Textualizar "en blanco y negro" un proceso investigativo: un complejo reto para el investigador-escritor
Keywords:
Research, writing, academic writingAbstract
The author of the article is woman teacher invíted of Interdisciplinary Doctorate Program in Education of multídisciplinary faculties of Occident and Orient, at the University of El Salvador, in which she gives the course Investigating Practices. This task has motívated her to write the present article with the principal objective to reflect on the wording of a fact-finding report. In this work, she characterízes the writing like a complex and inherent moment to the act to carry out an investigation, beca use it consists in textualize in black and white the continuous process. For which, it is assumed that success rests on the way to write up, of manner such that he become convinced on the need, novelty, contribution, oportunity and validity of the contributed result. In the development, it is valued that to write properly one must be selfregulated. In addition, it analyzes why the wríter can make mistakes, but, at the same time, it shows how these are learned and the text ís improved. Also, a more semantic and syntactic view of the operationalization of the main variable to be studied is provided, in order to elaborate instrumenta that facilítate the obtaining of relíable and valid data.
Downloads
References
Aguilera, A. R. (2007). Introducción a la investigación en la educación. Santo Domingo: Aplusele.
Eco, U. (2002). ¿Cómo escribir una tesis? Soporte digital.
Escobar, A. R. (2009). Metodología de la enseñanza de la Lengua Española . La Habana : Pueblo y Educación.
Fernández, P. T. (2011). Tutor, ¿cómo comienzo a escribir? La Habana: Pueblo y Educación.
García, I. D. (2011). La enseñanza de la redacción. Algunos apuntes necesarios.. La Habana: Pueblo
y Educación.
Mezquita, J. C. (2004). ¿Cómo aprender a investigar en educación? La Habana: Soporte digital.
Orúe, E. H. (2010). Investigación educativa en la escuela. Perú: San Marcos.
Orúe, J. C. (s.f.). Rivero, M. J. (2017). La revisión de textos escritos: un reto para el profesional en formación. La Habana: Pueblo y Educación.
Sampieri, R. H. (2013, quinta edición). Metodología de investigación. México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mayte Jiménez Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los textos académicos y científicos que se publican en la Revista La Universidad están protegidos bajo la licencia CC BY NC SA 4.0, esta permite usar una obra para crear otra obra o contenido, modificando o no la obra original, siempre que se cite al autor, la obra resultante se comparta bajo el mismo tipo de licencia y no tenga fines comerciales (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es) . El autor es el único que pose los derechos de publicación y la Revista La Universidad posee los derechos de difusión.