Proposal of activities to develop the localization skill in sixth grade students
Keywords:
activities, skill, geography, locate, contextualizationAbstract
In the teaching of geography, it is necessary to develop different skills through the gradual and progressive teaching of said subject, since this is a natural and social science, which guides the understanding of the different topics that the notion is currently studying in greater detail. of space and its consequent conceptions. The development of the ability to locate has an important role and developing it in students is a difficult task, therefore, the research aims to propose activities that contribute to the development of the ability to locate in sixth grade students at school. “Matilde Varona Acosta” primary school, in the municipality of Bejucal. It is developed using theoretical, empirical, as well as mathematical-statistical methods. The proposal is characterized by its flexibility, contextualization and promotes developmental learning and for this, techniques such as pedagogical tests (initial), the survey, the criteria of specialists and analysis of the product of the activity have been used, to achieve the assessment of the results in the near future.
Downloads
References
Addine F, Recarey S, Fuxá M, Fernández S. (2007). Didáctica: teoría y práctica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Barraqué Nicolau, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Batista Freyre, Y.E.(2013). Didáctica de la Geografía para escuelas pedagógicas. Formato digital.
Bravo Echevarría, B. (2004). Propuesta metodológica para el trabajo con el mapa para una concepción desarrolladora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Geografía de Cuba en sexto grado. Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias. Pinar del Río.
Brito, H. (2007). Hábitos, habilidades y capacidades. Revista Varona, No. 13, jul. – dic., La Habana, Cuba.
Espinoza C. (2008). Introducción a la Geografía. Facultad de Educación y Humanidades. Universidad Del Bío-Bio.
López Domínguez, A y García González, M. (2024). Formación y gestión universitaria: Una mirada desde el siglo XXI. Editorial Eduniv. ISBN 978 959 165 095 5
Marinero Orantes, E.A y García González, M. (2021). Gestión integral de riesgo de desastres en zonas volcánicas vulnerables: propuestas desde la capacitación. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina pp. 27-37 RPNS 2346 ISSN 2308-0132 Vol. 9, N.° 3, Septiembre-Diciembre, 2021
Maura González, V. (1995). Psicología para educadores. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
MINED, (2001). Orientaciones metodológicas: Sexto grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Páez Suárez. V. (2017). Libro digital (e-book): La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI. Compiladora: Verena Páez Suárez. Editora Educación Cubana, ISBN: 978-959-18-1218-6, 320p. Licencia CC (BY-NC-SA), publicado en www.ucpejv.edu.cu (2017), www.cimex.cu.
Pérez Capote, M. y otros. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía de Cuba. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Recio, P. y Laguna, A. (1999). Habilidades para el aprendizaje geográfico. Enrutando la Geografía escolar, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez García, R.M; Pérez Hernández, A.C; Ferragut Reinoso, E y García González, M. (2024). Plan de resiliencia comunitaria en Consolación del Sur: aportes desde la universidad. Revista La Universidad | N.° 1 enero - marzo de 2024.
Rosario Perez, L; Masson Cruz, R.M; Torres Miranda, T. (2019). La formación profesional pedagógica del profesor universitario. Estudio comparado de experiencias universitarias. Revista Cubana de Educación Superior. Número especial.
Soares, P. R. & Ueda, V. (2010). Anotaciones para pensarla enseñanza de la Geografía ante los retos de la posmodernidad. Revista educación y pedagogía.
UNESCO. (2017). UNESCO. Obtenido de https://es.unesco.org/themes/education
Varona Domínguez, F. (2021). La formación universitaria integradora y activa: características básicas. Revista Cubana de Educación Superior RNPS: 2418 • ISSN: 2518-2730 • N.°2• Vol 40• mayo-agosto 2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors who publish in Revista La Universidad agree to the following terms: Authors continue as owners of their works, non-exclusively assigning dissemination rights to La Universidad Journal under the standards of the Attribution-NonCommercial-ShareAlike License: CC BY-NC-SA 4.0. This license allows the use of a work to create another work or content, modifying or not the original work, as long as the author is cited, the resulting work is shared under the same type of license and has no commercial purposes(https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.