derecho Administrativo” con la Universidad de la Coruña de España (2021) y “Prevención del delito de lavado de dinero” con la Universidad “Dr. José Matías Delgado” (2021), se desempeñó como defensor público penal de la Procuraduría General de la República de El Salvador y a la fecha de la publicación del artículo se desarrolla como Abogado Socio de la Firma Abogados Consultores como especialista-consultor en prevención de lavado de dinero y financiamiento al terrorismo.

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Published

2022-12-12

How to Cite

“NGO’s, Money Laundering and Terrorist Financing”. 2022. Revista Derecho 6 (1): 49-82. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/revder/article/view/2245.