The epistemology of research and social sciences
Keywords:
epistemology, reality, paradigms, investigation, social sciencesAbstract
Debates about epistemology and the theory of knowledge have led, throughout history, to the formulation of various theories that explain how natural and social phenomena occur in the world of science. From the debates on doxa and episteme in ancient times, to the epistemologies of the south at the end of the 20th century, men and women of science have sought explanations for various problems. Under this logic, this article seeks to take a tour of the main epistemological debates during the 20th and early 21st centuries, with the interest of exposing their main theoretical postulates when addressing reality. The important thing is not to demonstrate the prevalence of one over the other, but rather the richness of the epistemological pluralism of science to date. The methodology used in this study was qualitative, using documentary research with the consultation of books, book chapters and articles on the topic studied.
Downloads
References
Referencias
Adorno, T. (2001). Epistemología y ciencias sociales. Ediciones Cátedra.
Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. Siglo XXI Editores.
Blanché, R. (1973). La epistemología. Oikus-tau ediciones.
Bunge, M. (1977). Epistemología. Siglo XXI Editores.
Chalmers, A. (s.f.). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Siglo XXI Editores.
Collado, A. (2006). Historia: campo y comunicación. En Zeraoui, Z. Modernidad y posmodernidad: la crisis de los paradigmas y valores, (pp. 77-102). Noriega Editores.
De la Garza, E., y Leyva G. (s.f.). Tratado de Metodología de las Ciencias Sociales: Perspectivas actuales. Fondo de Cultura Económica.
De Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber. Reinventar el poder. Ediciones Trilce.
Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Editorial Tecnos.
Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI Editores.
Grondin, J. (2008). ¿Qué es la hermenéutica? Herder Editorial.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Alianza Editorial.
Mesquita, M. (2009). La Teoría Crítica de la Escuela de Frankfurt, de la primera a la tercera generación: un recorrido histórico-sistemático. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3184226
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.
Popper, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Editorial Tecnos.
Popper, K. (1991). Conjeturas y refutaciones. Editorial Paidós.
Restrepo, E., y Rojas, A. (2020). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Editorial Universitaria.
Weber, M. (1964). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Antonio Tobar Quintero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los textos académicos y científicos que se publican en la Revista La Universidad están protegidos bajo la licencia CC BY NC SA 4.0, esta permite usar una obra para crear otra obra o contenido, modificando o no la obra original, siempre que se cite al autor, la obra resultante se comparta bajo el mismo tipo de licencia y no tenga fines comerciales (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es) . El autor es el único que pose los derechos de publicación y la Revista La Universidad posee los derechos de difusión.