Organizational management from the transdisciplinary perspective
Keywords:
organizational management, management functions, self-organization and transdisciplinary perspectiveAbstract
This paper discusses the foundations of organizational management, specifically, the functions of the managerial cycle in organizations. A characterization of several conceptions on the dynamics of organizational processes is made. In essence, among the theoretical-methodological referents called upon in the analysis of management functions, the classical conception of Henry Fayol, father of modern business management, the reconceptualization of the notions of strategy, planning and programming (scheduling), based on the ideas of Enrique Herrscher on the complexity and complementarity of the functions of the management cycle, stand out. It also reveals the value of Kurt Lewin’s methodology on the creative transformation of social groups in general and student collectives in particular, as well as Pichón Riviére’s studies on the complex dynamics of the operative group and its role in personal and collective development. As a culmination, Peter Senge’s systemic conception of leadership and intelligent organization is used as a culmination, leading to a broader perspective, which connects with the ideas of complexity as the most advanced support for the articulation of all the knowledge related to organizational management. Finally, the aim of this paper is to present a renewing synthesis of several ideas and conceptions on organizational management, especially articulated from the transdisciplinary perspective of knowledge integration.
Downloads
References
Acosta-Mejía, D.O. & Martínez-Álvarez, F.F. (2018). Vigencia de la metodología vigotskiana de la motivación del aprendizaje. Perfiles de Ingeniería. Universidad Ricardo Palma de Lima. En: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Perfiles_Ingenieria/article/view/ 2379, XIV(14), 161-182.
Banathy, B.H. (1994). Diseño de sistemas sociales. Creando nuestro futuro en un mundo cambiante. Buenos Aires: GESI.
Bateson, G. (1985). Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos Aires: Lohlé-Lumen.
Bennis, W.G. (1966). Changing Organizations. Nueva York: McGraw-Hill.
Cabrera-Carrazana, Y. (2023). Estrategia de superación para el desarrollo de la inteligencia deportiva de los profesores de voleibol. Tesis en opción al Título de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Fase de Pre.defensa. Bayamo: Universidad de Granma.
Canfux, V.; Castellanos, A.V. & Ojalvo, V. (1998). Los métodos participativos: ¿Una nueva concepción de la enseñanza? La Habana: CEPES. Universidad de La Habana.
Carnota-Lauzán, O. (1987). Teoría y práctica de la dirección socialista. La Habana: Universidad de La Habana.
Castellanos-Simons, D. & et al. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
Chapman, A. (2004). Análisis DOFA y análisis PEST. Gerencia y Negocios en Hispanoamérica. En: http://www.degerencia.com/articulo/analisis_dofa_y_analisis_pest.
Codina-Jiménez, A. (2007). Antecedentes sobre los estudios y la preparación en técnicas del management en Cuba. Retos de la dirección, 1(1), 5-17.
Colás, P. & De Pablos, J. (2005). La formación del profesorado basada en redes de aprendizaje virtual: aplicación de la técnica DAFO. Sevilla: Equipo de Investigación, Evaluación y Tecnología Educativa de la Universidad de Sevilla.
Colás, P. (2000). La investigación-acción. Sevilla: Equipo de Investigación, Evaluación y Tecnología Educativa de la Universidad de Sevilla.
De Bono, E. (1980). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Barcelona: Paidós.
Diegoli, S. (2003). El comportamiento de los grupos pequeños de trabajo bajo perspectiva de la complejidad: Modelos descriptivos y estudio de casos. Tesis de doctorado. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Fayol, H. (1979). Administración general e industrial. Buenos Aires: El Ateneo.
Franco, R. & Dieterich, H. (1998). Aportes de las ciencias naturales a la posibilidad de la democracia. En H. Dieterich, Fin del Capitalismo Global. El nuevo Proyecto histórico (págs. 81-104). México: Nuestro Tiempo.
Freire, P. (1983a). La Educación como práctica de la libertad. Río de Janeiro: Paz y Tierra.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra.
Fried, D. & Rodriguez-Mena, M. (2011). Afrontamiento generativo y desarrollo comunitario. En J. García, & J. &.-Á. Betancourt, Transdisciplina y desarrollo humano (págs. 256-287). Tabasco: Dirección de Calidad y Enseñanza en Salud de la Secretaría de Salud del Estado.
García-Rodríguez, J.F. & Betancourt, J. (2010). Enfoque de los sistemas complejos en Salud. Tabasco: Dirección de Calidad y Enseñanza en Salud de la Secretaría de Salud del Estado.
García-Rodríguez, J.F.; Betancourt, J.; Martínez-Álvarez, F. (2011). Transdisciplina y desarrollo humano. Tabasco: Editorial Dirección de Calidad y Enseñanza en Salud de la Secretaría de Salud del Estado.
Gell-Mann, M. (1998). El quark y el jaguar. Aventuras en lo simple y lo complejo. Barcelona: Tusquets Editores, S.A.
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. México: Javier Vergara Editor.
González-Rey, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
González-Soca, A. (2002). El diagnóstico pedagógico integral. En A. González-Soca, Nociones de sociología, psicología y pedagogía (págs. 72-89). La Habana: Pueblo y Educación.
Haken, H. (1986). Fórmulas del éxito de la Naturaleza. Barcelona: Salvat.
Herrscher, E. & et al. (2012a). Primeras Conversaciones del Extremo Sur. Ushuaia: Universidades Nacionales de Tierra del Fuego y de la Patagonia.
Herrscher, E. (2003). Pensamiento sistémico. Buenos Aires: Editorial Granica.
