The legislation of higher education and the training of professionals in El Salvado

Authors

Keywords:

Educational legislation, Higher education, Professional training, El Salvador

Abstract

This essay that aims to make a general critical review of the national legislation regarding higher education and current professional training. To give context to the critical review, a brief international overview of the issues and a historical review of the Salvadoran legislation of Higher Education is made. The performance of the task in the context of national quarantine due to the covid-19 pandemic methodologically limited the review of the digital files of the Ministry of Education, the Official Gazette, documents related to the subject, newspapers and other sources such as the official web pages of the Higher Education Institutions (HEIs), it is necessary to clarify that the web page of the Technical Evaluation Unit of the University of El Salvador (COTEUES) has remained disabled during the aforementioned period, for which it was not possible use this important data source; a telephone interview was also conducted with a bureaucrat from the Ministry of education; With the analyzed data, it was possible to conclude on the imminent need to reform the Higher Education Laws, which are aimed at guaranteeing the quality of professional training that meets the demands of the market, but also that it forges innovative professionals, capable of producing science and not only efficient consumers of science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGU. (27 de Agosto de 2010). Reglamento general del sistema de estudios de posgrado de la Universidad de El Salvador. Acuerdo N.°.57/2009-2011 VII. San Salvador: Asamblea general universitaria.

AUIP. (2002). Gestión de la calidad del posgrado en iberoamérica. Experiencias nacionales. Salamanca, España: Editorial AUIP.

AUPRIDES. (01 de Mayo de 2020). A los honorables Diputados de la Asamblea Legislativa. La prensa gráfica, pág. 43.

Ávalos Guevara, B. E. (28 de Junio de 2010). Análisis histórico del desarrollo académico de la Universidad de El Salvador. 1950- 2003. TESIS de Grado. San Salvador, El Salvador: Universidad de El Salvador.

Ayala Mora, E. (2015). La investigación científica en las universadades ecuatorianas. Anales. Revista de la universidasd de Cuenca, 61-72.

Badía Serra, E. (2000). Algunas reflexiones en torno a la educación superior en El Salvador. Universidad y cambio de siglo, 5-21.

Barsky, O., & Davila, M. (21 de Diciembre de 2009). La evaluación de posgrados en la Argentina. Documento de trabajo. Obtenido de Universidad de Belgrano: http://www.ub.edu.ar/investigaciones/ dt_nuevos/226_basky_davila.pdf

Benavidez, M., Chavéz, C., & Arellano, A. (2016). La construcción política e institucional de la reforma universitaria: Los casos del perú y Ecuador. En S. (. Cueto, Innovación y calidad en educación en América Latina (págs. 155- 194). Perú: GRADE.

Bourdieu, P. (2000). Pder, derecho y clases sociales. España: Desclée de Brouwer.

Castellón Murcia, R. A. (2010). Acreditación institucional en la educación superior. Realidad y reflexión, 39-48.

CONARES. (02 de Mayo de 2020). A los miembros de la honorable Asamblea Legislativa y la población salvadoreña. La prensa gráfica, pág. 35.

Crespin, O., & Cárdenas, G. (2013). El impacto potencial de las tesis de pre y posgrado. Horizonte de la ciencia, 55-60.

Crespo-Gascón, S., Tortosa, F. S., & Guerrero Casado, J. (2019). Producción de revistas científicas en américa latina y el caribe en scopus, journal citation reports y latindex en el área de los recursos naturales: su relación con variables económicas, ambientales y de inversión en investigación. Revista española de documentación científica.

Cuéllar-Marchelli, H. (2003). Decentralization and privatization of education in El Salvador: Assesing the experience. International journal of edutational development, 145-166.

Dávila, M. (2010). Tendencias internacionales en posgrados. Argentina: FLACSO.

du Gay, P. (2003). Organización de la identidad: gobierno empresarial y gestión pública. En S. Hall, & P. du Gay, Cuestiones de identidad cultural (págs. 251-280). Buenos Aires: Amorrortu.

Figueroa, H. (2020). Surgimiento y desarrollo del posgrado en la UES. 1977-2010.

Gálvez González, A. M., García Fariñas, A., & Portuondo Sánchez, C. (2011). Producción científica en la maestría de economía de la salud desde las perspectivas de las tesis. Revista cubana de educación médica superior, 389-397.

García, M. A. (1950). Diccionario histórico enciplopédico de la República de El Salvador. San Salvador: AHORA.

García, M. A. (1950). Diccionario histórico enciplopédico de la República de El Salvador. Tomo Segundo. En M. A. García, Universidad nacional. San Salvador: AHORA.

García, M. Á. (1956). Diccionario histórico enciclopédico de El Salvador. Tercer tomo. En M. Á. García, Universidad nacional. . San Salvador: AHORA.

