La didáctica grupal en entornos virtuales

Un estudio netnográfico en educación superior

Authors

  • Mauricio Orlando Santiago Mira Universidad de El Salvador

Keywords:

Group didactics, Group learning, Virtual environments, Higher teaching, Higher education

Abstract

The following investigation paper narrates about the description about how group didactics is carried out in virtual environments of higher education. Faced with the situation of the COVID-19 pandemic, education had to be carried out virtually, which was a challenge to adapt group teaching to virtual spaces. The approach method was quali-quantitative, with a type of ethnographic study (netnography). The techniques were the field log or journal, the documentary research and the survey. The main result is that there were substantial improvements in the group in terms of interaction, integration and knowledge of them, as well as learning new knowledge and professional skills resulting from professional socialization and group activities and tasks performed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andueza, M. (1996). Dinámica de grupos en educación. Trillas

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Morata

Bárcenas Baraja, K. y Preza Carreño, N. (2019). Desafío de la etnografía digital en el trabajo de campo onlife. Virtualis. Revista de cultura digital 18(10), 134-155. https:// www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/ view/287/305

Castillo Arredondo, S. y Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizaje y competencias. Pearson Educación

Chehaybar y Kuri, E. (2012). Técnicas para el aprendizaje grupal. Grupos numerosos. Instituto de investigaciones sobre la universidad y la educación

Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI

Ruiz Méndez, R. C. y Aguirre Aguilar, R. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las culturas contemporáneas, XXI (41), 67-96. https:// www.redalyc.org/pdf/316/31639397004.pdf

Souto de Asch, M. (1993). Hacia una didáctica de lo grupal. Miño y Dávila editores

Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata

Universidad de El Salvador. (2004). Plan de Estudio y Plan de Implementación (I y II Generación). Maestría en Profesionalización de la Docencia Superior. Santa Ana: autor

Zarzar Charur, C. (2000). La didáctica grupal. Progreso

Zarzar Charur, C. (2009). Habilidades básicas para la docencia. Grupo editorial Patria

Published

2022-11-11

How to Cite

Santiago Mira, M. O. (2022). La didáctica grupal en entornos virtuales: Un estudio netnográfico en educación superior. La Universidad, 2(3 - 4), 35–56. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/2435