The open knowledge and the use of wikis in the learning processes of development-promoting organizations in El Salvador

Authors

Keywords:

Appropedia, open knowledge, development organizations, learning management, sustainable development

Abstract

This academic article seeks to promote and encourage the use of open knowledge and wikis in development-promoting organizations in El Salvador to highlight best practices and findings in the learning processes of social development projects. To this end, through a case study, Appropedia, considered the sustainability wiki, is presented as an alternative that is being used by national and international development organizations in the learning phase of their social projects. Through semi-structured interviews with four organizations (two national and two international), information has been gathered describing the learning process followed by these organizations and how the wiki has served as an effective collaborative tool to disseminate the findings and best practices of their social projects for development. In this way, it is expected that the results will serve as an incentive for more development-promoting organizations in El Salvador to make use of these easily accessible technological tools, allowing for less exclusive learning processes and open knowledge that can be useful for other development-promoting organizations at the national and international levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paola María Moreno Villalobos, University of El Salvador

    Egresada de la Licenciatura en Relaciones Internacionales por la Universidad de El Salvador con una especialización en Monitoreo, Evaluación, Rendición de Cuentas y Aprendizajes (MEAL) en proyectos de desarrollo; voluntaria en la organización juvenil Youth into Action y creadora de contenido académico para la sección de Cooperación Internacional del colectivo latinoamericano Espacio Global. Además, ha sido becaria en diferentes procesos de formación en entidades como la OEA, UNDEF, Unión Europea, OIM, OIKOS América Central, ECADE, NIMD, Fundación Hanns Seidel Stiftung, entre otros.

References

“¿Qué es el lenguaje de marca o lenguaje de marcado?”. Universidad Europea, acceso el 25 de octubre de 2023. https://universidadeuropea.com/blog/que-es-lenguaje-marca/

“About CC Licenses”, Creative Commons, acceso el 14 de septiembre de 2023, https://creativecommons.org/share-your-work/cclicenses/

“About the Open Knowledge Foundation”, Open Knowledge Foundation, acceso el 25 de enero de 2024, https://okfn.org/es/

“About”, Rufus Pollock, acceso el 25 de enero de 2024, https://rufuspollock.com/about/

“Appropedia Welcome”. Appropedia, acceso el 5 de octubre de 2023. https://www.appropedia.org/Welcome_to_Appropedia

“Appropedia: About”. Appropedia, acceso el 25 de septiembre de 2023. https://www.appropedia.org/Appropedia:About

“Berlin Declaration”. Max Planck Society. acceso el 26 de enero de 2024. https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration

“Cartografías Líquidas”, Appropedia, acceso el 24 de octubre de 2023, https://www.appropedia.org/Cartograf%C3%ADas_L%C3%ADquidas

“Help: Talk pages”. Appropedia, acceso el 21 de septiembre de 2023. https://www.appropedia.org/Help:Talk_page

“Historia de internet”. Universidad Politécnica de Cataluña, acceso el 12 de septiembre de 2023. https://www.fib.upc.edu/retro-informatica/historia/internet.html

“Licencias abiertas: Creative Commons y GPL”, Universidad de Alicante, acceso el 14 de septiembre de 2023, https://biblioteca.ua.es/es/investiga-y-publica/pi/licencias-abiertas-creative-commons-y-gpl.html

“Licencias abiertas”. Universidad Politécnica de Cartagena, acceso el 13 de septiembre de 2023. https://biblioguias.upct.es/licencias-abiertas

“Mapeo de agua en La Libertad”, Appropedia, acceso el 8 de octubre de 2023, https://www.appropedia.org/Mapeo_de_agua_en_La_Libertad

“Obras en dominio público”, Biblioteca de la Universidad de Sevilla, acceso el 13 de septiembre de 2023, https://bib.us.es/estudia_e_investiga/investigacion/propiedad/dominio

“Opening up open data: An interview with Tim O’Reilly”, McKinsey Digital, acceso el 26 de enero de 2024, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/opening-up-open-data-an-interview-with-tim-o-reilly

“Practivistas Dominicana Program Invitation”. Appropedia, acceso el 25 de octubre de 2023. https://www.appropedia.org/Practivistas_Dominicana_Program_invitation

