Structural change in education

thoughts for post-pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10202124

Keywords:

Education, Pandemic, Structure, Society, Experiences, Students, Teachers

Abstract

The various educational responses carried out during the pandemic changed our ways of thinking and acting as educational subjects. The article expresses reflections from experiences lived in the pandemic of COVID-19, which were taking shape and reality from the return to the classroom. It is intended to make known some points of view, which may relate to aspects of the educational environment that are lived post-pandemic, the need to change and modify the Colombian educational structure, to integrate new or transformed tools based on the experiences of each member of the system and to change or add new teaching methodologies that allow new students (by their way of obtaining knowledge) learning facilities

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Felipe Hernández Vega, Universidad de San Buenaventura

Investigador Universidad de San Buenaventura

Dora Inés Arroyave Giraldo, Universidad de San Buenaventura

Investigador Universidad de San Buenaventura

References

Acuña, M. y Sánchez, C. (2020). Educación Superior pospandemia. Las asimetrías de la brecha tecnológica. Revista Venezolana de Gerencia. 25(92). 1281-1286. Recuperada a partir de https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=29065286039.

Arcila R., Adriana P. (2021). La inclusión: un asunto de lo humano y lo legal. En: Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo en clave incluyente. Bonaventuriana, p. 12-35.

Arroyave Giraldo Dora, (2021). Roles, prácticas, dinámicas de la gestión educativa, pedagógica y didáctica en tiempos de cambio. En: Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo: reflexiones en tiempos de pandemia, Bonaventuriana, p. 18-43.

Arroyave, D. (2022). Guía de seminario de línea de investigación I: estudios críticos sobre educación y currículo. Maestría en ciencias de la educación [documento de apoyo con fines didácticos exclusivamente de circulación interna] Universidad de San Buenaventura.

Barreto, M. y Arroyave, D. (2020). Educando desde la paradoja: un desafío frente a un contexto donde lo más estable es el cambio. Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo, Lecturas desde la complejidad. p. 70-94.

Betancourt-Cadavid, Jorge H. (2020). Opciones en torno a los estudios multirreferenciales para la educación y el currículo. Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo. Lecturas desde la complejidad. p.12-28.

Brito, L. y Arroyave, D. (2022). Apuntes para una pedagogía del deseo. Resistencia y oportunidad de transformación. Praxis Educativa. 26(2). 1-19. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa- 2022-260205

Calle-Álvarez, Y. G., y Agudelo-Correa, I. D. (2019). Resolución de problemas con tecnología en un ambiente de aprendizaje colaborativo wiki en la educación media. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(2), 151-165. http://dx.doi.org/10.22335/ rlct.v11i2.876

Freire, P. (2015). Pedagogía de los sueños posibles. Por qué docentes y alumnos necesitan reinventarse en cada momento de la historia. Siglo veintiuno.

García López R., Ochoa Alcántar J. y Barajas Alcalá S. (2022). Prácticas educativas mediadas por tecnología en educación superior ante la contingencia sanitaria COVID-19 . En del Collado R. y Otero A. (Coord). Enseñanza remota de emergencia en la educación superior. ¿Base para la educación híbrida?, Brujas, p. 157-172.

Grau, V. y Pino-Pasternak, D. (2012). Colaborar para aprender en contextos de diversidad: el aprendizaje mediado por pares y la riqueza de las diferencias. Educación y diversidad. Aportes desde la psicología educacional. p. 69-94.

Guijarro, R. B. (1990). La atención a la diversidad en el aula y las

adaptaciones del currículo. Desarrollo psicológico y educación.

p. 411-438.

Martín S., Ángela M. y Pérez G. Olga L. (2019). Las ciencias básicas en la formación del ingeniero: el caso del álgebra lineal. Revista estudios generales, 2(4), 30-38. Repositorio institucional de la universidad APEC, https://core.ac.uk/outputs/288926177

Mazabel, M. (2018). Educación superior, diversidad cultural e interculturalidad en Colombia. Educación superior, diversidad cultural e interculturalidad en América Latina. p. 171-198.

Mejía M. R., (2018). La educación popular en el siglo XXI. En: Pedagogía y transformación social. Universitat Oberta de Catalunya. p. 187-214.

Morales, Oscar Alberto. (2002). Actualización docente y cambios en las concepciones teóricas sobre el aprendizaje de la lectura y la escritura de docentes de educación básica. Revista Educere. 6(19). 324-330. Recuperada a partir de https://www.redalyc. org/articulo.oa?id=35601911.

Morín E. (2020). Los desafíos del poscoronavirus. En Cambiemos de vía, lecciones de la pandemia. Planeta. p. 38-48

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C., y Graña, R. (2020). Escuelas públicas para pobres, escuelas privadas para ricos: relación entre educación privada y segregación escolar de carácter socio-económico en América Latina. Runae, (5), 11–22. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/ runae/article/view/426

Pons Giralt, M., Morais Rosa, S., González Peña, M. V., y Prieto Brito, A. (2020). Interpelando una (otra) educación en la (pos) pandemia: notas diasporitas. Kera Yvoty: reflexiones sobre la cuestión social, p. 71-77. https://doi.org/10.54549/ ky.5e.2020.71

Sánchez-Pérez Yaiza y Gómez Calcerrada Juan Luis (2021). ¿Es necesario un pensamiento crítico para la era digital?. En González M.; Zaldivar J. y Olmeda G. (eds). Condiciones del pensamiento crítico en el contexto educativo del inicio del siglo XXI, Fahren House, p. 115-126.

Santos, Boaventura de Sousa. (2009). Una epistemología del sur. Clacso. Siglo veintiuno.

Valle, Carmen G. del. (2020). Resultados de la implementación del aprendizaje basado en problemas en una cátedra de ciencias básicas en ingeniería. Revista del instituto de investigaciones en educación, 11(14), 82 - 93. http://dx.doi.org/10.30972/ riie.11144639

Published

2023-11-27

How to Cite

Hernández Vega, D. F., & Arroyave Giraldo, D. I. (2023). Structural change in education: thoughts for post-pandemia. La Universidad, 4(2), 3–20. https://doi.org/10.5281/zenodo.10202124