Gómez Arévalo, A. P. (2010). Ideas y pensamientos educativos en América Latina: de la escolástica colonial al posneoliberalismo educativo. RLEE, 115-152.

Kenway, J. (1991). La educación y el discurso político de la nueva derecha. Enseñanza privada frente a enseñanza estatal. En S. J. Ball, Foucault y la educación. Disciplinas y saber (págs. 169-207). Madrid: Morata S. L.

Legislativa, A. (24 de Marzo de 1965). Ley de universidades privadas. San Salvador: Asamblea Legislativa

Legislativa, A. (30 de Noviembre de 1995). Ley de Educación superior. San Salvador: Asamblea Legislativa.

Legislativa, A. (12 de Diciembre de 1996). Ley general de educación. Ley general de educación. San Salvador: Asamblea legislativa.

Legislativa, A. (14 de Octubre de 2004). Ley de educación superior. San Salvador: Asamblea legislativa.

Legislativa, A. (13 de Mayo de 2005). Ley general de educación. San Salvador: Asamblea legislativa.

Lindo Fuentes, H., & Ching, E. (2017). Modernización, autoritarismo y guerra fria. La reforma educativa fr 1968 en El Salvador. San Salvador: UCA editores.

López Bernal, C. G. (2017). De las reformas a la revolución postergada: la historia de El Salvador en el siglo XX. Cuadernos Inter. c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 1-22.

Maher, D., & Cometto, G. (2016). La investigación sobre profesionales sanitarios comunitarios es necesaria para alcanzar los objetivos de desarrollo sostenible. Suiza: Boletin de la Organizacion mundial de la salud.

MINED. (2000). Historia y reforma de la educación superior en El Salvador. San Salvador: Ministerio de Educación.

MINED. (28 de Mayo de 2009). Reglamento general de la ley de educación superior. San Salvador: Casa Presidencial.

MINED. (2016). Resultados de la informacion estadística de instituciones de educación superior 2016. San Salvador: Dirección nacional de educación superior.

MINED. (2018). Resultado de la información estadistica de instituciones de educación superior 2018. San Salvador: Direccion nacional de Educacion Superior.

MINED. (26 de Abril de 2020). Comision de acreditacion de la calidad de la educación superior. El Salvador. Obtenido de Ministerio de educación: https://www.mined.gob.sv/cda/estadisticas.htm

Ministros europeos de educación. (1999). Declaración de Bolonia. Espacio europeo de enseñanza superior. Bolonia.

Papadópulos, J., & Radakovich, R. (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe. Venezuela: IESALC.

Picardo, J. (03 de Mayo de 1999). Academia.edu. Obtenido de https://www.academia.edu/7759275/Reforma_educativa_ejm

Presidencia. (26 de Agosto de 1996). Reglamento general de la Ley de educación superior. San Salvador, El Salvador: Ministerio de educación.

Rama Vitale, C. (2007). Los posgrados en América Latina y el Caribe en la sociedad del conocimiento. México: Union de Universidades de América Latina y el Caribe.

Rodríguez Rivas, C. (2015). Rasgos ilustrados y no ilustrados del primer modelo de Universidad de El Salvador. Centro Nacional de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades, 83-117.

Ruiz R., M. A. (1999). La reforma de la educación en El Salvador. Theorethicos, 1-15.

Saavedra, M. G. (2006). Posgrados y demandas laborales: la evaluacion de los profesionales. Revista iberoamerica de educación, 1-15.

Salomón, L., & Amador, J. (2013). Retos y desafíos de los posgrados en las universidades públicas del siglo XXI. Ciencia y tecnología, 3-14.

Saunders, R., Rivas, F., Rabossi, M., Ruiz, A. M., Avanzini, D., & Helwig, J. (2012). El Salvador: Evaluación de la educación superior y recomendaciones. San Salvador: UDAID.

Seas Tencio, J. (2017). Reflexines sobre los desafíos del sistema de estudios de posgrado, en el marco de celebración del 40 aniversario de la UNED, y de cara a las exigencias sociales y educativas en la actualidad. Espiga, 40-51.

UNESCO. (2015). La nueva agenda educativa para América latina: los objetivos para el 2030. Incheon: Santillana

Urbina Laza, O. (2015). La educación de posgrados en la Universidades médicas cubanas. Eduación médica superior, 389-397.

Vargas, G. (2002). Hacia una teoria del capital social. Revista de economía institucional, 71-108.

Published

2023-07-20

How to Cite

Mazariego Flores, E. (2023). The legislation of higher education and the training of professionals in El Salvado. La Universidad, 3(3 y 4), 430–466. Retrieved from https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/2655