Use of Artificial Intelligence in Bilingual Intercultural Distance Education

Authors

Keywords:

educational convergence, cultural diversity, distance education, artificial intelligence, bilingual education

Abstract

This research examines the convergence of bilingual education, distance education and artificial intelligence (AI) as a response to the challenges of cultural and linguistic diversity in the 21st century. Using a mixed approach, interviews, surveys, content analysis and participant observation were employed in three educational institutions in Sao Paulo, Brazil. The results indicate a positive perception (85 %) of the effectiveness of convergence, supported by the widespread use of AI technologies (78 %). Successful strategies were identified, such as the adaptation of materials (88 % approval) and personalized feedback (87 %). Despite the benefits, challenges are noted, including the need for teacher training (68 %). The research addresses ontological, epistemological, axiological and methodological aspects, stressing the need for inclusive and ethical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Chess Emmanuel Briceño Nuñez, Docente. Investigador Independiente

    Independient investigator

References

Acosta Tocasuche, N. M., Aldana Caballero, A. C., Herrera Izquierdo, D. C., & Luna Matallana, M. (2023). Los ejes discursivos de la educación inclusiva para mitigar la discriminación escolar: una revisión documental.

Arellano-Calderón, F., Cano-Rosas, J. L., González-Baldovinos, D. L., & Mendiola-Medellín, M. E. (2021). Educación a distancia: de la prehistoria a las pandemias modernas, una revisión breve y un caso de estudio. Pädi Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, 9(Especial), 42-47.

Artavia-Díaz, K. Y., & Alejandra, C. G. (2021). INTELIGENCIA ARTIFICIAL: TRANSFORMACIÓN DIGITAL E INNOVACIÓN EN EDUCACIÓN A DISTANCIA. ANÁLISIS DE LA UNED, COSTA RICA. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 9(3), 1-15.

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331470794017

Briceño Nuñez, C. E. (2023a). Estrés académico y desempeño de estudiantes de bachillerato durante la pandemia del COVID-19. Revista Académica CUNZAC, 6(1), 6–14. https://doi.org/10.46780/cunzac.v6i1.88

Briceño Núñez, C. E. (2023b). Uso de las redes sociales con fines pedagógicos: Una alternativa educativa emergente: Use of social networks for pedagogical purposes: An emerging educational alternative. Educación Superior, (35), 85–94. https://doi.org/10.56918/es.2023.i35.pp85-94

Briceño Núñez, C. E. (2022). La gamificación educativa como estrategia para la enseñanza de lenguas extranjeras. Academo (Asunción), 9(1), 11-22. Epub June 00, 2022. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.2

Otálora Fonseca, M. C. (2023). Modelo estructural de diseño de recursos educativos digitales gamificados para fortalecer la producción oral en inglés del programa nacional de inglés de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD (Tesis de maestría). Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Escuela de Ciencias de la Educación. Colombia.

Seland, L., & Walder, V. (2021). El Programa Ñahendumi. Soluciones para la educación a distancia. Revista Paraguaya de Educación, 10(2).

Ulloa Brenes, G. (2021). Reflexiones en torno a la evolución histórica del concepto de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 42-51.

UNESCO. (2022, 21 de febrero). Una década para evitar la desaparición de 3 mil lenguas. IESALC - Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://www.iesalc.unesco.org/2022/02/21/unadecada-para-evitar-la-desaparicion-de-3-mil-lenguas/

Published

2024-05-21

How to Cite

Use of Artificial Intelligence in Bilingual Intercultural Distance Education. (2024). La Universidad, 5(2), 3-19. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/launiversidad/article/view/2985