Textualizar "en blanco y negro" un proceso investigativo: un complejo reto para el investigador-escritor

Authors

  • Mayte Jiménez Rivero Universidad de las Artes de Cuba

Keywords:

Research, writing, academic writing

Abstract

The author of the article is woman teacher invíted of Interdisciplinary Doctorate Program in Education of multídisciplinary faculties of Occident and Orient, at the University of El Salvador, in which she gives the course Investigating Practices. This task has motívated her to write the present article with the principal objective to reflect on the wording of a fact-finding report. In this work, she characterízes the writing like a complex and inherent moment to the act to carry out an investigation, beca use it consists in textualize in black and white the continuous process. For which, it is assumed that success rests on the way to write up, of manner such that he become convinced on the need, novelty, contribution, oportunity and validity of the contributed result. In the development, it is valued that to write properly one must be selfregulated. In addition, it analyzes why the wríter can make mistakes, but, at the same time, it shows how these are learned and the text ís improved. Also, a more semantic and syntactic view of the operationalization of the main variable to be studied is provided, in order to elaborate instrumenta that facilítate the obtaining of relíable and valid data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, A. R. (2007). Introducción a la investigación en la educación. Santo Domingo: Aplusele.

Eco, U. (2002). ¿Cómo escribir una tesis? Soporte digital.

Escobar, A. R. (2009). Metodología de la enseñanza de la Lengua Española . La Habana : Pueblo y Educación.

Fernández, P. T. (2011). Tutor, ¿cómo comienzo a escribir? La Habana: Pueblo y Educación.

García, I. D. (2011). La enseñanza de la redacción. Algunos apuntes necesarios.. La Habana: Pueblo

y Educación.

Mezquita, J. C. (2004). ¿Cómo aprender a investigar en educación? La Habana: Soporte digital.

Orúe, E. H. (2010). Investigación educativa en la escuela. Perú: San Marcos.

Orúe, J. C. (s.f.). Rivero, M. J. (2017). La revisión de textos escritos: un reto para el profesional en formación. La Habana: Pueblo y Educación.

Sampieri, R. H. (2013, quinta edición). Metodología de investigación. México.

Downloads

Published

2021-04-28

How to Cite

Textualizar "en blanco y negro" un proceso investigativo: un complejo reto para el investigador-escritor. (2021). La Universidad, 12(40). https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/1632