ctions for the direction of the teaching-learning process in Agricultural Production from cooperation

Authors

Keywords:

community action, educational cooperation, educational management, learning, teaching

Abstract

The Technical Baccalaureate in Agricultural Production in Ecuador has the purpose of incorporating young people into the world of work, for which it has a study plan that contemplates the implementation of knowledge and the connection with environmental problems. In empirical investigations regarding the direction of the teaching-learning process of this career, difficulties are highlighted regarding cooperation in diagnosis, planning, orientation, control and evaluation. Therefore, this research aims to develop a set of actions to direct the teaching-learning process based on cooperation between teachers and students. To form the proposal, an initial analysis was carried out of the ways in which it is indicated to direct the process from curricular planning, its foundations were determined from the Pedagogy and Didactics of Technical and Professional Education, the actions to be carried out by the teacher and the students. During the activities of the teaching-learning process, it was introduced into practice with 20 second-year students of the Major in the Subject “Management and breeding of small animals” and finally the IADOV technique was applied to determine the group satisfaction index. of these. A trend towards a higher level of student satisfaction with the activities of the teaching-learning process could be observed, which tentatively endorses the value of the proposal made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jonathan Acosta Cervantes

    Armengol Lara Valencia Educational Unit of the Rioverde Esmeraldas Canton, Ecuador

  • Odette Martínez Pérez

    Bolivarian University of Ecuador

  • Maikel Carnero Sánchez

    Bolivarian University of Ecuador

References

Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada de Bonilla, O., Acuña, L., y Arellano, C. (2020). La investigación científica: Una aproximación para los estudios de posgrado (1.ª ed.). Universidad Internacional del Ecuador.

Abreu, R. L., y Soler, J. L. (2015). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R. L., Pérez, L. M., Carnero, M., Arzuaga, M., Menéndez, A., Pérez, C., Pérez, O., Armas, C. B., Rodríguez, R., y Meneses, A. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. Editorial Pueblo y Educación.

Carnero, M., Ortiz, T., Arzuaga, M., Canfux, V., Guzmán, Y., Tarrió, C. O., Meneses, A., Torres, T., Rodríguez, M. A., González, N. Y., González, B., Hernández, H., Sanz, T., Hernández, A., Ojalvo, V., Travieso, D., Laurencio, A., Castellanos, A. V., García, A., y Curiel, L. (2020). Psicología para la educación superior. Editorial Félix Varela.

Galeana, L. (2016). Aprendizaje basado en proyectos. https://repositorio.21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/12835/Aprendizaje%20basado%20en%20proyectos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, S., Carnero, M., y Mateu, M. M. (2021). Bases teóricas del tratamiento didáctico del diseño experimental en la carrera Licenciatura en Educación Agropecuaria. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300012

González, N. Y. (2016). Modelo para el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la ortografía en la formación de profesores para la Educación Técnica y Profesional. https://descubridor.uni.edu.ni/Record/ELB91031/Description

Ibarrola, M. D. (2020). Los Centros de Bachillerato Tecnológico Agropecuario y la producción agrícola escolar en la formación para el trabajo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(84), 91–119. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000100091

Mendoza-Saltos, M. A., y Bolívar, O. (2022). La aplicación de las TIC y su repercusión en el aprendizaje del Bachillerato Técnico Agropecuario. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(11, Ed. esp.), 176–193. https://doi.org/10.46296/yc.v6i11edespag.0210

Meneses, A., Carnero, M., y Arzuaga, M. (2016). Cooperación familia-escuela politécnica en los procesos formativos. Revista Pedagogía Profesional, 14(2). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/461/696

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Figura profesional del Bachillerato Técnico en Producción Agropecuaria. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/07/FIP_Producci%C3%B3n-Agropecuaria.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Enunciado general de currículo del Bachillerato Técnico en Producción Agropecuaria. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/07/EGC_Producci%C3%B3n-Agropecuaria.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2019). Lineamiento operativo de la implementación de la oferta educativa Bachillerato y Bachillerato Técnico Productivo. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/Lineamientos-Bachillerato-Tecnico-y-Bachillerato-Tecnico-Productivo.pdf

Tomaselli, A. (2018). La educación técnica en el Ecuador: El perfil de sus usuarios y sus efectos en la inclusión laboral y productiva. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/43219

UNESCO. (2006). Educación para todos, la alfabetización, un factor vital: Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2006. https://doi.org/10.54676/DLFD3222

Published

2025-07-01

How to Cite

ctions for the direction of the teaching-learning process in Agricultural Production from cooperation. (2025). La Universidad, 6(3), 67-83. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/3496