“Solar Cooker”. Appropedia, acceso el 31 de enero de 2024. https://www.appropedia.org/Solar_cooker

“Template:Project Data”. Appropedia, acceso el 09 de octubre de 2023. https://www.appropedia.org/Template:Project_data

“Tolocar”, Appropedia, acceso el 21 de octubre de 2023, https://www.appropedia.org/Tolocar

“User:Lonny”, Appropedia, acceso el 25 de enero de 2024, https://www.appropedia.org/User:Lonny

“What is free software”, Free Software Foundation, acceso el 25 de enero de 2024, https://www.fsf.org/about/what-is-free-software

“What is open?”. Open Knowledge Foundation, acceso el 12 de septiembre de 2023. http://opendefinition.org/od/2.1/en/

“Who we are”, Creative Commons, acceso el 14 de septiembre de 2023, https://creativecommons.org/mission/

“Wiki”. Enciclopedia Britannica, acceso el 20 de septiembre de 2023. https://www.britannica.com/topic/wiki

“Wiki”. Eustat, acceso el 20 de septiembre de 2023. https://www.eustat.eus/documentos/opt_1/tema_185/elem_16633/definicion.html

Appropedia, acceso el 24 de octubre de 2023. https://www.appropedia.org/Cartograf%C3%ADas_L%C3%ADquidas

Basañes, Federico. “Código abierto: conceptos y aplicaciones”. BID. 2 de enero de 2019. https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/codigo-abierto/

Cobo Romaní, Cristóbal. “Modelo de aprendizaje abierto”. Innovación Educativa. vol. 7, núm. 41 (2007): 9. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421215002.pdf

Emery, Keith. “Wiki Project Management”. Project Management, acceso el 22 de septiembre de 2023. https://www.projectmanagement.com/wikis/233601/wiki-project-management

Grafman, Lonny y Joshua Pearce. To Catch the Sun: Inspiring stories of communities coming together to harness their own solar energy, and how you can do it too! (To Catch the Resources). Arcata: Humboldt State University Press, 2021.

Koren, Yaron. Working with MediaWiki. Estados Unidos: WikiWorks Press, 2012.

Moneo, Antonio. “5 conceptos clave de conocimiento abierto”. Abierto al Público (blog), BID, 17 de marzo de 2016. https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/5-conceptos-clave-del-conocimiento-abierto/

Muente Kunigami, Arturo. “Datos abiertos: conceptos básicos y temas claves”. BID. 4 de marzo de 2019. https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/datos-abiertos/

Pearce, Joshua M. "Appropedia as a Tool for Service Learning in Sustainable Development", Journal of Education for Sustainable Development (2009), 3. http://jsd.sagepub.com/cgi/content/abstract/3/1/45

Pitagorsky, George. “Managing project management knowledge”. Ponencia dictada en el PMI Global Congress, Colorado, 19 de octubre de 2008.

Schumacher, Ernest Friedrich. Small is Beautiful: Economics as if People Mattered. Nueva York: Harper & Row, 1973. https://sciencepolicy.colorado.edu/students/envs_5110/small_is_beautiful.pdf

Smith, Joel, Rebekah Gay y Rachel Montagnon. “Innovación abierta - Fomentar la colaboración”. OMPI Revista (2020). https://www.wipo.int/wipo_magazine/es/2020/02/article_0005.html

Strand, Kyle y Ana Ramírez. “Conocimiento Abierto: definición, herramientas y recursos”. Abierto al Público (blog), BID, 25 de julio de 2022. https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/conocimiento-abierto/

Suber, Peter. Open access. Cambridge: MIT Press, 2012. http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:10752204

Uría, Ignacio. “Entrevista a Jimmy Wales, fundador de Wikipedia”, Nuestro Tiempo, Revista Cultural y de Cuestiones Actuales, n. 690 (2016). https://nuestrotiempo.unav.edu/files/2019/10/nt690-jimmywales.pdf

Published

10-06-2024

How to Cite

“The Open Knowledge and the Use of Wikis in the Learning Processes of Development-Promoting Organizations in El Salvador”. 2024. Revista Relaciones Internacionales 6 (1): 85-124. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/reinter/article/view/2872.