La cooperación científica para la asesoría de tesistas del posgrado en la Facultad de Ciencias Médicas, UNAN-LEÓN

Authors

Keywords:

Thesis tutoring, Scientific cooperation, Tutorial guidance, Postgraduate

Abstract

In the context of a doctoral internship carried out at the National Autonomous University of Nicaragua, León, this study had as its objective: to determine the meaning that teachers give to scientific cooperation for the tutorial orientation of the thesis students’ research. postgraduate in the Faculty of Medical Sciences of the aforementioned university, with this it will also be possible to have indications of the extent to which scientific cooperation is exercised for tutorial orientation in this study center. Three research centers with postgraduate programs where training of various master’s degrees and doctorates are carried out were chosen. This choice was the product of the management carried out by the teachers of the Faculty of Medical Sciences UNAN-León assigned as tutors of the intern. The aforementioned research centers are: 1. Research in Occupational Health and the Environment; 2. Research on Demography and Health, and 3. Research on Infectious Diseases. The methodological approach of the research carried out was hermeneutic phenomenological, through which it was possible to arrive, from the teaching experience, at the meaning of scientific cooperation for the tutorial orientation of the postgraduate theses, which, from their own experiences, the advisors perceive it. as a process where: The initial idea of the thesis study is from the advisor, the thesis student or the faculty (of all), is adopted by the advisor and admits it as his own responsibility. The thesis student, on the other hand, assumes and receives from the advisor indications of the operations to be carried out and the motivation to achieve his mission, the thesis student must show vehemently, academic interest in order to maintain further support from the advisor until the defense of the thesis and tangentially from other professors of the faculty, finally the advisors subsume, as tutors, the thesis student’s achievement as their own

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Pérez, P. R. (2013). (PDF) La función tutorial del profesorado universitario: Una nueva competencia de la labor docente en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/ 308330960_La_funcion_tutorial_del_profesorado_universitario_ una_nueva_competencia_de_la_labor_docente_en_el_ contexto_del_Espacio_Europeo_de_Educacion_Superior

Anglat, H. E. D. de. (2011). Las funciones del tutor de la tesis en educación. Revista mexicana de investigación educativa, 16(50), 935-959.

Carnero, M., Ortiz, T., Arzuaga, M., Canfux, V., Guzmán, Y., Tarrió, C. O., Meneses, A., Torres, T., Rodríguez, M. A., González, N. Y., González, B., Hernández, H., Sanz, T., Hernández, A., Ojalvo, V., Travieso, D., Laurencio, A., Castellanos, A. V., García, A. & Curiel, L. (2019). Psicología para la educación superior. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Escorcia-Caballero, R., & Gutiérrez-Moreno, A. (2009). La cooperación en educación: Una visión organizativa de la escuela. Educación y Educadores, 12(1), Article 1. https://educacionyeducadores. unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/762

Esparcia, A. C. (2011). Investigación e investigadores. Las revistas científicas como instrumento de comunicación. Vivat Academia, 1002-1017. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1002-1017

Fernández, F. A., Fernández, S. R., Lavastida, M. F., & Fernández, S. (2007). Didáctica: Teoría y práctia (Segunda). Editorial Pueblo y educación.

Fuentes-Guerra Soldevilla, M., García Cabrera, M. del M., Llorent García, V. J., & Olivares García, M. Á. (2012). La coordinación docente universitaria desde la percepción del alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 395. https:// doi.org/10.4995/redu.2012.6115

Fuster G., D. É. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Martínez, M. J. B., Yus, M. Á. M., & Currás, M. P. (2013). Coordinación docente e interdisciplinariedad: Análisis de su contribución a la adquisición de competencias docentes y discentes. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 443.

Meneses, A. (2017). Modelo para la cooperación familia-escuela politécnica en los procesos de diagnóstico integral y formación del proyecto de vida profesional. [Tesis no publicada, Universidad de Ciencias pedagógicas ¨Enrique José Varona¨].

Meneses, A., Carnero Sánchez, M., & Arzuaga, M. (2016). Cooperación Familia-Escuela Politécnica en los procesos formativos. 14(1). http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Perera F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias. Un ejemplo en el proceso de enseñanza/aprendizaje de las ciencias. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona»

Pérez, C. D. Z., Medina, D. E. M., & Rodríguez, K. C. A. (2016). Enseñanza de las competencias de investigación: Un reto en la gestión educativa. Atenas, 1(37), 1-14.

Recio, J. C. M., Pestaña, M. J. M., & López, M. F. B. (2012). Producción y dirección de tesis doctorales sobre publicidad en la universidad española (1971-2010). Revista española de Documentación Científica, 35(3), 433-452. https://doi.org/10.3989/ redc.2012.3.890

Roman Collazo, C., Hernandez, Y., Campoverde, D., Baculima, J., & Tamayo, T. (2017). Habilidades científico investigativas de docentes de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. https:// www.researchgate.net/publication/324471615_Habilidades_ cientifico_investigativas_de_docentes_de_la_Universidad_Catolica_ de_Cuenca_Ecuador

Santamaría, J. S. (2011). Evaluación de los aprendizajes universitarios: Una comparación sobre sus posibilidades y limitaciones en el Espacio Europeo de Educación Superior. 4, 16.

Senra Valera, A., & Senra Valera, M. (2008). La tesis doctoral de medicina Senra Varela. Diaz de Santos. https://www.editdiazdesantos. com/libros/senra-varela-avelino-la-tesis-doctoral-de-medicina- L03008820101.htm

Slavin, R. E. (2014). Cooperative Learning and Academic Achievement: Why Does Groupwork Work?. [Aprendizaje cooperativo y rendimiento académico: ¿por qué funciona el trabajo en grupo?]. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 785-791. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201201

Villa, A., & Yániz, C. (1999). Aprendizaje organizativo y desarrollo profesional. Revista de curriculum y formación del profesorado. w.ugr.es/local/recfpro/Rev31

Xin, S. & Carnero Sánchez, M. (2021). La cooperación en la formación de Licenciados en Lengua Española para no Hispanohablantes en la Universidad de La Habana. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1).

Published

2023-07-20

How to Cite

Mazariego López, E. (2023). La cooperación científica para la asesoría de tesistas del posgrado en la Facultad de Ciencias Médicas, UNAN-LEÓN. La Universidad, 3(3 y 4), 409–429. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/2654