Pedagogical Innovation in the masters
Faculty of Medicine of the University of Salvador, year 2022
Keywords:
Educational innovation, Transdisciplinarity, Institutional synergy, Academic component, Investigative component, Component of social projectionAbstract
The master’s degree in Community Clinical Psychology (MPCC) at the Faculty of Medicine of the University of El Salvador (FM-UES), was held from February 2019 to December 2020 and was one of the university training strategies of the Agua Futura project , «Training and research activity completed on the monitoring and modeling of the quality and quantity of water resources and on psychosocial and pedagogical aspects, associated in the areas of El Salvador and Guatemala» whose objectives were: • Improving the quality of sustainable management of water resources and related social conflicts in El Salvador and Guatemala. • Contribute to improving the theoretical and practical knowledge of the resources, the comprehensive sustainable management of water and the community, and the detection of obstacles and psychosocial resources (Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Geoscienze e Georisorse, 2017). • Contribute product of the investigations, in the improvement of the pedagogical activities, to contribute that they have a high level of scientificity. • Transdisciplinarity, its cooperation and integration in the training of professionals, the continuous training of community leaders in the component of social projection. • The quality of the twelve works presented with a high scientific level and the publication of two articles. The project was developed in the municipality of Colima, in the department of San Salvador, with the objective of integrating the elements of educational innovation for the improvement of master’s programs; achieving a graduate who meets the expectations of the Salvadoran people, for the solution of the most pressing problems of the communities, where the focus of the three components that those who participate in such hard work must have is vital.
Downloads
References
Álvarez Farfán, J., Fernández Valdés, T. del C. y Valdés Leal, L. (jul.- oct. 2017). La integración de los componentes académico, laboral e investigativo en la formación de docentes. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 146-163
Calzadilla, M. (2012). Docencia e investigación en educación superior: factores que modulan su integración en el recinto universitario
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina : la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Unesco.
Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Geoscienze e Georisorse. (2017). PLAN OPERATIVO GENERAL (POG) Proyecto Agua Futura. Pisa, Italia
Contreras, J. (2001). La autonomía del profesorado. Morata
Catálogo de Posgrado. Universidad de El Salvador.2022
González, Martín. Estudios de Comunidad. Teoría y método en la actualidad,
, p.23
Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores Argentina S.A.
Hernández Moreno, V., Ramos Costa, M., & Martínez Méndez, N. (2011). Calidad de la revista Medicentro Electrónica y presencia en ella de la productividad Villaclareña. Medicentro. Investigación y Desarrollo, Recuperado el 11 de enero de 2022
Instituto de Geociencias y Georecursos – Consejo Nacional de Investigación– Italia, y la Universidad de El Salvador. (2018). Contrato operativo desarrollado en el marco de la Cooperación Internacional entre el Instituto de Geociencias y Georecursos – Consejo Nacional de Investigación (IGG-CNR) – Italia, y la Universidad de El Salvador (UES) dentro del proyecto Agua Futura. San Salvador-Pisa
J. de Peña, Carmen Helena, & Jiménez Arrieta, Myriam. (2014). Internacionalización y cooperación universitaria: El caso de Cátedra Europea
Plan de Estudios de la Maestría en Psicología Clínica de la Comunidad. Facultad de Medicina. Universidad de El Salvador. Año 2018
RAE. (2021). Diccionario de la lengua española. 23.ª ed.,. Obtenido de <https://dle.rae.es>Tobón, S., Prieto, J., & Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson educación
Santacreu, J; Márquez, M.O, y Zaccagnini, J.L. (1988). Estudio sobre definición conceptual y marco teórico para el desarrollo de investigación preventiva en drogadicción. comunidad autónoma de Madrid
Universidad de El Salvador. (1999). Ley Orgánica de la Universidad de El Salvador. San Salvador: Publicación en Diario Oficial, Tomo No. 343, número 96.
Universidad de El Salvador. (2018). Plan de Estudio Maestría en Psicología Clínica de la Comunidad Año 2018 Modalidad de Entrega: Presencial. San Salvador
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors who publish in Revista La Universidad agree to the following terms: Authors continue as owners of their works, non-exclusively assigning dissemination rights to La Universidad Journal under the standards of the Attribution-NonCommercial-ShareAlike License: CC BY-NC-SA 4.0. This license allows the use of a work to create another work or content, modifying or not the original work, as long as the author is cited, the resulting work is shared under the same type of license and has no commercial purposes(https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.