Herrscher, E. (2005a). Planeamiento Sistémico: un enfoque estratégico para conducir en la oscuridad. Buenos Aires: Editorial Macchi.
Herrscher, E. (2007). El Círculo virtuoso. Cambiar-Planificar-Aprender-Cambiar. Buenos Aires: Editorial Granica.
Humphrey, A. (2004). Origenes del modelo de análisis DOFA. Gerencia y Negocios en Hispanoamérica. En: http://www.degerencia.com/articulo/analisis_dofa_y_analisis_pest.
Lewin, K. (1978). La teoría del campo en la ciencia social. Buenos Aires: Paidós.
Luengo, N.A. (2016). Sistema de entrenamiento para la dirección del desarrollo de la fuerza especial en corredores con obstáculos. Tesis de doctorado. La Habana: Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte.
Luengo, N.A.; Martínez-Álvarez, F.F. (2018). La Educación transdisciplinaria. Buenos Aires: Comunidad Editora Latinoamericana.
Machado-Bermúdez, R. (1990). Formación de cuadros y dirección científica desde el subdesarrollo. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Martínez, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Martínez-Álvarez, F. (2011b). La Educación desde la perspectiva transdisciplinaria de la complejidad. En J. García, & J. &.-Á. Betancourt, Transdisciplina y desarrollo humano. (págs. 152-175). Tabasco: Editorial Dirección de Calidad y Enseñanza en Salud de la Secretaría de Salud del Estado de Tabasco, México. ISBN: 968-5518-32-7.
Martínez-Álvarez, F.F. (2010d). Algunos antecedentes teóricos de la auto-organización. Revista Perfiles de Ingeniería de la Universidad Ricardo Palma de Lima., 10(10), EI26-EI36.
Martínez-Álvarez, F.F. (2011). Fundamentos epistemológicos para la construcción de una Educación transdisciplinaria en Cuba. Tesis de Doctorado. La Habana: Centro de Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de La Habana (CEPES) En: http://repositorio.eduniv.cu/files/original/ 17fdc3ad19d14480a6ffc0ea440 fe796.pdf.
Martínez-Álvarez, F.F. (2018). Los estudios de la complejidad en la nueva revolución del saber. En L. Rodríguez-Zoya, La emergencia de los enfoques de la complejidad en América Latina. Tomo II. Cap. V (págs. págs. 82-101). Buenos Aires: Comunidad Editora Latinoamericana.
Martínez-Álvarez, F.F. (2022a). De los Mitos del Positivismo a la Educación científica. Editorial Rakuten Kobo Inc. ISBN: 1230006066604. En: https://www.kobo.com/ww/es/ebook/de-los-mitos-del-positivismo-a-la-educación-cientifica.
Martínez-Álvarez, F.F. (2022b). La Perspectiva transdisciplinaria. Editorial Rakuten Kobo Inc. ISBN: 1230006064310. En: https://www.kobo.com/ww/es/ebook/la-perspectiva-transdisciplinaria.
Martínez-Álvarez, F.F. (2022c). Perspectiva transdisciplinaria en la metodología de la investigación social. Revista Cubana de Educación Superior. Centro de Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de La Habana, 41(2), 59-70.
Martínez-Miguélez, M. (1996). Comportamiento Humano: Nuevos métodos de investigación. México: Editorial Trillas.
Mintzberg, H. (1984). Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.
Montero, R. & et. al. (2002). Sistema de Cultura Física y Deporte. Módulos del Ciclo de Superación a los Cuadros del INDER. La Habana: Deportes.
Morin, E. (1986). El método. Vol. III. El Conocimiento del Conocimiento. Madrid: Ediciones Cátedra.
Pichón, E. (1985a). Del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Nueva Visión.
Pichón, E. (1985b). El proceso grupal. Buenos Aires: Nueva Visión.
Ranzola, A. (1989). La planificación del entrenamiento deportivo. Caracas: Claced.
Rodríguez-García, F.; et al. (1990). Enfoques y métodos para la capacitación a dirigentes. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Ronda, G. (2007). Dirección estratégica, constructo y dimensiones. La Habana: Ediciones Futuro.
Senge, P. (1992). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.
Sternberg, R. (1985). Beyond IQ: A Triarchic Theory of Human Inteligence. New York: Cambridge University Press.
Toffler, A. & Toffler, H. (1992). El cambio del poder. Barcelona: Plaza & Janes Editores S.A.
Toffler, A. (1980). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janes, S.A. Editores.
Toffler, A. (1998). El Shock del futuro. Barcelona: Plaza & Janes, S.A. Editores.
Valera, M. (2006). Reflexiones de la intervención con docentes. Una experiencia desde la perspectiva del grupo operativo. En: http://www.educacion.jalisco.gob.mx/ consulta/educar/18/valera.html.
Varas, C. (2004). Comentarios al artículo de Alan Chapman: «Análisis DOFA y análisis PEST». Gerencia y Negocios en Hispanoamérica. En: http://www.degerencia.com/articulo/ analisis_dofa_y_analisis_pest.
Vigotski, L.S. (1987). Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.
Xique, M.A. (2010). Estrategia didáctica con enfoque metacognitivo para la formación y desarrollo de competencias de expresión oral en la carrera de Licenciatura en Enseñanza del Inglés. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors who publish in Revista La Universidad agree to the following terms: Authors continue as owners of their works, non-exclusively assigning dissemination rights to La Universidad Journal under the standards of the Attribution-NonCommercial-ShareAlike License: CC BY-NC-SA 4.0. This license allows the use of a work to create another work or content, modifying or not the original work, as long as the author is cited, the resulting work is shared under the same type of license and has no commercial purposes(https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.